Kevesen tudják talán – kivéve persze az autók iránt rajongókat –, hogy a Citroen épp idén ünnepli fennállásának 100. évfordulóját. Az 1919-ben alapított cég az első világháború idején ugyan még nem létezett, a második világháború idején azonban már javában gyártották az autókat. A cégre Franciaország megszállása után a nácik is lecsaptak, ám a vállalat egy apró, ám igen hatékony módon a németek kiszolgálása helyett inkább szabotálni kezdték a hadseregüket.

Pierre-Jules Boulanger
Canalblog
A Jalopnik beszámolója szerint miután 1940-ben a nácik elfoglalták Franciaországot, elfoglalták a nagyobb gyárakat – köztük a Ciroenét is. Bár a vállalat akkori elnöke, Pierre-Jules Boulanger tudta, hogy nem mondhat ellent a nácik kéréseinek, ennek ellenére esze ágában sem volt teherautókat gyártani nekik. Éppen ezért kitalált egy zseniális tervet.
Amellett, hogy a dolgozóit a kényelmes (= minél lassabb) munkavégzésre utasította, kitalált még valamit: egy kicsit lejjebb helyezte el a nívópálcán (valószínűleg a T45-ös teherautóén) a bevágást, mint kellene. Ennek köszönhetően a motor működéséhez szükséges "megfelelő olajszint" is lejjebb került, mint kellett volna.
Mindez azt eredményezte, hogy az autókban kevés volt az olaj, amire a német mérnökök nem jöttek rá, hiszen a nívópálca szerint minden rendben volt. Ennek köszönheten egy rövid idő után az autók gyakorlatilag használhatatlanokká váltak.
Persze benne van a pakliban, hogy mindez csupán városi legenda volt, ami fennmaradt az utókor számára. Viszont már maga az elv is tökéletes.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.