
Környezettudatos gyerek - egy szebb jövőért
Bolygónk állapotának romlása elengedhetetlenné teszi, hogy a következő generációt környezettudatos szellemiségben neveljük. De hogyan tudjuk átadni a jövő nemzedékének ezt a mentalitást? Ebben partner a JimJam, a csatorna ugyanis havonta egy-egy téma fontosságára hívja fel a figyelmet, ráadásul a „Világunk a gyerekek nyelvén” kampányának köszönhetően a gyerekek is elmondhatják véleményüket a különböző témákban. A projekt kapcsán a pszichológus végzettségű média szakembert, Duliskovich Zoltánt, az AMC Networks producerét kérdeztük.
A természet védelme korunk egyik, ha nem legfontosabb feladata. Érdemes ezt a tudást már a legkisebbeknek is átadni, hiszen így lesz alapvető számukra is környezetük megóvása. A lehető legjobb példát azzal tudjuk mutatni, ha mi is ekként élünk – hisz amit otthon látnak a kicsik, az lesz a természetes. Lehetőleg töltsünk velük minél több időt a szabadban, kertészkedjünk, sétáljunk, mutassuk meg nekik a különböző növényeket, állatokat, ezáltal erősítve bennük: ha megóvják őket, sokáig élhetünk egy szép világban. Tanítsuk meg nekik a szelektív hulladékgyűjtés fontosságát is egyszerű, ám szórakoztató feladatokkal, hisz a játékos tanulás jegyében könnyebben tanulnak gyermekeink.
Mint ismert, a JimJam Világunk a gyerekek nyelvén projektjében „megfordította” képernyőjét és kérte meg kis nézőit szerte a világban – mondják el véleményüket egy-egy aktuális témában. A kampány létrejöttében oroszlánrészt vállaló Duliskovich Zoltán, producer osztotta meg velünk több mint 20 éves tapasztalatait.

„Egészen kicsi gyerekkorom óta érdekelnek a reklámok és az előzetesek, a meséken kívül csak ezeket néztem a tv-ben, szenvedéllyel fújtam kívülről a szlogeneket és zenéket.” – kezdi a beszélgetést Zoltán. „Konzervatív orvoscsaládból származom, így a gimnázium elvégzése után nem volt kérdés, hogy nekem is el kell végeznem egy ’rendes’ egyetemet. A pszichológia szak kompromisszumos megoldásnak tűnt.”
Azonban számára is hosszú évek múlva derült csak ki, mennyire nem volt felesleges az egyetemi kitérő, hiszen nem egyszerű feladat a nézőkben érzelmi állapotot kiváltani, ahogyan az sem mindegy, milyen korosztályhoz szólnak.
„Egészen máshogy kell kommunikálni egy három, és egészen máshogy egy ötévessel, de az sem mindegy, hogy fiúkat vagy lányokat szeretnénk megszólítani egy üzenettel. A fentiekben nagy hasznát veszem a pszichológiai tanulmányaimnak a munkám során.” – tette hozzá a producer.

„A kicsikkel való munka egyszerre szórakoztatja, és teszi próbára a projektben résztvevők felkészültségét: meg kellett tanulnunk rávezetni a gyerkőcöket a feladatra, vagy éppen kizökkentenünk őket a stúdió bűvöletéből. Nekünk is meg kellett tanulnunk elfogadni, hogy a gyerek nem színész, és hiába mondott stúdióhelyzeten kívül csupa olyan dolgot, amit jól tudnánk használni az anyagunkban, de a stúdióban már lehet, hogy egyáltalán nem hajlandó mondani semmit.” – árulta el a felmerülő nehézségeket a szakember.
„Mivel minden résztvevő kollégának szíve csücske ez projekt, lelkesen igyekszünk megbirkózni az ilyen és ezekhez hasonló váratlan helyzetekkel, és a közös munka során szerzett tapasztalatok birtokában már mi is egyre jobban kezdünk érteni és beszélni a gyerekek nyelvén.”
Természet (1) – Világunk a gyerekek nyelvén – JimJam
Milyen állatokat szeretnek a gyerekek és mit tesznek a környezetük megóvásáért a JimJam nézői? A környezetvédelem, természet, az állatok megismerése köré épülő sorozatok játékosan oktatják az óvodásokat. Példát mutatnak abban, hogy ismerjük meg és tiszteljük a világ csodáit, értékeit.
Ezt a cikket nem a hvg.hu szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről itt olvashat: (link)