szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Történetek, ígéretek, fotók, amik túl jók voltak ahhoz, hogy igazak legyenek. Az Urbanlegends.hu oldal bejegyzéseit szemlézve összegyűjtöttük, mivel próbáltak átverni minket 2011-ben. Válogatásunk nem a legfontosabb átverések listája, csupán tanulságos gyűjtemény az interneten terjedő hoaxokból.

A nap mint nap megszűnő Facebook

2011 - újra - a Facebook éve volt. Az átverések nagy része vagy a közösségi oldalról szólt, vagy ott kezdett el terjedni, vagy azon keresztül kapták fel újra a témát. Az évet egy olyan átveréssel kezdtük, aminek - kis áthallással - magyar aktualitása is volt: egy levél ugyanis épp nemzeti ünnepünk napjára időzítette a Facebook megszűnését. Az indoklás szerint a tulajdonos Mark Zuckerberg számára annyira stresszessé vált a cég vezetése, hogy úgy döntött, március 15-én lehúzza a rolót. Az email tartalma pont annyira volt valós, mint a korábbi hasonló körleveleké – azaz semennyire.

Ezeréves újfajta kocsilopási módszer

"Újfajta rablási technikáról" számolt az év elején az a körlevél, amely szerint úgy próbálják járműveinket ellopni, hogy a parkolóban szélvédőnkre cetlit tesznek, és míg mi kiszállunk levenni, kocsinkat elviszik. A veszély a levél szerint főleg a bevásárlóközpontok látogatóit fenyegeti, valójában azonban egy többéves kamu figyelmeztetésről van szó. Persze nem elképzelhetetlen, hogy egy-egy ilyen lopás tényleg megtörtént, de ily módon elkövetett bűncselekmények hullámáról nem lehet beszélni.

Egy hosszú éjszaka kései

A West Balkán szórakozóhelyen történt tragédia után elképesztő híresztelések jelentek meg a közösségi oldalakon. Rögtön a katasztrófa után elterjedt például, hogy az áldozatokat összeszurkálták. E rémhíreket sok internetes portál átvette, a média és a közösségi média órákon át oda-vissza fertőzték egymást. Hajnalra aztán egyértelműen kiderült, szó sem volt késelésről. Persze sokan vannak, akiket a tények sem nyugtattak meg, és további összeesküvéseket kreáltak az amúgy is szomorú ügy köré.

Duplaföldrengés

Január végén - valós - földrengést észleltek Budapesten és a Dunántúlon. A mozgás mindössze 38 másodpercig tartott, ennyi is elég volt azonban, hogy kitermelje a maga rémisztgető levelét. E kamulevél sokkal nagyobb, 7-es erősségű rengést ígért, és még a dátumot is megjelölte: február 12-ét. A körlevél tartalma teljes mértékben valótlan volt, ahogy a forrásként idézett szakemberek rámutattak: “sem intézetünk munkatársai, sem más személy a földrengéseket előrejelezni nem tudja.”

Az igazság a Red Bullról

Nem kevesebbet, mint Az igazságot ígérte a Red Bullról az a körlevél, amely februárban, márciusban hódított az interneten, s mely az egyik leghíresebb energiaital fogyasztásától próbált minket elrettenteni. A levél szövegét és elemzését megtalálják itt, jelen cikkben legyen elég annyi: nem mindegyik energiaital-összetevő ismert részletesen, és csak kevésnek vizsgálták meg az emberi szervezetre kifejtett hatásait, egyéb anyagokkal való kölcsönhatásait. Az, amit az ominózus levél állított, azonban köszönőviszonyban sem volt a valósággal.

A jó bumeráng visszatér

Március végén újra az AsiaCenter lett a célpontja az emberrablós rémisztgetésnek: a többéves kamu körlevél Kecskemét, Fehérvár, Miskolc után újra a budapesti AsiaCenterrel a főszerepben tért vissza. Változatlan maradt viszont a többi kellék: a kínai csapóajtók, a kopaszra borotvált áldozatok és a cinkos sajtó. A történetet idehaza legalább 2007 óta mesélik, de egyik szóba hozott helyszínen sem történt ilyesmi.

