szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az elmúlt évek legnagyobb trösztellenes eljárása folyik a Google ellen. Döntés majd csak jövőre várható, azonban nem árt az Apple-nek felkészülnie arra, mit lép akkor kereső ügyben, ha elmarasztalják partnerét.

Bár ezúttal nem az Apple került a törvényhozás célkeresztjébe, a Google ellen folyó trösztellenes eljárásban előkerült a cupertinói cég is. A vád, hogy a Google és az Apple egyfajta duopóliumot alakított ki, miután (dollármilliárdokért) megállapodott abban, hogy a Safariban a Google lesz az alapértelmezett keresőmotor. Persze a felhasználó választhat mást is, de ezt sokan nem teszik meg, akár tudatlanságból, akár lustaságból. Az Apple-nek megvan az érve az együttműködésre: egész egyszerűen a Google-é a legjobb kereső.

A felszínen tehát óriási az egyetértés a két techóriás között, azonban senki se gondolja azt, hogy az Apple berkeiben nem folyik már évek óta komoly munka annak érdekében, hogy saját keresőjük legyen. S a jelenlegi eljárás közepette ennek fontossága még inkább felértékelődik – mutat rá a Bloomberg neves Apple-szakértője, Mark Gurman aktuális hírlevelében.

A keresés az egyik leggyakrabban használt eszköz az okostelefonokon, táblagépeken és a számítógépeken. Jelenleg tehát több milliárd dollár forog kockán, ugyanis a keresések után befolyó pénz a Google-nél landol. Ha viszont az Apple sikeresen bevezetné és alapértelmezetté tenné saját keresőjét, az – véli Gurman – potenciálisan Apple Watch méretű bevételi forrás lehetne. Ez a becslések szerint tavaly 14-18 milliárd dollár bevételt termelt az Apple-nek. És még ha az Apple nem is tudna megfelelni a Google hirdetés-eladási teljesítményének, Gurman szerint az Apple több pénzt gyűjthetne be a Google-től érkező évi 8 milliárd dollárnál, ha saját keresőmotort építene az iPhone-hoz. Ráadásul ennek a fejlesztésnek további előnyei lehetnek, az Apple fejlesztheti nem webes keresési képességeit, és komoly alkupozícióra tehet szert a Google-lel folytatott ártárgyalások során.

Labdába rúghat-e bárki a Google-n kívül a keresésben?

A kisebb keresőgépek sem működnek rosszabbul, mint a nagyok, de némelyikük jobban ügyel az internetezők magánszférájára.

Ha az iPhone-gyártó belső keresési technológiája valaha is csúcsformába kerül, akkor az Apple elméletileg integráltabb és privátabb megoldást kínálhat a felhasználóknak, mint a Google. A közvélemény már bepillantást kapott abba, hogy ez hogyan nézhet ki. A cég saját keresőmotorokat épített olyan szolgáltatásokhoz, mint az App Store, az Apple Maps, az Apple TV és a News. John Giannandrea, a Google egykori vezetője, aki jelenleg a gépi tanulást és az AI-t felügyeli az Apple-nél, hatalmas keresőcsapatot tart fenn. Az elmúlt néhány évben csoportja egy következő generációs keresőmotort fejlesztett ki az Apple „Pegasus” kódnevű alkalmazásaihoz. Ez a technológia, amely pontosabban hozza felszínre az eredményeket, már elérhető néhány Apple-alkalmazásban, de hamarosan többhez is eljut, beleértve magát az App Store-t is.

Az Apple keresési erőfeszítéseinek legjobb bizonyítéka a Spotlightban látható, amely segít a felhasználóknak megtalálni a dolgokat az eszközökön. Néhány iOS- és macOS-verzióval ezelőtt az Apple elkezdte hozzáadni a webes keresési eredményeket ehhez az eszközhöz, és közvetlenül azokra a webhelyekre irányítja a felhasználókat, amelyek választ adhatnak a kérdéseikre. Giannandrea csapata most arra törekszik, hogy mélyebben integrálja az Apple keresési funkcióit az iOS és a macOS rendszerbe – és potenciálisan megerősítse a technológiát új, generatív AI-eszközeivel.

Néhány évvel ezelőtt az Apple bemutatta az Applebot nevű webrobotot. A Google és a Microsoft feltérképező robotjaihoz hasonlóan ez a rendszer is az internetet pásztázza, hogy webhelyeket indexeljen a jövőbeni keresési eredmények érdekében. Lényegében azért létezik, hogy olyan webhelyeket találjon, amelyeket a Siri és a Spotlight felhasználók számára biztosíthat.

Az Apple-nek egyébként saját hirdetéstechnológiai csapata is van, amely hasznos lehet, amennyiben növekednek a keresési ambíciói. Ez a csoport futtatja a keresési hirdetési funkciókat az App Store-ban, hirdetéseket jelenít meg az Apple Newsnak, a részvényeknek és az időjárás-alkalmazásoknak, valamint tárgyal a sportközvetítések hirdetési ajánlatairól. Ez a csoport már sok olyan készséggel és értékesítővel rendelkezik, amelyre szükség van ahhoz, hogy egy internetes keresést szolgáló hirdetési csoportot létrehozhasson.

Alapvetően fog megváltozni, ahogy internetezünk - nagy élmény lesz, nagy kérdésekkel

Nem azért pánikolnak a Google-nál a ChatGPT miatt, mintha ők nem tudnának hasonlót fejleszteni. Hanem mert egyelőre nem látszik, hogyan lehet majd pénzt facsarni a keresésekből az új világban. Minél közelebb próbálunk jutni a válaszhoz, annál több kérdés merül fel.

Arra persze Gurman is felhívja a figyelmet, hogy a Spotlight és az alkalmazáskeresések középpontjában álló technológia korlátozott ahhoz képest, amit a Google tud. De mégis csak ez adja majd az alapot, ha az Apple valaha is ki akar adni egy teljes keresőmotort.

Eddy Cue, az Apple szolgáltatásokért felelős vezető alelnöke az idézett a tárgyaláson azt mondta, hogy az Apple nem látja szükségét saját keresőmotor létrehozásának, mert a Google ajánlata a legjobb. De ez az érv, bár valószínűleg igaz, valószínűleg inkább a Google védelméről szól. Ha a bíróság megállapítja, hogy a Google megsértette a trösztellenes törvényt, a vállalat Apple-lel kötött megállapodása felbomolhat. Ennél a forgatókönyvnél pedig könnyen előfordulhat, hogy az Apple-nek magának kell kitermelnie a Google-től most beszedett milliárdokat.

Bár hosszú távon a Google tűnhet a legjobb megoldásnak, ez addig tarthat, amíg az Apple úgy nem érzi, jobb, de legalábbis egyenértékű megoldást kínálhat. Az Apple már saját chipeket tervez, App Store-t üzemeltet, zenét árul online, videó- és játékszolgáltatásokat kínál, és van egy házon belüli térképalkalmazása, amely felveszi a versenyt a Google-lel. Már csak egy teljes értékű Apple-kereső hiányzik. És bár hamarosan nem fog megjelenni, de, véli Gurman, közelebb lehet, mint gondolnánk.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!