Tartós vásárlás versus gyors fogyasztás – A „tudatos szolgáltatás” modellje a klímapiacon
A modern fogyasztói társadalom gyakran a pillanatnyi élményeket, gyors cserét, impulzusvásárlást erősíti. Ebben a környezetben a technológiai cégek – köztük a légkondicionáló gyártók is – főként a legújabb funkciók, trendek kommunikációjára fókuszálnak.
Hirdetés
A globális és a hazai klímapiac is a gyors fogyasztás felé tolódik: évente több millió készülék cserélődik – jellemzően 10–15 év átlagélettartammal az eszközök piacán. A reklámokban a „most azonnal” jelmondatok dominálnak: “35 % kedvezmény a nyári szezonban”, “ingyen telepítés csak ezen a héten”. A gyártók ezzel a folyamatos csere és újra vásárlás irányába terelik a vevőket.
A globális HVAC (Heating, Ventilation and Air Conditioning – Fűtés, Szellőztetés és Légkondicionálás) piac 2022-ben kb. 240 milliárd USD-t tett ki, 2024-ben 310–311 milliárd USD körül mozgott. Előrejelzések szerint 2025–2034 között évi 5,8–6,0 % közötti növekedés (CAGR) várható. Egyes becslések szerint a világon jelenleg 1,6 milliárd klíma van használatban, és ez a szám várhatóan 5,6 milliárdra nő 2050-ig.
Magyarországon a lakossági klímapiac 2022-ben 86 milliárd forintos forgalmat ért el. Ez csaknem a háromszorosa a 2021-es 31 milliárdos volumennek. Bár 2023-ban ez visszaesett 51 milliárdra, még mindig közel 50 %-kal meghaladta a 2021-es szintet. A CSOK Plusz és egyéb energetikai támogatások segítették a piac fenntartható növekedését: a lakossági klímaberendezések penetrációja 2020 és 2022 között 14 %-ról 27 %-ra nőtt. Hazánk légkondicionáló-piacát a Research and Markets 2024-ben 7,4 %-os éves növekedéssel prognosztizálta 2024–2030 között.
Ez történik, mielőtt beszerelnéd! Hogyan készül a POLAR klíma? #polarklima #klíma #legkondi #hogyan
A gyors cserére ösztönző kommunikációval szemben elindult az iparágban egy másik irány is, mely éppen a fenntarthatóságot, a környezethez való tudatosabb hozzáállást hirdeti. A hosszabb távú minőségmodellek sikere ebben a szektorban is globális trendé válik. A szolgáltatások, például karbantartás és szerviz, külön maga is jelentős szegmens lett: a globális HVAC-szervizek piaca önmagában kb. 28,8 milliárd USD értékű 2024–2028 között, évi 7,4 %-os bővüléssel. Ez a dinamikus növekedés jelzi, hogy a jövő nemcsak az új készülékekről, hanem a tartós működésről és hozzá kapcsolódó szolgáltatások építéséről is szól. Sőt! Egy eszköz élettartamának kiterjesztése rés a piaci pozícionálásban is.
Ehhez az irányhoz csatlakozott a hazai Polar klíma is. A vállalat a 2022-ben klímacsereprogrammal jelentkezett. Mérések szerint az elavult eszközök cseréje modernre évente ~5 millió kWh megtakarítást jelent, ez kb. a magyar teljes villamosenergia-fogyasztás 0,1 %-a. Az idei program a garancia kiterjesztésével biztosít hosszú távú termékhasználatot a fogyasztóknak.
„Olyan üzleti modellre alapozunk, amely nem a gyors haszonra, hanem a hosszú távú minőségre és felhasználói bizalomra épít” – mondja Medgyesi Tamás, a Polar klíma ügyvezető igazgatója. „A Polarnál a hosszú, akár élethosszig tartó garancia megerősíti a fogyasztóban a bizalmat, csökkenti a széttöredezett javítási igényeket, ugyanakkor stabil bevételi szerkezetet biztosít az alkatrész- és szolgáltatásoldalon. Az ajánlat célja, hogy teljes biztonságot nyújtson azoknak, akik hosszú távra terveznek, és nem akarnak többé a meghibásodások vagy garancia lejárta miatti bizonytalanság miatt aggódni. A hosszú távra szóló bizalom könnyen társul egy tudatos, elérhető és egyúttal megbízható márka-imidzsel, ezáltal a rövidtávú kedvezménypiac növekedés helyett érték-alapú márkaépítést valósítunk meg.”