A kimódolt tréfák napja

Április elsején robbant a szokásos évi bomba: a napon, amin mindenki kötelező feladatként tekint olvasói megtréfálására, többek között az az alábbi átverések születtek: egy ál-google blog bejegyzés azt próbálta elhitetni, hogy a Google+ szolgáltatás valójában április elsejei tréfa, a Youtube időutazással ünnepelte századik születésnapját, az Ikea Australia speciális etetőszéket készített kutyásoknak, egy videohack az iPad 2 ruhán átlátó funkcióját mutatta be, a Kodak pedig egy szakítás utáni fotóretusáló programot dobott piacra.

Citromot mindenre

Nyelvtani hiányosságok és fordításbeli tévedések sem akadályozták meg annak a körlevélnek a terjedését, amely a citromot ruházta fel hihetetlen gyógyító erővel - többek között 10 ezerszer erősebbnek a kemoterápiánál. A körlevél valós és hamis információk egyvelege: az igaz ugyan, hogy a citrom és más citrusfélék tartalmaznak olyan összetevőket, amik bizonyos körülmények között rákellenes tulajdonsággal bírhatnak, ennek ellenére azt mondani, hogy a citrom általános rákgyógyító erővel bír, megöli a rosszindulatú sejteket, és eredményesebb a kemoterápiás kezelésnél, túlzás – egyben felelőtlenség.

iPhone 5, pénzért sem

Az iPhone 5 a mai napig nem készült el (helyette kaptuk a 4S-t), egy lánclevél viszont már májusban azt ígérte, megnyerhetjük az Apple új mobilüdvöskéjét. Aki kattintott az üzenetre, az átverés hirdetőjévé vált, és természetesen semmit nem nyert, legfeljebb tapasztalatot. Ugyanebben az időben terjedt a "Nem teszik" gombot ígérő átverés is, valamint az első facebookos bejegyzésünket ígérő csalás. Ezek az átverések többségében online kérdőívek kitöltésére és promótálására próbálnak rávenni minket.

Trükkös csalás a hipermarketben

Egy májusi körlevél arra hívta fel a figyelmet, hogy vásárláskor semmiképp ne hagyjuk el blokkunkat, mert aki megtalálja, jogosan kérheti el tőlünk az árut. A levél szerint ez egy általános trükk, amit egyre több helyen alkalmaznak, a rendőrség viszont arról beszélt, egyáltalán nem jellemző elkövetési mód.

Katasztrófák vámszedői

A nagy természeti katasztrófák jó alapanyagai az alaptalan híreszteléseknek, rémisztgetéseknek, csalásoknak. Kevésbé veszélyesek azok a levelek, amelyek semmire nem akarnak figyelmeztetni minket, mindössze felhívják a figyelmet valami érdekességre. Ilyen volt az az email is, mely arra az állítólagos nagaszaki díszkapura hívta fel a figyelmet, amely túlélte mind az 1945-ös atomtámadást, mind a 2011-es cunamit. A két mellékelt fotó azonban két különböző kaput ábrázolt: az 1945-ös kép Hirosimában készült, a 2011-es pedig a teljesen lerombolt Otszucsi városában.

Ennél nagyobb kárt okoztak azok a próbálkozások, melyek például a nyári oslói mészárlás körüli híréhséget használták ki. Néhány órával a tragédia után vírusszerűen terjedt a Facebookon egy üzenet, amely exkluzív felvételeket ígért a robbanásról. Aki kattintott, majd a mobilszámát is megadta, fizetős sms-ek tömegeit kapta telefonjára.

Re: banános bébiétel

Augusztusban egy Facebookon terjedő felhívás egy banános bébiétel “veszélyeire” hívta fel a figyelmet. A gyártó mindenkit megnyugtatott: felesleges aggódni; egy több mint egyhónapos, franciaországi felhívás felesleges lefordításáról volt szó.

Doomsday

Augusztusban jött a bombahír: az Anonymous hackercsoport november 5-én megöli a Facebookot, mert az "nem tartja tiszteletben a felhasználók személyiségi jogait". Az üzenet hitelességében, erejében már akkor többen kételkedtek (gyanús volt a felvétel, annak szövege, a publikálás időpontja és körülményei), nem is lett az akcióból semmi.

