szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Digitális szerzői jogi védelem (DRM) nélkül, azaz szabadon másolható formátumban, az eddigieknél jobb hangminőségű és bármilyen lejátszóval meghallgatható zenét kínál az Apple iTunes nevű internetes áruházában az EMI, a világ harmadik legnagyobb lemezkiadója.

A zeneiparban már régóta nagy vita zajlik a kalózkodást gátolni hivatott DRM körül. Sokan jó előre megjósolták, hogy a legnagyobb kiadók közül valamelyik hamarosan "leveszi a lakatot" az interneten árult zenéről, amivel alapjaiban változtathatja meg az online zenepiac szerkezetét, hiszen eddig csak a kis független kiadók kínáltak másolásvédelem-mentes zenét. Steve Jobs, az Apple vezetője ráadásul januárban nyílt levelet intézett a kiadókhoz és forgalmazókhoz, amelyben éppen ezt szorgalmazta.
 
Az Apple és az EMI végül összefogott, és a cégvezetők közös sajtótájékoztatón jelentették be, hogy az interneten forgalmazott EMI-kiadványok májustól DRM-mentes formátumban is kaphatóak lesznek az iTunes-nál, és később más online zeneboltokban is.
 
Az új formátum összefér bármilyen lejátszóval, korlátlan számú másolat készíthető belőle és hangminősége is jobb, mint a másolásvédelemmel ellátott hangfájloké, ugyanakkor valamivel többet is kell fizetni értük: egy szám 1,29 dollárt  (mintegy 240 forint) kóstál. A 99 centért (183 forint) kapható másolásvédett számokat 30 cent (55 forint) fejében alakítják át az úgynevezett premium formátumra, egész albumokat pedig felár nélkül lehet kapni az új verzióban.
 
Steve Jobs a tájékoztatón elmondta: "Nagy lépés ez a digitális zene forradalmában a DRM-mentes világ felé." Az Apple vezér szerint a többi lemezkiadó is hamarosan követni fogja az EMI példáját. Eric Nicolli, az EMI vezetője szerint cége a fogyasztók igényeire válaszol az újítással: "Állandóan mondják nekünk a fogyasztók, hogy magasabb árat is fizetnének, ha a megvásárolt zenét minden lejátszón meg lehetne hallgatni."
 
Mark Mulligan, a Jupiter Research piackutató intézet munkatársa szerint az EMI és az Apple "nem csak a játékszabályokat írja át, hanem magát a játékot is átalakítja." Az elemző elmondta: más online zenekereskedők is be fognak állni a sorba, mert nem engedhetik meg maguknak "a látszatát sem annak, hogy kifutó terméket árulnak."
 
A bejelentés hátterében ugyanakkor az is ott van, hogy az EMI a többi nagy kiadónál nehezebb helyzetben van. "Kockáztatniuk kellett. A húzás merész, de a kockázat vállalható, hiszen a zeneipar forgalmának csupán 5 százalékát adják az online eladások" - mondta Mark Mulligan a BBC brit közszolgálati műsorszóró társaság honlapján megjelent cikk szerint.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!