hvg.hu

Egy exobolygó felfedezése után hosszú idő, mire a tudósok megbizonyosodnak arról, valóban ilyen planétát találtak. Most közel 10 évnyi munka után derült ki egy érdekesség a Kepler-1658b-ről.

Néhány hónappal ezelőtt a NASA Kepler űrteleszkópja végérvényesen álomba merült. A szerkezetnek több mint 9 évnyi működés után elfogyott az üzemanyagja, így az utolsó parancs kiadása után végleg megszakított minden kapcsolatot a Földdel. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az általa elvégzett munka ne hozna eredményeket a mai napig.

A NASA a napokban jelentette be, hogy az űrteleszkóp által az elsők között felfedezett Kepler-1658b jelű exobolygó valóban létezik, sőt, sokkal érdekesebb, mint azt eddi gondoltuk. Minderre azért kellett mostanáig várni, mert egy exobolygó észlelésénél a beérkező adatokat szigorúan meg kell vizsgálni, hogy biztosan erről a típusú planétáról van-e szó, vagy csupán anomália miatt láthatók az erre utaló adatok.

Az exobolygók felfedezésének egyik legegyszerűbb módja, hogy a központi csillagot figyelik, és azt, hogyan változik annak fénye. Amikor a bolygó a csillag és a Föld közé kerül, a fény az áthaladás idejére megváltozik, ebből pedig következtetni lehet arra, hogy milyen nagy a csillag és a körülötte keringő bolygó. Most úgy tűnik, a Kepler-1658b sokkal nagyobb, mint azt korábban gondolták.

Az adatok átvizsgálása során kiderült, hogy a csillag háromszor nagyobb, mint korábban gondolták, így a Keplet-1658b mérete is háromszorosa az eredetileg gondoltnak. Ezek alapján úgy vélik, a bolygó egy forró jupiter lehet.

Novemberben kezdődhet a tömeges oltás Moszkvában