Jorge Csisztu

Októberben Csisztu Zsuzsa egy igen szakállas netes csalás áldozata lett. A tévés műsorvezetőnek a Facebookon keresztül küldtek üzenetet, azt állítva: egy bizonyos Jorge Csisztu dollármilliomos Beninben tüdőrákban elhalálozott, és 10,5 millió dolláros örökségét Csisztu Zsuzsára hagyná. Csisztu állítólag gyanakodott ugyan, de végül közel 2500 dollárt küldött a csalóknak. Sőt, még Spanyolországba is elutazott volna a pénzért, ha ügyvédje le nem állítja.

Dargay, újratöltve

Október közepén megismerhettük a Facebook erejét: a facebookos lájkoknak köszönhetően önálló életre kelt egy kétéves nekrológ, s ennek köszönhetően másnap bekerült a nyomtatott Népszabadságba.

Péniszcsillár

Októberi nemzeti ünnepünkhöz közeledve egy pikáns fotó hozta lázba köztársasági elnökünk ellendrukkereit. A főképp a Facebookon terjedő fotó egy péniszalakú csillárt ábrázolt, és - a hozzá kapcsolt leírás szerint - a Sándor-palotában lógott. Erről persze szó sem volt: a fotó ugyan igazi volt (a péniszcsillárt gyártó holland cég katalógusából származott), a kommentár viszont hamis.

Önjelölt lottómilliárdos

November végén a napiszar.com oldalon talányos fényképpel jelentkezett az ötöslottó állítólagos nyertese, és szelvényéről két fotót is közzétett. Egy napig minden csatornán azt találgatták, valódi-e a kép. A Szerencsejáték Zrt. először nem nyilatkozott az ügyben, aztán hétfő délre kiderült, hogy Budapesten adták fel a nyertes szelvényt, nem Szeghalmon – ahogy az a lefotózott szelvényről leolvasható volt.

"LAST WARNING"

Novemberben adathalászok azzal fenyegették meg a Facebook látogatóit, hogy 24 órán belül törlik profiljukat, hacsak nem követik az utasításaikat. A csalás célja az volt, hogy ellopják a gyanútlan kattintók hitelkártyájának számát és facebookos azonosítóját, utóbbit azért, hogy tovább tudják terjeszteni a hamis emailt és még több áldozatot szedjenek.

Winnetou Lajos

Pár nap alatt többszáz ezer tagot gyűjtött össze a Facebookon egy oldal egy igen eredményes trükkel: a csatlakozóknak azt ígérték, hogy megmondják indián nevüket. Cserében a felhasználók hozzáférést adtak adataikhoz a játékot futtató ékszerkereskedőnek, és kicsit reklámozták a projektet üzenőfalukon.

Azt nem, nem...

Szexpózok, kényeztető technikák és anatómiai ismeretek oktatását ígérte december elején egy iskola. A két hét múlva aztán kiderült: az egész csupán egy figyelemfelhívó kampány volt. Célja pedig az volt, hogy rávilágítson az osztrák nyugdíjrendszer gyengeségeire és az alacsony születési rátára. A projektet kiötlő The BirdBase azt szerette volna, ha az emberek elkezdenének beszélni e problémákról, aktivistái pedig abban bíznak, hogy közös fellépéssel még a politikát is befolyásolhatják.

A megégett csecsemő

2011 decemberében a Facebookon újra terjedni kezdett a megégett csecsemőnek pénzt gyűjtő körlevél. Pénzt azonban ilyen módon továbbra sem lehet gyűjteni, a megégett lengyel csecsemő pedig közben szépen felnőtt: ma már hét éves, s ugyan még műtétekre jár, de állapota szépen javul.

Bon Jovi nem halt meg

A karácsony előtti hét “ügyeletes halott celebje” Bon Jovi volt. A halálhírének kitalálói arra sem vették a fáradtságot, hogy új cikket írjanak – egy két évvel ezelőttit frissítettek fel. Bon Jovi viszont köszönte, és a Facebookon üzent rajongóinak:

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!