Cenzúrázott Facebookot akart építeni Kínának a Meta
Egy friss jelentés szerint a Facebook (ma már Meta) korábban még a felhasználók adataihoz is hozzáférést adott volna a kínai kormánynak, csak, hogy megvethesse a lábát a kínai piacon.
HVG
Úgy tűnik, nemcsak a Google dolgozott azon, hogy a szolgáltatása cenzúrázott változatát építse meg Kína számára, hasonlóan tett a Facbook – ma már Meta – is. A The Washington Post beszámolója szerint a vállalat kétes ügyeiről jelentést készítő Sarah Wynn-Williams még 2024-ben adott be egy 78 oldalas panaszt a cég ellen az Egyesült Államok Értékpapír- és Tőzsdefelügyeletéhez (SEC), amelynek egy részében erről az ügyről ír.
A beszámoló szerint a cég egy cenzúraeszközt akart készíteni, ami hatással lett volna a közösségi oldalakon megjelenő tartalmakra annak érdekében, hogy Kínában is működhessen, emellett pedig fontolóra vette, hogy hozzáférést ad a kínai kormánynak a felhasználói adatokhoz. A Facebook 2009 óta van tiltólistán Kínában.
A fejlesztésről először a The New York Times írt még 2016-ban. Wynn-Williams korábban a Facebook globális politikai igazgatója volt, 2017-ben bocsátották el. A szakember nemrég könyvet írt a vállalatnál töltött idejéről, ami Careless People: A Story of Where I Used To Work címmel jelenik meg a héten. A szakember szerint a vállalat 2014-ben hozott létre egy csapatot a cenzúrázott Facebook létrehozására, amit Project Aldrin néven emlegettek.
Susan Li, a Meta pénzügyi igazgatója szerint a hirdetők nem költenek kevesebb pénzt a cégnél azután sem, hogy a Facebookra felkerülő tartalmak hitelességét már nem ellenőrzi a vállalat.
A Facebook kínai tisztviselőkkel megbeszélést is folytatott a fejlesztésről, akik azt javasolták, a vállalat engedje, hogy a felhasználók tartamaira rálásson Kína, valamint egy nagy moderátorcsapat felállítását is kérték, akik a nem megfelelő tartalmak visszaszorítására törekedtek volna.
Andy Stone, a Meta szóvivője az ügy kapcsán úgy nyilatkozott, hogy a Facebook kínai piac iránti érdeklődése sosem volt titok, Mark Zuckerberg pedig már 2019-ben elállt ettől a szándékától. A Wynn-Williams által leírtak azonban jól mutatják, a cég meddig képes elmenni annak érdekében, hogy Kínában is piacot szerezzen magának.
Ritkán látott botrány lett egy csökkenő eladásokkal küzdő divatház reklámjából, amely közel egy hete tematizálja az amerikai közéletet. Mások belebuktak hasonló ügyekbe, ám itt még jól is alakulhatnak a dolgok az American Eagle számára, és ebben nagy szerepe lehet Donald Trumpnak.