szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Facebook és a Google 2018-ban kötötte meg a Jedi Blue névre keresztelt megállapodást, amely mindkét cég számára előnyökkel járt az online hirdetési piacon. Ám ezek az előnyök nagyon rosszul mutatnak a vállalatok ellen éppen zajló trösztellenes perekben.

Az Egyesült Államok több tagállama is beperelte decemberben a Google-t és a Facebookot, mert szerintük a techóriások visszaéltek piaci erőfölényükkel, hogy így nyomják le a konkurenciát. A The New York Times ezzel kapcsolatban azt írja, most sikerült megszereznie egy dokumentumot, amiből mindkét cég számára igen kellemetlen részleteket lehet kiolvasni.

A texasi perből származó anyag szerint a Google egy igen gáláns üzleti ajánlatott tett a Facebooknak még 2018-ban, ami miatt sérült a verseny a hirdetési piacon. Ez volt a Jedi Blue néven emlegetett megállapodás, amelynek értelmében

  • a Google előnyt kínált a Facebooknak az úgynevezett Header Bidding-típusú licitálásnál,
  • cserébe a Facebook támogatta a Google Open Bidding (nyílt ajánlattétel) módszerét a hirdetések értékesítésénél.

A Header Biddingről annyit érdemes tudni, hogy ez segít eldönteni, milyen hirdetés jelenjen meg egy adott weboldalon, méghozzá úgy, hogy a hirdetési hely tulajdonosa meghatározza, mi az a minimális összeg, amit elkér a megjelenítésért. Egy algoritmus megnézi, hogy az adott hirdetési helyért mennyit hajlandóak fizetni a hirdetők, az ajánlatok közül pedig kiválasztja a legjobbat. Az Open Bidding pedig a Google által kifejlesztett hasonló megoldás.

A Jedi Blue értelmében a Facebooknak többek között több ideje volt ajánlatot tenni a konkurens hirdetőkhöz képest, és segítséget kapott a Google-től, hogy jobban megérthesse a hirdetések célközönségét. Emellett vállalta, hogy az esetek 90 százalékában licitál majd, ha azonosítani lehet a felhasználókat, és évente minimum 500 millió dollárt költ el a Google-nél. Mindez hátrányt jelentett a többi cég számára, amelyek szintén a Google rendszerén keresztül hirdettek.

A Facebook szóvivője szerint a Jedi Blue nem rontotta a versenyt, hanem növelte azt, míg a Google szóvivője szerint a texasi per félreértelmezi a megállapodást és úgy általában a cég hirdetési üzletágában alkalmazott módszereket.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Vidnyánszky: Az SZFE felmondó tanárai a leggonoszabbul jártak el

Vidnyánszky: Az SZFE felmondó tanárai a leggonoszabbul jártak el

A harmadik hullám az iskolákat is elérte, egyre több helyen állnak át digitális oktatásra

A harmadik hullám az iskolákat is elérte, egyre több helyen állnak át digitális oktatásra

Túl szigorú a járvány miatti magyar határzár, kötelezettségszegési eljárást is indíthat miatta az EB

Túl szigorú a járvány miatti magyar határzár, kötelezettségszegési eljárást is indíthat miatta az EB