Már telefonon is zaklatják a zsarolóvírusok áldozatait

Az elmúlt hónapokban már telefonhívásokkal is zaklattak olyan zsarolóvírus-áldozatokat, akik fizetés nélkül próbálták meg visszaállítani az adataikat.

  • hvg.hu hvg.hu
Már telefonon is zaklatják a zsarolóvírusok áldozatait

Miután egyre több vállalat készít – nagyon helyesen – biztonsági másolatokat az adatairól, van megoldás a ransomware-támadásra is: vissza lehet állítani a túszul ejtett adatokat. Ez persze nincs ínyére a rosszindulatú programok íróinak, ezért újabb módszerhez folyamodnak ilyen esetekben. Ha azt tapasztalják, hogy áldozatuk megpróbálja visszaállítani az adatait, akkor telefonhívásokkal kezdik zaklatni. Ez, az egyébként augusztus óta tapasztalható eljárás – írja a ZDNet – néhány konkrét csoportra (korábban pl. a Sekhmet és a Maze, mostanában a Conti vagy a Ryuk) jellemző.

Az említett forrással egyébként meg is osztottak egy ilyen hívást (amelynek erős akcentusából arra következtettek, hogy nem angol anyanyelvű a hívó). A hívás lényege, hogy a hívó fél tudja, hogy egy külsős informatikai vállalat már dolgozik a hálózaton, sőt azt is tudják, milyen víruskereső van a cég számítógépein. De mindez nem segít, és hacsak nem akarja a megtámadott vállalat az idejét pazarolni, akkor beszélje meg csevegésben a hívóval ezt a helyzetet, amúgy sosem fognak mgszűnni a hálózatával kapcsolatos problémák.

A telefonhívások a ransomware bandák által alkalmazott újabb taktikát jelentik, hogy nyomást gyakoroljanak az áldozatokra, hogy azok minél előbb váltságdíjat fizessenek. A korábbi módszerek magukban foglalták többek között a váltságdíj megduplázását, ha az áldozatok nem fizetnek egy meghatározott időn belül, illetve az érzékeny információk kiszivárogtatásával való fenyegetést.