Sztupa Melitta Boglárka

Sztupa Melitta Boglárka

Ezek a filmek megmutatják, hogy a hatalom szembemegy az emberi realitással
 

Ezek a filmek megmutatják, hogy a hatalom szembemegy az emberi realitással

2019 óta először volt idén ősszel újra ​klasszikus értelemben vett ​nemzetközi filmfesztivál Budapesten. Olyan díjnyertes alkotásokat láthatott itt elsőként a hazai közönség, amelyek a világ legrangosabb filmfesztiváljain vívtak ki elismerést. Ennek apropójából Horváth Kristóffal, az I. ​Budapest International Film Festival ​(BIFF) fesztiváligazgatójával és Donáth Péterrel, a BIFF programigazgatójával beszélgettünk többek között személyes motivációról, családi örökségről és a művészet szabadságáról.




„Ugyanannak a papnak kellett gyónnom, aki éjjel kirángatott az ágyamból” 
 

„Ugyanannak a papnak kellett gyónnom, aki éjjel kirángatott az ágyamból” 

A kanadai bentlakásos iskolákban indián gyerekek ellen több mint száz éven át elkövetett bűnökről szól a Sugarcane című dokumentumfilm. A benne megnyilatkozó túlélők évtizedes traumákat beszélnek ki magukból – az igazság kimondásával együtt pedig a jövőbeli gyógyulás és talán a megbékélés esélye is közelebb kerül.  



Problémás kamaszok, lázadó lányok, magyar tehetségek – indul a BIFF 
 

Problémás kamaszok, lázadó lányok, magyar tehetségek – indul a BIFF 

Kedden indul a BIFF – Budapest International Film Festival, amely a 2019-ben megszűnt Titanic Filmfesztivál örökségét kívánja tovább vinni. Azóta nincs Budapesten nemzetközi filmfesztivál, ezért is lehet hiánypótló a filmrajongók számára a most útjára induló kezdeményezés. Október 29-től november 3-ig húsz filmet vetítenek majd a Corvin Moziban, java részüknek ez lesz a magyarországi premierje, tehát hónapokkal a mozikba kerülésük előtt lehet elcsípni azokat a friss alkotásokat, amelyek idén a legnagyobb fesztiválokon arattak sikert. Ajánlunk öt filmet, amelyet a legjobban várunk az első BIFF-en.


Sofi Oksanen: Az autokráciák és a nőgyűlölet mindig kéz a kézben járnak
 

Sofi Oksanen: Az autokráciák és a nőgyűlölet mindig kéz a kézben járnak

Budapestre látogatott az egyik legismertebb kortárs finn író, Sofi Oksanen. Új kötete a háborús fegyverként használt nemi erőszak ügyét járja körül, az orosz-ukrán háborúban megtörtént események alapján, áldozatok beszámolóit felhasználva. A beszélgetésből többek között kiderült, hogy miért tartja fontosnak írni erről a tabusított témáról, hogy hosszú távú, transzgenerációs hatásai is lehetnek a nők ellen elkövetett erőszaknak, valamint az, hogy milyen módon függenek össze az ukrán fronton történtek az oroszországi nők helyzetével. 


Szilágyi Zsófia: A hétköznapok brutalitása foglalkoztat
 

Szilágyi Zsófia: A hétköznapok brutalitása foglalkoztat

Szilágyi Zsófia második nagyjátékfilmje, a két ember szétköltözésének krónikáját feldolgozó Január 2 a velencei bemutató után megérkezett a magyar mozikba is. A 2018-ban Cannes-ban a nemzetközi kritikusok díjával kitüntetett filmrendezővel és forgatókönyvíróval beszélgettünk az idővel való küzdelemről, rutinról és monotóniáról, női szocializációról, és arról, hogy mennyire más színben tűnnek fel az egyszerű dolgok akkor, ha közelebbi pillantást vetünk rájuk.


Mit sem ér a pénz, ha nincs tiszta ivóvíz
 

Mit sem ér a pénz, ha nincs tiszta ivóvíz

Kollektív és egyéni érdek, városi és vidéki, tradíció és modernség, ember és természet feszül egymásnak ebben a fokozatosan építkező és váratlan fordulatokat tartogató drámában. Vajon van kiút főhősei számára a civilizáció egyre szorítóbb öleléséből? Szembeszállhat sikeresen egy kis közösség a pénzemberek törekvéseivel? Mi marad meg és mi vész el a küzdelem során? Többek között ezeket a kérdéseket is felteszi A gonosz nem létezik című film.



Borbély Alexandra: Bátornak lenni nem olyan rossz dolog
 

Borbély Alexandra: Bátornak lenni nem olyan rossz dolog

Szeptember 8-án, a miskolci Cinefesten láthatta először a hazai közönség a Borbély Alexandra főszereplésével készült Emma és a halálfejes lepke című szlovák történelmi drámát, amelyről a héten derült ki, hogy Szlovákia hivatalos nevezése az Oscarra. A film főhőse, Marika egy határmenti faluban élő magyar özvegy, aki saját életét kockáztatva bújtat el házában egy zsidó kisfiút a német megszállás alatt. A magyarországi premier után beszélgettünk a Jászai Mari- és Európai Filmdíjas színésznővel művészetről, szakmai alázatról, kettős identitásról, kisebbségi létről, a múlttal való szembenézésről és a párbeszéd fontosságáról.





Van élet a NER-divaton túl?
 

Van élet a NER-divaton túl?

A független magyar divatot próbálta meg láthatóvá tenni az első alkalommal megrendezett Not Allowed című fashion show, amely a feltörekvő magyar tervezők mellett a kortárs művészetekre és társadalmi kérdésekre is igyekezett ráirányítani a figyelmet. Egyúttal megpróbálta kitágítani a teret, amelyet a NER enged meg a divatnak.