Csak egy apró változtatás és rohantak befizetni az adójukat
Ha üzletről van szó, nem árt tisztában lenni a legújabb pszichológiai-neurológiai eredményekkel.
HVG Extra Pszichológia
Az a vágy, hogy mások viselkedését kövessük, olyan erős, hogy nemcsak megterhelő a tömeg sodrásának ellenállni, hanem akár fájdalmas is lehet. Legalábbis ezt mutatják a legújabb neurológiai vizsgálatok, többek között a Gregory Berns vezette amerikai tudóscsoport. Egyik kísérletükben fMRI-vel (funkcionális mágneses rezonanciát mérő agyszkennerrel) azt vizsgálták, mi történik azok agyában, akik ellentmondanak a csoportos konszenzusnak. Azt találták, hogy aktivizálódtak az érzelmekhez kapcsolódó területek, ami arra utal, hogy a csoporttal való szembeszállásnak valódi érzelmi ára van és ez az ár igen fájdalmas lehet.
Ez az információ azért lényeges, mert fontos tudni, hogy különösen nehéz szembeszállnunk azokkal a csoportokkal, amelyeket kiemelten fontosnak tekintünk a társas identitásunk szempontjából, magyarán, amelyek segítenek meghatározni, kik vagyunk és milyennek látjuk magunkat.
Jól tudta ezt a Kis lépés, nagy hatás című, a HVG Könyvkiadónál nemrég megjelent könyv két szerzője: Steve Martin író, üzleti újságíró és Robert Cialdini, a meggyőzés, a befolyásolás nemzetközi hírű szakértője (a hatásgyakorlás művészetével foglalkozó könyv harmadik szerzője Noah Goldstein, a Los Angeles-i Kaliforniai Egyetem vezetőképző intézetének egyetemi docense).
Martint és Cialdinit, az Egyesült Királyságban üzleti képzéssel és retorikával foglalkozó Influence at Work cég vezetőit a brit adóhivatal azzal kereste meg 2009-ben, hogy segítsenek elérni: az emberek időben fizessék be az adójukat. Az adóhivatal vezetői úgy tapasztalták, hogy sem a büntetőkamatok, sem a késedelmi díjak vagy a jogi eljárások nem elég hatásosak. Nyitottak voltak az alternatív megközelítésre, mely a meggyőzés tudományára épült.
A tömegvonzás
Martin és Cialdini mindössze egy kis újítást alkalmazott: a szabványlevelet egy mondattal egészítették ki. Mégis, az új leveleknek köszönhetően sikerült 650 millió fontnyi tartozásból 560 millió fontot begyűjteni, ami 86 százalékos hatékonyságot jelentett. Az előző évben az adóhivatalnak a kintlévőség mindössze 57 százalékát sikerült beszednie.
Mi volt a parányi módosítás a levélben? Egyszerűen és az igazsághoz hűen tájékoztatták a címzetteket, milyen óriási azok száma, akik időben befizetik az adójukat.
De miért érezte hirtelen kötelességének több ezer ember, hogy egy szokványos levél apró változtatása miatt rendezze a tartozását? A válasz az emberi viselkedés egyik alapmotívumában keresendő, melyet a tudósok társas befolyásolásnak vagy a tömeg erejének neveznek. Az emberek viselkedését a körülöttük lévő többi ember határozza meg, különösen azoké, akikkel azonosulnak – derül ki a Kis lépés, nagy hatás című könyvből, melyben a meggyőzés tudományának szakértői 52 apró és egyszerű módszert mutatnak be, amelyek segítségével könnyen befolyásolhatjuk mások döntéseit.
Hasonló cikkeket a legújabb HVG Extra Pszichológia magazinban találhat, amelyben test és lélek kölcsönhatásával, pszichoszomatikával és az öngyógyítással foglalkozunk.
A HVG Extra Pszichológia negyedévente megjelenő női magazin - tematikus lapszámaiban olyan érdekes és informatív témákkal foglalkozik, amelyek nap mint nap felbukkannak életünkben. A magas színvonalú, szórakoztató magazin igényes tartalmával legalapvetőbb élethelyzeteink nehézségeire kínál megoldási alternatívákat.
„Én itt már minden »hülyére« szavaztam. Értelmes, világlátott, anyagilag stabil helyzetben lévő embernek szerintem tilos politikai párt közelébe mennie itthon” – mondja a magyar „orr”. HVG-portré.