Bárki lehet adathalász csalás áldozata, ugyanakkor az emberek többsége szerint egy viszonylagos biztonság már néhány alapszabály betartásával megteremthető. A válaszadók 84 százaléka bízik a saját ítélőképességében, illetve a bankok által nyújtott védelemben, de az emberek több mint fele jelezte emellett azt is, hogy nincs eléggé tisztában a megfelelő védekezési módszerekkel, további edukációra szorulnak. Az OTP kutatásának eredményeiből az is látszik, hogy
pénzügyeik védelme érdekében azonban hiába informálódnak az emberek, a szabályokat csak akkor akarják betartani, ha azt kényelmük feladása nélkül megtehetik.
A digitális korra jellemző, hogy az interneten mindent azonnal el lehet érni, gyorsan és kényelmesen. A pénzintézet szakértői szerint ez kialakított egyfajta kényelmet, amikor már erőfeszítésnek tűnhet a jelszavak változtatása, vásárlási limit beállítása, többkörös azonosítások, hiszen ezek mind pluszenergiát igényelnek. Azonban ez nyitja meg a kaput az adathalászok előtt, hogy könnyebben jussanak hozzá az érzékeny adatokhoz.
„A kutatásban részt vevők harmadának fontosabb a kényelem, mint az alapvető biztonsági óvintézkedések betartása. Ez a 30 éves kor alattiak körében még sokkal jellemzőbb magatartás, 44 százalék jelezte, hogy a kényelemből nem engednének a biztonságért. Így azonban épp olyan veszélynek teszi ki magát valaki, mintha az autóban nem kötné be a biztonsági övet, mert kényelmetlen” – mondta Sonjic László, az OTP Bank Informatikai és Bankbiztonsági Igazgatóságának vezető tanácsadója.
Internetes csalók a magyar bank szájtjához megszólalásig hasonló csapdaoldalakat raknak össze, és fizetett hirdetésként soroltatják őket előre a keresők találatai között. Ha egy ügyfél ilyen kamuoldalon írja be a bejelentkezési adatait, azok bűnözőkhöz kerülnek.
Az adathalász bűnözők elleni védekezés leghatékonyabb módszerei között említi az OTP közleménye a vásárlási limit beállítását: visszaélés során a csalók csak egy bizonyos összeghatárig tudják megkárosítani az ügyfelet. Szintén jó tanács az SMS-es vagy mobilos értesítések kérése, melyekkel az ügyfél minden számlát érintő pénzmozgásról értesítést kap, így, ha illetéktelenek próbálják becsapni, erről egyből tudomást szerezhet és le tudja tiltani a kártyáját, hogy további visszaélésekre ne kerülhessen sor. De a számlatörténet rendszeres ellenőrzésével is észre lehet venni, ha olyan tranzakciók történtek a számlán, amiket nem az ügyfél indított.
Szintén fontos a kétfaktoros azonosítás, amely főszabály szerint minden internetes vásárlást meg kell erősíteni, ezzel a kártyaadatokkal való visszaélés esélye csökken. Fontos azonban tudni, hogy ez az azonosítási forma csak Európában kötelező, ezen kívül találkozni lehet megerősítést nem kérő weboldalakkal.
A legtöbben az online bankolás során ismerkedtek meg a kétlépcsős azonosítással: már évekkel ezelőtt is úgy volt, hogy a netbankos jelszó begépelése után az SMS-ben érkező egyedi kódot is be kell gépelni, hogy hozzáférjen az ember a bankszámlájához. A „második jelszót" mára a Facebooktól a vállalati távmunkarendszerekig egyre több szolgáltatás kéri.
Bank nevében történő telefonos megkereséseknél tilos kiadni adatot – figyelmeztet nem először az OTP. A valós banki megkeresések során az ügyintéző kizárólag az ügyfél nevét, anyja nevét, születési helyét és idejét kérdezi meg. A csaló hívás során azonban nemcsak a személyes adatokat, hanem bankkártya-adatokat és internetbanki belépési azonosítókat is elkérnek. Ezeket az adatokat egy bank sosem kéri el.
Az OTP szakértői hangsúlyozzák: a telefonos csalók gyakran arra játszanak, hogy ijedtében hozza meg az áldozat a gyors döntést. Gyanú esetén kerülni kell a kapkodást, meg kell szakítani a hívást és lehetőleg az ilyen hívást követően ellenőrzésként azonnal hívja az ügyfél a saját bankját az ismert telefonszámon.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.