Egyre anyagiasabb szemlélet jellemzi az amerikai fiatalokat, a tárgyi kultúra és a gazdagság sokkal fontosabb számukra, mint néhány nemzedékkel ezelőtt.
A materiális világot ma sokkal többre értékeli a fiatalság, mint régen, és a meggazdagodás is előbbre való a szemükben - derült ki a Los Angeles-i Kaliforniai Egyetem felméréséből.
Az iskolában idén is megkérdezték az első éves egyetemistákat az általuk fontosnak tartott értékekről. A diákok csaknem háromnegyede életbevágóan vagy nagyon fontosnak mondta, hogy "nagyon jó anyagi háttérrel" rendelkezzen. Ezt még csak az egyetemisták 62,5 százaléka jelentette ki 1980-ban, és mindössze 42 százalék gondolkodott így 1966-ban, amikor az első ilyen felmérést végezték.
A Pew Kutatási Központ vizsgálata szerint a 18 és 25 év közötti amerikai fiatalok mintegy 80 százaléka a meggazdagodást tekinti élete fő céljának. Társadalomkutatók azt állapították meg, hogy az anyagi jólét mint cél és az ahhoz kötődő materiális szemlélet az egyik legalapvetőbb közös nevező az amerikai társadalom eltérő kultúrájú és helyzetű rétegei között.
"A gyerekeink olyan, kulturális értékeket, szívnak magukba, hogy minél többet akarnak, minél könnyebben, gyorsabban és szórakozva" - mondta David Walsh, a minneapolisi Országos Média- és Családügyi Intézet pszichológus vezetője. Ennek a szemléletnek a költés a központi fogalma, a szülők ma ötször többet költenek gyerekeikre, mint egy generációval ezelőtt. A gyerekek boldogtalanságára ma a pénzköltés a legáltalánosabb gyógyír - tette hozzá.
Az amerikai társadalomban szinte jelenséggé vált, hogy a tűrhetően kereső pályakezdő huszonéves fiatalok - akik mondjuk évi 35 ezer dollárt visznek haza - elégedetlenek és hat számjegyű fizetésről, sőt dollármilliókról álmodoznak. A mai amerikai fiatalok elődeiknél magabiztosabbak, rámenősebbek és elszántabbak, egyben minden korábbinál boldogtalanabbak - mutatott rá Jean Twenge, a San Diego-i Állami Egyetem pszichológus professzora.