hvg.hu

Az Európai Űrügynökség (ESA) tudósai szerint négy tó is van a Mars felszíne alatt. A meglepő kijelentést a Mars Express nevű műhold adataira alapozza a kutatócsoport.

A tudósok még 2018-ban jelentették be, hogy valószínűleg folyékony víz lehet a Mars felszíne alatt. A felfedezést ugyanakkor kellő óvatossággal kezelte a szakma, az ugyanis csupán 29 (2012 és 2015 között elvégzett) megfigyelésen alapult, ami egy ilyen kijelentéshez kevés. Egy új kutatás viszont arról árulkodik, hogy igazuk volt a szakembereknek.

A Nature Astronomy című tudományos lapban megjelent publikáció szerint a kutatók 2012 és 2019 között mintegy 134 megfigyelést végeztek el, ami alapján arra jutottak, valóban folyékony víz lehet a marsi felszín alatt. A kutatók ehhez az Európai Űrügynökség (ESA) Mars-kutató űrszondáját, a Mars Expresst használták, amely a bolygó déli sarkvidékét vizsgálta. A műszer rádiójelei letapogatták a Marsot, majd a visszaverődő jelekből a szakemberek kiolvashatták, hogy milyen anyagról érkezett vissza a hullám. (A Földön ugyanezt a technológiát használják a gleccsertavak kutatásához.)