szerző:
Bari Máriusz
Tetszett a cikk?

Egyre több léghajó köszön vissza a légijárművek tervezőasztalairól, számolt be a trendről a Popular Mechanics magazin februári száma. A rövid áttekintésben főként katonai felhasználású darabok szerepelnek.

© popularmechanics.com
Az amerikai védelmi minisztérium kutatási részlege, a DARPA támogatja az Aeros Aeronautical Systems által fejlesztett Aeroscraft ML866 nevű léghajót. A ballasztmentes, 70 méter hosszú járműben egy forradalminak mondott Control of Static Heaviness nevű rendszer kapott helyet, ami hélium kompresszióján és dekompresszióján alapul, felszállás, illetve landolás közben változtatva meg a légi yacht felhajtóerejét. A cég reméli, hogy hamarosan tesztrepülésre is sor kerülhet.

© popularmechanics.com
A 150 méter hosszú, pilóta nélküli High Altitude Airship (HAA) benzint használ a felszálláshoz, a tetejére rakott napelemtömbnek köszönhetően azonban a radarplatform akár egy hónapig is képes a levegőben maradni. Nagyfelbontású radarjával több száz kilométeres területet is képes lefedni, cirkálási sebessége 45 km/h. Tervezője a Lockheed Martin. Míg a radart még fejlesztik, a Lockheed 2009 végére egy teljesen működő prototípussal fog előállni. A jármű potenciális felhasználója az amerikai rakétavédelmi ügynökség.

A szintén pilóta nélküli, 20 méter átmérőjű SA60 dízel/elektromos hibrid 2003-ban megdöntötte a világ legmagasabbra jutó léghajójának rekordját, elérve a 20 ezer láb (6 km) magasságot. A kémkedésre és felderítésre tervezett jármű gömbölyű dizájnja alacsony sebességen jó manőverezési lehetőséget biztosít, cirkálási sebessége 56 km/h. A gyártó Techsphere idén végez repülési teszteket a SA60 10 ezer lábnál is magasabbra  lebegni képes utódját, az SA68-at.

© popularmechanics.com
A szállítójárműként is használható SkyCat20-ban visszahúzható légpárnás motorok vannak, ezekkel lehet tetszőlegesen függőleges fel- és leszállást végezni, emiatt nincsen szükség a pilóta mellett földi kezelőszemélyzetre. A World Skycat fejlesztette repülő maximális sebessége 155 km/h, világtúrára 2008 végén indul, az első gyártási modellek pedig 2009 elején jelennek meg.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!