szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Franciaország legnagyobb bortermelő vidékein lepárolják az idei termés egy részét és a minőségi borból majdnem tiszta alkohol lesz, amelyet aztán fertőtlenítő és tisztítószerek gyártásához használnak fel, vagy üzemanyag-adalékként. Van olyan bor is, amelyet talajjavításra visszaszállítanak a termőterületre.

A krónikus túltermelés, a csökkenő hazai fogyasztás és az éles tengerentúli verseny példa nélküli európai borválságot okozott. Az Európai Unió fizet a bortermelőknek készletük egy részének megsemmisítéséért és minden évben többmilliárd palack teljesen iható bort párolnak le tiszta alkohollá. A szkeptikusok szerint ez nem megoldás arra, hogy Európa túl sok bort termel, túl kevés fogyasztó számára.

Egy vitatott új EU terv szerint csökkentenék Európa bortermelését. A lepárlás helyett nagy szőlőterületeket irtanának ki. Mintegy 40 ezer hektárnyi szőlőskertet számolnának fel a következő öt év folyamán.

Spanyolországban, Franciaországban és Olaszországban a bortermelők egységes frontba tömörülnek a javaslat ellen, amelyet drákóinak és defetistának tartanak.

Mivel azonban minden évben egyre több bort párolnak le, 2005-ben 2,8 milliárd litert, még az EU terv leghevesebb ellenzői is elismerik, hogy valamit tenni kell. „Évekig ideiglenesnek tartottuk a válságot, de most láthatjuk, hogy állandó krízissel van dolgunk” - jelentette ki Gilles de Longevialle, aki Beaujolais borosgazdáit képviseli.

Tavalyig csak a legolcsóbb asztali borokat párolták le, most azonban minőségi borokat is. Így például Franciaországban már a második ősszel a Beaujolais lepárlóban várhatóan 8.5 millió liter nem palackozott és el nem adott Beaujoulais bor kerül lepárlásra.

Az európai borok a boltok polcain maradnak, mert a fogyasztók az egész világon Chile, az Egyesült Államok, Dél-Afrika és más országok borospalackjait választják. Például Írországban a boreladások 70 százaléka újvilági import, és Ausztrália nemrég lett Nagy-Britannia fő borellátója Franciaország helyett.

A tengerentúli verseny azonban nem az egyetlen oka Európa borproblémáinak. A földrész változó ivási szokásai is nagymértékben közrejátszanak. A borfogyasztás csökken a kontinensen.  A franciák és az olaszok 1980-ban körülbelül 5-5 milliárd liter bort fogyasztottak az Európai Bizottság szerint, 2005-re az éves fogyasztás mindkét országban durván 3 milliárd literre csökkent. Míg 1960-ban egy átlagos francia 3,1 palack bort ivott hetente, napjainkban a heti átlagos fogyasztása mindössze 1,4 üveg.

Az EU bortermelési elgondolását még jóvá kell hagyniuk a tagországok kormányainak és az Európai Parlamentnek. A brüsszeli hivatalnokok abban reménykednek, hogy az új szabályok a 2008-as termesztési szezonban már érvényben lesznek.

A szőlősgazdák azonban óvnak a szőlők kipusztításától, mert az megkötné a kezüket és nem tudnának alkalmazkodni a változó bor világpiachoz.

MTI Shake

DNS-vizsgálat bizonyítja: Diana sofőrje részeg volt

DNS-vizsgálattal alátámasztott bizonyítékok igazolják immár végérvényesen, hogy súlyosan ittas volt az a francia gépkocsivezető, aki csaknem egy évtizeddel ezelőtt a halálba vitte Diana hercegnőt, a brit trónörökös néhai feleségét – ez hangzik el a BBC televízió vasárnap este adásba kerülő dokumentumfilmjében.

MTI Shake

FIA-kitüntetés Michael Schumachernek

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) aranyéremmel jutalmazta Michael Schumachert, a Forma-1 októberben visszavonult hétszeres világbajnokát.

MTI Shake

Elveszett Mohamed feje Berlinben

Elveszett a Mohamed-bábú feje, az Idomeneo című opera berlini előadásának kelléke, pedig a bemutatót a vallási érzékenységből adódó biztonsági problémák miatt egyszer már el is kellett halasztani.

EU-sítják a Google keresőt, észre fogja venni

EU-sítják a Google keresőt, észre fogja venni

Ha így kérik a Chrome-ban a jelszavát, nehogy beírja – mutatjuk, mit kell tennie helyette

Ha így kérik a Chrome-ban a jelszavát, nehogy beírja – mutatjuk, mit kell tennie helyette

A 89 éves Judi Dench tűzpiros tangát kapott karácsonyra – egy jótékonysági reklámban

A 89 éves Judi Dench tűzpiros tangát kapott karácsonyra – egy jótékonysági reklámban

Az MNB szerint Nagy Márton távozása mögött „elfogadhatatlan vezetői stílusa és jegybankárhoz méltatlan viselkedése” állt

Az MNB szerint Nagy Márton távozása mögött „elfogadhatatlan vezetői stílusa és jegybankárhoz méltatlan viselkedése” állt