Bari Máriusz

A skót St. Andrews Egyetem elméleti fizikuscsoportja sikerrel hajtott végre olyan kvantummechanikai kísérletet, amely során a normál körülmények között egymást vonzó testek taszítani kezdték egymást. Szerintük lehetséges a levitáció - részecskeszinten legalábbis.

Mostantól taszíthatják is egymást
© sxc.hu
A felfedezés alapja az a Casimir-effektusnak nevezett erőhatás, amely eltér a fizikaórákon tanultaktól: nem töltés, gravitáció vagy részecskecsere okozza, hanem testek között megjelenő energiamezők rezonanciája. Ezt a hatást két, vákuumba helyezett, egymással párhuzamosan szembeállított tükörfelület között szokás demonstrálni, bár ennél szembetűnőbb példa a falon fejjel lefelé közlekedő gekkógyík.

Dr. Thomas Philbin és Prof. Ulf Leonhardt kutatók képesek úgy módosítani ezt a kvantumfizikai erőhatást, hogy a testek vákuumban nem vonzzák, hanem taszítják egymást. Ehhez csupán egy különleges kialakítású lencsére volt tesztjeik során szükségük, amelyet a két test közé helyeztek el.

A Casimir-effektus a nanotechnológiában tapasztalható súrlódásos jelenségek igazi okozója. A súrlódást eddig számos fizikuscsoport próbálta megszüntetni, mindeddig sikertelenül. Ha a skót tudósok felfedezése elismertté válik, jelentős áttörésekre lehet számítani a mikro- és nanotechnológiai fejlesztések világában.

A gyakorlatban a jelenlegi technológiai szinten csak nagyon apró tárgyak között működik a fordított erőhatás, ugyanis a kvantumerő roppantul kicsiny és csak rövid távolságon belül fejt ki hatást. Ami az emberi levitációt illeti, azt még meghagyjuk a meséknek és a paranormális kutatóknak, tette hozzá Leonhardt.

Philbin és Leonhardt a New Journal of Physics szaklap augusztusi kiadásában számol be eredményeiről.

Lebegő vonatok és szuperszámítógépek a legújabb szupravezetőkkel

"Lebegő", nagy sebességű vonatok, szuperhatékony generátorok, ultraerős számítógépek válhatnak valóra a leghatékonyabb huzalok, az úgynevezett magas hőmérsékletű szupravezetők (HTSC) tökéletesítése révén - olvasható a BBC News holnapján, Jonathan Fildes tudományos-technikai újságíró cikkében.

Nem hagyja magát az indián nyár

Katalán elnök: Azonnal véget kell vetni az erőszaknak!

Bödőcs: Nincs ellenemre, hogy némi bors került az álkeresztény kleptokrácia orra alá