Tartós vásárlás versus gyors fogyasztás – A „tudatos szolgáltatás” modellje a klímapiacon

A modern fogyasztói társadalom gyakran a pillanatnyi élményeket, gyors cserét, impulzusvásárlást erősíti. Ebben a környezetben a technológiai cégek – köztük a légkondicionáló gyártók is – főként a legújabb funkciók, trendek kommunikációjára fókuszálnak.

  • Hirdetés Hirdetés
Tartós vásárlás versus gyors fogyasztás – A „tudatos szolgáltatás” modellje a klímapiacon

A globális és a hazai klímapiac is a gyors fogyasztás felé tolódik: évente több millió készülék cserélődik – jellemzően 10–15 év átlagélettartammal az eszközök piacán. A reklámokban a „most azonnal” jelmondatok dominálnak: “35 % kedvezmény a nyári szezonban”, “ingyen telepítés csak ezen a héten”. A gyártók ezzel a folyamatos csere és újra vásárlás irányába terelik a vevőket.

A globális HVAC (Heating, Ventilation and Air Conditioning – Fűtés, Szellőztetés és Légkondicionálás) piac 2022-ben kb. 240 milliárd USD-t tett ki,  2024-ben 310–311 milliárd USD körül mozgott. Előrejelzések szerint 2025–2034 között évi 5,8–6,0 % közötti növekedés (CAGR) várható. Egyes becslések szerint a világon jelenleg 1,6 milliárd klíma van használatban, és ez a szám várhatóan 5,6 milliárdra nő 2050-ig.

Magyarországon a lakossági klímapiac 2022-ben 86 milliárd forintos forgalmat ért el. Ez csaknem a háromszorosa a 2021-es 31 milliárdos volumennek. Bár 2023-ban ez visszaesett 51 milliárdra, még mindig közel 50 %-kal meghaladta a 2021-es szintet. A CSOK Plusz és egyéb energetikai támogatások segítették a piac fenntartható növekedését: a lakossági klímaberendezések penetrációja 2020 és 2022 között 14 %-ról 27 %-ra nőtt. Hazánk légkondicionáló-piacát a Research and Markets 2024-ben 7,4 %-os éves növekedéssel prognosztizálta 2024–2030 között.

No Title

Ez történik, mielőtt beszerelnéd! Hogyan készül a POLAR klíma? #polarklima #klíma #legkondi #hogyan

A gyors cserére ösztönző kommunikációval szemben elindult az iparágban egy másik irány is, mely éppen a fenntarthatóságot, a környezethez való tudatosabb hozzáállást hirdeti. A hosszabb távú minőségmodellek sikere ebben a szektorban is globális trendé válik. A szolgáltatások, például karbantartás és szerviz, külön maga is jelentős szegmens lett: a globális HVAC-szervizek piaca önmagában kb. 28,8 milliárd USD értékű 2024–2028 között, évi 7,4 %-os bővüléssel. Ez a dinamikus növekedés jelzi, hogy a jövő nemcsak az új készülékekről, hanem a tartós működésről és hozzá kapcsolódó szolgáltatások építéséről is szól. Sőt! Egy eszköz élettartamának kiterjesztése rés a piaci pozícionálásban is.

Ehhez az irányhoz csatlakozott a hazai Polar klíma is. A vállalat a 2022-ben klímacsereprogrammal jelentkezett. Mérések szerint az elavult eszközök cseréje modernre évente ~5 millió kWh megtakarítást jelent, ez kb. a magyar teljes villamosenergia-fogyasztás 0,1 %-a. Az idei program a garancia kiterjesztésével biztosít hosszú távú termékhasználatot a fogyasztóknak.

