Balogh Csaba
Balogh Csaba
Tetszett a cikk?

Továbbra is – és egyre inkább – technológiai vállalatok viszik a pálmát a világ legértékesebb márkáit soroló toplistán.

A brit WPP kreatív ügynökség és leányvállalatainak elemzői szokás szerint megvizsgálták, melyik világmárka mennyit ér. A BrandZ Top 100 lista első helyezettjei szokás szerint nem fognak meglepetést okozni, de azért vannak érdekes változások.

Például ilyen az, hogy a kiskereskedelmi kategóriába sorolt, de azért technológiai élharcosnak is tekinthető Amazon márka értéke egyetlen év alatt 52 százalékkal nőtt, így a vállalat rögtön az első helyre ugrott. Második helyen ezúttal is az Apple található, éppen csak megelőzve a dobogó tetejéről annak harmadik fokára csúszott Google-t.

Az alábbi ábra megmutatja, hogy a három nagy miként váltogatta egymást az első helyen az évek során.

WPP

A negyedik helyen az éves szinten 25 százalékos márkaérték-növekedést felmutató Microsoft áll, hatodik a picit gyengülő Facebook, nyolcadik helyen a kínai technológiai óriás, a sokat gyengülő Tencent áll, a tizedik pedig az amerikai AT&T telekommunikációs márka.

A lista élén álló tíz cégből hat tisztán technológiai/telekommunikációs vállalat.

WPP

Érdemes még szót ejteni a listán hátrébb sorolt, de itthon közismert techmárkákról is. A kéthelynyi rontással most 13. helyen álló amerikai IBM 11 százalékos gyengüléssel egyre csak távolodik a top 10-től. Az SAP egy helyet javítva a 16. lett. Az erős hazai érdekeltséggel rendelkező Deutsche Telekom tartja magát a 25. helyen.

WPP

Jelentős növekedést könyvelhet el (+35%) a 26. PayPal, de még nagyobbat lépett előre a 65 százalékos márkaérték-növekedéssel egy év alatt 27 helyet javító Netflix, ami idén már a 34. lett a rangsorban. Hasonlóan nagy léptekkel jön fel a másik videós mára, a 12 helyet javító, most 39. YouTube. Éppen csak megelőzi a Samsung, ami úgy eshetett meg, hogy a dél-koreai vállalat egy év alatt 6 százalékot és 5 helyet esett vissza.

[Az autógyártók közül csupán egy japán és két német gyártó fért be a legértékesebb 100 márka közé.]

Elképesztőnek nevezhető az Instagram márkaértékének erősödése: a 91. helyről kerültek egy lépésben a 44. helyre. Őket követi a 30 helyet javító Adobe és a 32 hellyel feljebb lépett Salesforce. A lista előkelő első feléből kiemelhető még az egy helyet javítva most 47. Huawei is.

Utóbbi márka értékét valószínűleg nem erősíti majd az amerikai-kínai kereskedelmi háborúban ráosztott címszerep, de ez majd csak a jövő évi toplistában éreztetheti hatását. A háború Huawei-tilalom előtti szakasza ugyanakkor már rányomta bélyegét a száz legnagyobb márka összértékére, hangsúlyozzák az elemzők, az össznövekedés mértéke ugyanis egy év alatt mindössze 7 százalékos volt.

WPP
WPP

Figyelmet érdemel még technológiai szempontból a 25 helyet javítva 58. LinkedIn, a 74. helyen nyitó Xiaomi, a 81. helyen a listára kerülő DELL, a 87. helyen debütáló Xbox és a tíz helyet rontva 92 Siemens is.

Ha máskor is tudni szeretne a techmárkák értékéről, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!