Élettartam‑garancia: innováció a garanciában
A piac és a szabályozás által megszabott 3 éves minimumgarancia helyett a Polar készülékeire már alapban is 5 év garanciát vállal, mely 7‑10 évig emelhető tovább díjmentesen, de opcionálisan, egyszeri díj megfizetése mellett elérhető az élettartam‑garancia is.
Ezzel az intézkedéssel segíteni tud vásárlóinak, elmozdítja a vásárlói döntést a bizonytalanságból („vajon elromlik 5 év után?”). Noha ez biztosan csökkenti a készülékcsere-üzletág elvárt volumenét – hiszen eddig az volt a jellemző, hogy a vevők 5-10 évente új klímára cserélték a meglévő készüléket – , hosszabb távon stabilabb bevételi és vásárlói lojalitási alapot teremt.
A szoros vevő-szolgáltató kapcsolat a programba való belépéssel biztossá is válik, hiszen a garanciafeltételek előírják a kontrollt mindkét fél számára. A Polar Protect rendszer több szinten szabályozza és támogatja a minőségbiztosítást:
A Polar Protect 5, 7, 10 egy egyre szigorodó feltételrendszerrel, mely pl. dokumentált telepítést, rendszeres karbantartást ír elő.
Élettartam‑garancia esetén viszont év közbeni, kétszeri időszakos karbantartás is kötelező, minden alkalommal hivatalos partner által végzett munkalappal és a kültéri egység gyári számával hitelesítve a munkát.
Ez a rendszer nem csupán papír alapon garantál, hanem szoftveresen rendszerezetten, szakértő által rögzíti a berendezések teljes életútját. És igazán ez a típusú hozzáállás teszi nagyon különbözővé a Polar működését a piac többi szereplőjétől. A cég modellje mögött nem csak termék, hanem szolgáltatáscsomag is van: egységes partnerhálózat, online regisztrációs felület, átlátható dokumentáció, visszakereshető karbantartási előzmények. Ezek mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a vevő ne csak vásároljon, hanem egy jól követhető, kiszámítható „készülékkarbantartási és kezelési” modellt vegyen, ami egyértelmű és mérhető ár‑érték arány növekedést jelent számára.
A Polar modellje tehát megmutatja, hogy van más út a klímapiacon, mint az olcsó eszköz, gyors csere, rövid garancia. Az általa kínált rendszerek olyan lehetőségeket kínálnak, amely nem csak a vevőnek, hanem a céges infrastruktúrának is előnyös: kiszámíthatóságot, márkahűséget és fenntartható bevételt jelent. A hosszú garancia segít megtartani a vásárlókat, kezelhető karbantartási bevétellel kalkulál, azaz stabilabb a cashflow, hosszabb az ügyfélidő.
A program környezetre gyakorolt pozitív hatásai pedig megkérdőjelezhetetlenek, hiszen a hosszabb élettartam kevesebb hulladékot és kevesebb új termék gyártását jelenti, míg a karbantartott rendszerek energiahatékonyabb működést biztosítanak a háztartásokban. Azaz a program nem csupán egy marketingkampány, hanem egy etikus, fenntartható, mérhető és jól pozícionált üzleti stratégia, melynek legfontosabb üzenete, hogy a tudatos fogyasztás érdemi alternatívát kínál a gyors cserék korában is.
Ezt a cikket nem a hvg.hu szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről itt olvashat: (link)
Jelentősen szigorodtak a kriptokereskedelem szabályai, amire elsőként, drasztikus módon a népszerű fintechszolgáltató reagált. A többiek más stratégiát választottak, de vajon kinek van igaza?
Ha Orbán Viktor arra gondolt, hogy egyszer a távoli jövőben Varga Judit ugyanúgy képes lett volna elvezetni az országot, mint ő, akkor érdemes megjegyezni, hogy egy bankot sem lehet egymás után kirabolni...