szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Az SAP a napokban közzétette a mesterséges intelligencia (MI) jövőjére vonatkozó előrejelzéseit, kiemelve öt meghatározó témát, amelyek várhatóan alakítani fogják az üzleti világot – így aztán végül a mindennapokat is.

A többügynökös rendszerek térnyerése

Az MI-ügynökök jelenleg fejlődésük korai szakaszában vannak. Az SAP előrejelzése szerint 2025-ben ezek az ügynökök sokat fejlődnek, és autonómabbá válnak: képesek lesznek önállón tervezni, értékelni a helyzeteket, eszközöket használni, döntéseket hozni, így következetesen egyre hitelesebben reflektálni a folyamatokra a nekik kiadott célok elérése érdekében. Képesek lesznek együttműködni emberekkel és más MI-rendszerekkel: a mesterséges intelligencia nemcsak egyetlen feladatot lát majd el, hanem több ügynökből álló rendszerek alakulnak ki, amelyek összetett problémákat oldanak meg csapatként. Ezek a rendszerek proaktívan reagálnak majd üzleti eseményekre, mint például beérkező ügyfélmegkeresésekre vagy ellátási lánc zavarokra, automatikusan előkészítve a döntéshozatali folyamatokat az emberi felhasználók számára.

A kontextus és az adatok minősége az új prioritás

A nagy nyelvi modellek (LLM-ek) egyre inkább elérhetővé válnak az általános generatív MI-feladatokhoz. Azonban az SAP hangsúlyozza, hogy az MI-modellek hatékonysága nem az adatmennyiségen, hanem a pontos és releváns adaton múlik. Emellett olyan modellek terjednek el, amelyek többféle bemenetet – szöveg, kép, hang – lesznek képesek egyszerre kezelni és értelmezni. A vállalatoknak arra kell összpontosítaniuk, hogy modelljeiket finomhangolják és adaptálják egyedi, tartalomban gazdag adatforrásaikhoz, ezáltal növelve a generatív MI teljesítményét és csökkentve a téves következtetések lehetőségét.

Balogh Csaba: Most múlik pontosan

Egy erőtlen ütés csak arra jó, hogy felbosszantsa az ellenfelet. A kínai technológiák kézben tartóit pedig nem volt érdemes az amerikaiaknak felbosszantaniuk. Vagy legalábbis illett volna felkészülni arra, hogy aki nem fekszik ki, az vissza fog ütni. Vélemény.

Az MI bevezetése az üzleti életbe

Az MI már nem csupán kísérleti technológia lesz, hanem kulcsfontosságú szerepet kap a mindennapi üzleti folyamatokban, például az ügyfélkezelésben, az ellátási lánc menedzsmentben és az adatelemzésben. Kiemelten megnő az adatintegráció jelentősége: az SAP kiemeli, hogy a vállalatoknak biztosítaniuk kell adataik megbízhatóságát és relevanciáját, mivel az MI-modellek teljesítménye nagymértékben függ az általuk feldolgozott adatok minőségétől. A cégeknek modern adatkezelési rendszereket kell bevezetniük, hogy kiaknázhassák az MI lehetőségeit. A hagyományos szoftverek, a statikus szoftverfunkciók fejlesztése helyett az eredményalapú szolgáltatások kerülhetnek előtérbe, amelyek a folyamatok céljainak elérésére összpontosítanak. Ez azt jelenti, hogy a vállalatok nem csupán szoftvertermékeket kínálnak majd, hanem olyan szolgáltatásokat, amelyek konkrét üzleti eredményeket biztosítanak ügyfeleik számára.

Mire használják, mire nem merik használni a magyar vállalkozások a mesterséges intelligenciát?

A híradásokból gyakran úgy tűnhet, alig akad olyan vállalat, amelyik ne akarná kihasználni a mesterséges intelligencia lehetőségeit. A magyar­országi adatok azonban azt mutatják: a technológiára nyitottak egyelőre hangosabbak, mint ahányan vannak. De van, ahol a felkészült munkavállalók már most többre, jobbra számíthatnak.­

Felhasználói élmény: az MI mint új felhasználói felület

A mesterséges intelligencia már nemcsak a háttérben dolgozik, hanem egyre inkább közvetlenül befolyásolja, hogyan lépünk kapcsolatba a technológiával.

Az MI előtt álló következő mérföldkő az emberek, adatok és folyamatok zökkenőmentes egyesítése az üzleti eredmények fokozása érdekében. 2025-ben várhatóan növekszik a mesterséges intelligencia alkalmazása a munkatársak körében, mivel az emberek felismerik az MI-vel való együttműködés előnyeit. A technológia lehetővé teszi, hogy természetes nyelven kommunikáljunk a rendszerekkel, megkönnyítve a munkát. Nem helyettesíti tehát, hanem kiegészíti az emberi munkát. Az SAP szerint az emberek stratégiai és kreatív gondolkodása az MI analitikai képességeivel kombinálva új lehetőségeket nyit meg az innováció és a termelékenység terén.

2025-re az alkalmazások és a szoftverek határai elmosódnak, az MI átfogó megoldásokként működik, integrálva az adatokat, folyamatokat és felhasználókat. Az MI társalkalmazások új felhasználói felületté válnak a rendszerekkel való interakcióban, így a szoftverek hozzáférhetőbbé és könnyebben használhatóvá válnak az emberek számára.

Szabályozás: az innováció és az etika egyensúlya

Az MI fejlődése új kihívásokat jelent a szabályozás számára. Az MI-hez kapcsolódó szabályozási keretek egyre összetettebbé válnak, és 2025-re világszerte különböző irányelvek és jogszabályok születhetnek. A cégeknek biztosítaniuk kell, hogy MI-rendszereik biztonságosan, etikusan és felelősségteljesen működjenek, és hogy innovációikat az etikai normák és a jogi előírások betartása mellett valósítsák meg, ezzel hozzájárulva a mesterséges intelligencia biztonságos fejlődéséhez. Az SAP hosszú távú víziója szerint a szabályozási viták a technikai részletek helyett az emberi értékek és az MI közös jövőjére helyezik majd a hangsúlyt.

Vakarják a fejüket a törvényhozók: tiltsák, tűrjék vagy támogassák a mesterséges intelligenciát?

Nincs egyetértés a világ vezető hatalmai körében a legújabb technológiai fejlesztés lehetőségei és kockázatai láttán. A mesterséges intelligencia szabályozása égető kérdés, hatása az élet mind több területén érzékelhető, ahogy a rendszerek fejlődése egyre inkább felgyorsul.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!