hvg.hu

Amerikai és svéd kutatók a diszlexiával kapcsolatba hozható két újabb gént fedeztek fel egy évvel azután, hogy első ízben azonosítottak egy ilyen genetikai elváltozást. Nem kizárt azonban, hogy több tucat gén is szerepet játszik ebben az olvasást megnehezítő fejlődési rendellenességben.

A Yale egyetem genetika professzora, Jeffrey R. Gruen diszlexiások génállományát vizsgálta, és úgy találta, hogy minden ötödik megvizsgált diszlexiásnál a DCDC2 gén szabályozó részéből hosszú szakaszok hiányoznak, tehát a gén kevésbé lehet aktív. A felfedezésről a The New York Times című lap beszámolója szerint a kutató az amerikai humán genetikusok (American Society of Human Genetics) minap Salt Lake Cityben tartott összejövetelén szólt részletesen.

A DCDC2 gén patkányokban is megtalálható, tehát túlzás volna olvasó vagy betűző génnek nevezni. Minden gén egy bizonyos fehérje előállítását irányítja. A DCDC2 génhez tartozó fehérje szerepe még nem ismert, de sejthető, hogy a diszlexiás agyba kevesebb ilyen fehérje jut.

A másik Robo1-nak nevezett gént Juha Kere, a stockholmi Karolinska Intézet molekuláris genetika professzora fedezte fel. Ez a gén a két agyfélteke közötti kapcsolatok, az axonok kifejlődését szabályozza. Ha a gén kevésbé aktív, kevesebb lesz az olvasásban részt vevő agyterületeken belül a dendriteknek nevezett finom kapcsolatok száma. Az agy így is működőképes, csak lassabban jut át az információ.

Az új genetikai kutatások segítenek eloszlatni azt a széles körben elterjedt a mítoszt, hogy az olvasási készség az értelmesség szinonimája. Újabb bizonyíték szól amellett, hogy az egyszerűen csak lustának vagy butának bélyegzett, olvasásra képtelen diszlexiások sorsa már születésük előtt eldőlt.

eurohirek.hu Tech

Nem létezik egyetlen "meleg" gén

Amerikai kutatók feltérképezték a teljes humán génállományt, és arra a megállapításra jutottak, hogy nincs egyetlen "meleg" gén: a szexuális orientációért több gén felelős - és nem csak a nemi jelleget meghatározók -, sőt: környezeti tényezők is szerepet játszhatnak.

Meixner Zoltán (hvg.hu) Világ

Pi-ember és esőember: ahogy a géniuszok agya működik

Van néhány embertársunk, aki elképesztő méretű tudást képes felhalmozni az agyában, és ezeket az ismereteket, sőt ezek bizonyos fajta társítását képes azonnal előhívni. Ezek az emberek nem egyszerűen zsenik, hanem valódi géniuszok, akik a közönséges földi halandók számára eddig felfoghatatlan módon gondolkodtak. Egyikük segít most abban, hogy megérthessük, mi zajlik az agyában.

Panoráma Tech

Génmódosított szupergyom fenyegeti a világot

Nagy-Britanniában már megjelent a génmódosított gyom. Pedig csak egy éve folynak kísérletek olyan génmódosított növényekkel, amelyek kereszteződhetnek a gymokkal. Utóbbiak fürgébbek voltak új képességek megszerzésében, mint a kutatók a védekezésben.

Panoráma Tech

A génkezelt lúdfű testőrségét riasztva védekezik

Holland és izraeli biológusok epergént ültettek a lúdfű nevű gyomnövénybe (Arabidopsis thaliana), s amikor azt megtámadták kártevői, a genetikailag módosított növény sérült részének eperillata odavonzotta a kártevő természetes ellenségeit: a lúdfű emberi hasonlattal élve hívta a testőrséget.

Panoráma Tech

A természetes ellenálló képesség génje nem mindenkinél azonos

Kanadai kutatók megtalálták a gyermekkori tuberkulózis gyors kifejlődéséért felelős gént, illetve rájöttek, hogy ennek a génnek bizonyos alakjait hordozó személyek veszélyeztetettebbek, esetükben sokkal nagyobb a tuberkulózis kialakulásának kockázata, mint másoknál.

Panoráma Tech

Az immungén kópiái betartanak a HIV-nek

Egyes személyek azért állhatnak jobban ellen a HIV-fertőzésnek, mert a vírust blokkoló génnek több másolata is megtalálható szervezetükben – olvasható az amerikai Science folyóirat egyik tanulmányában.

Génpótlással a vakság ellen

A Florida egyetemen génterápiával sikeresen gyógyították egereknél a vaksághoz vezető retinahólyagosodást.

Feltérképezték a rizs génjeit

Sikeresen befejezte a rizs genetikai kódjának feltérképezését egy nemzetközi kutatócsoport. A tudományos áttörés a kutatók szerint lehetővé fogja tenni az emberiség felének alaptáplálékát képező növény olcsóbb és hatékonyabb termesztését.

Száz másodpercnyi harangozást hirdettek a keresztény értelmiségiek a trianoni évfordulóra