„Olyan üzleti modellre alapozunk, amely nem a gyors haszonra, hanem a hosszú távú minőségre és felhasználói bizalomra épít” – mondja Medgyesi Tamás, a Polar klíma ügyvezető igazgatója. „A Polarnál a hosszú, akár élethosszig tartó garancia megerősíti a fogyasztóban a bizalmat, csökkenti a széttöredezett javítási igényeket, ugyanakkor stabil bevételi szerkezetet biztosít az alkatrész- és szolgáltatásoldalon. Az ajánlat célja, hogy teljes biztonságot nyújtson azoknak, akik hosszú távra terveznek, és nem akarnak többé a meghibásodások vagy garancia lejárta miatti bizonytalanság miatt aggódni. A hosszú távra szóló bizalom könnyen társul egy tudatos, elérhető és egyúttal megbízható márka-imidzsel, ezáltal a rövidtávú kedvezménypiac növekedés helyett érték-alapú márkaépítést valósítunk meg.”

Élettartam‑garancia: innováció a garanciában

A piac és a szabályozás által megszabott 3 éves minimumgarancia helyett a Polar készülékeire már alapban is 5 év garanciát vállal, mely 7‑10 évig emelhető tovább díjmentesen, de opcionálisan, egyszeri díj megfizetése mellett elérhető az élettartam‑garancia is.

Ezzel az intézkedéssel segíteni tud vásárlóinak, elmozdítja a vásárlói döntést a bizonytalanságból („vajon elromlik 5 év után?”). Noha ez biztosan csökkenti a készülékcsere-üzletág elvárt volumenét – hiszen eddig az volt a jellemző, hogy a vevők 5-10 évente új klímára cserélték a meglévő készüléket – , hosszabb távon stabilabb bevételi és vásárlói lojalitási alapot teremt.

A szoros vevő-szolgáltató kapcsolat a programba való belépéssel biztossá is válik, hiszen a garanciafeltételek előírják a kontrollt mindkét fél számára. A Polar Protect rendszer több szinten szabályozza és támogatja a minőségbiztosítást:

  • A Polar Protect 5, 7, 10 egy egyre szigorodó feltételrendszerrel, mely pl. dokumentált telepítést, rendszeres karbantartást ír elő.
  • Élettartam‑garancia esetén viszont év közbeni, kétszeri időszakos karbantartás is kötelező, minden alkalommal hivatalos partner által végzett munkalappal és a kültéri egység gyári számával hitelesítve a munkát.

Ez a rendszer nem csupán papír alapon garantál, hanem szoftveresen rendszerezetten, szakértő által rögzíti a berendezések teljes életútját. És igazán ez a típusú hozzáállás teszi nagyon különbözővé a Polar működését a piac többi szereplőjétől. A cég modellje mögött nem csak termék, hanem szolgáltatáscsomag is van: egységes partnerhálózat, online regisztrációs felület, átlátható dokumentáció, visszakereshető karbantartási előzmények. Ezek mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a vevő ne csak vásároljon, hanem egy jól követhető, kiszámítható „készülékkarbantartási és kezelési” modellt vegyen, ami egyértelmű és mérhető ár‑érték arány növekedést jelent számára.

A Polar modellje tehát megmutatja, hogy van más út a klímapiacon, mint az olcsó eszköz, gyors csere, rövid garancia. Az általa kínált rendszerek olyan lehetőségeket kínálnak, amely nem csak a vevőnek, hanem a céges infrastruktúrának is előnyös: kiszámíthatóságot, márkahűséget és fenntartható bevételt jelent. A hosszú garancia segít megtartani a vásárlókat, kezelhető karbantartási bevétellel kalkulál, azaz stabilabb a cashflow, hosszabb az ügyfélidő.

A program környezetre gyakorolt pozitív hatásai pedig megkérdőjelezhetetlenek, hiszen a hosszabb élettartam kevesebb hulladékot és kevesebb új termék gyártását jelenti, míg a karbantartott rendszerek energiahatékonyabb működést biztosítanak a háztartásokban. Azaz a program nem csupán egy marketingkampány, hanem egy etikus, fenntartható, mérhető és jól pozícionált üzleti stratégia, melynek legfontosabb üzenete, hogy a tudatos fogyasztás érdemi alternatívát kínál a gyors cserék korában is.

Ezt a cikket nem a hvg.hu szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről itt olvashat: (link)