A Jupiter mágneses mezeje áramlatokat idéz elő Európa (Európé) nevű holdjának óceánjában – állapította meg egy francia kutatócsoport. Ha van élet a holdon, annak aktív segítője lehet ez a jelenség is.

Az École Normale Supérieure, az egyik legrangosabb francia felsőoktatási intézmény kutatói találtak bizonyítékot arra, hogy a Jupiter mágneses mezeje futóáramlatokat okoz az Európa felszín alatti óceánjában. A Nature Astronomy című szaklapban közölt tanulmányban Christophe Gissinger és Ludovic Petitdemange a Galileo űrszonda adatait elemezték és mutatták be eredményeiket.

A tudósok észlelték, hogy a Jupiter különösen erős mágneses mezővel rendelkezik, amely elég erős ahhoz, hogy elérje és befolyásolja holdjait. Azt is észrevették, hogy az Európa felszín alatti óceánja sós. A sós tengervíz mágneses mező hatására vezetheti az áramot és ez a hatás futóáramlatokat hozhat létre az óceánban.

[10+2 új holdat fedeztek fel a Jupiter körül, az egyik "szembe megy a forgalommal"]

Annak felkutatására, milyen mozgások keletkezhetnek és hogy a mágneses mezőnek a hold óceánjaira gyakorolt egyéb lehetséges hatásait megismerjék, a tudósok numerikus szimulációkat végeztek. A szimulációk szerint a futóáramlatok valahol a hold egyenlítője környékén keletkeznek, másodpercenként néhány centiméteres sebességgel mozognak. Áramlásuk iránya a hold forgásával ellentétes. Az ilyen ellentétes áramlás a kutatók szerint a holdfelszín feszültségének eredménye, amely esetenként repedéseket is okozhat. Ez pedig megmagyarázza a hold felszínének jellegét, amelyet más kutatók figyeltek meg az Európán.

A mágneses mezőből származó energia nem tevődik át teljes mértékben az óceánba, bizonyos része szétoszlik a holdon, többnyire a sarkpontok körül. Amennyiben ez történik, ennek bizonyítékaként a hold jégtakarója elvékonyodik és felszínre tör az olvadt víz. Az Európán ezt is megfigyelték: a sarkpontok közelében vízkitöréseket észleltek.

[Szürreális fotót küldött haza a Juno űrszonda a Jupiterről – mutatjuk nagyban is]

A tudósok szerint az Európa futóáramlatai a Golf-áramlathoz hasonlatosak, amely a Földön az élet számára kiemelt fontosságú vegyülékeket szállít. Ha az Európán van élet, az áramlatok ugyanígy hathatnak.

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig
45 millió forinttal segítették munkánkat.
Ha neked is fontos a minőségi újságírás, csatlakozz!
Németh Szilárd elárulta a magyar gasztronómiát, és vétett egy helyesírási hibát

A kormány milliárdokat költ kertekre

Bochkor Gábor májusban már újra rádiózhat

Az őszödi beszédre is visszaemlékezett Gyurcsány - videó!

Diana Ross is megvédte a pedofíliával vádolt Michael Jacksont