A Magyar Rádió rejtegeti, az OSA Archívum ingyen közzétette: 41 évnyi műsor lenyomata
A több mint félmillió gépelt oldalnyi szöveg az Arcanum sajtóadatbázisában is megjelent.
Több cég is versenyez a NASA kegyeiért, hogy az ő kerekei kerüljenek fel az Artemis-program holdjárójára. A döntésre még az idei évben sor kerülhet.
Az amerikai kormány és a NASA tervei szerint az évtized végére újra ember léphet a Hold felszínére. A program keretében új holdjárót is szállítanának a mérnökök az égitestre, az elképzelés szerint ugyanis 10 év alatt 10 ezer kilométert tennének meg a NASA űrhajósai a felszínen, ami holdjáró nélkül nem lesz kivitelezhető. A rover megtervezése és felépítése ugyanakkor nem egyszerű feladat, a járműhöz speciális alkatrészek kellenek. Ilyen például az abroncs, aminek ki kell bírni az extrém körülményeket és terepviszonyokat, és aminek elkészítéséért több cég is versenybe szállt.
Mivel az Artemis-program űrhajósai több időt töltenek majd a Hold felszínén, mint az Apollo-program asztronautái, és nagyobb távolságokat is tennének meg a holdjáróval, strapabíróbb abroncsokra van szükség, mint amilyeneket az 1970-es években szolgáló roverre szereltek fel. Jelenleg számos vállalat igyekszik az elvárásoknak megfelelő abroncsot fejleszteni, eredményeiket pedig ebben a hónapban prezentálják majd a NASA-nak – számolt be róla az Interesting Engineering.
Mivel a Hold felszínén a szélsőséges hőmérséklet-változások és a kozmikus sugárzás gyorsan tönkreteszik a gumit, ezt az anyagot nem lehet használni. Az Apollo-program rovereinek kerekeit cinkbevonatú zongorahúrból szőtt háló alkotta, ez azonban nem lenne elég strapabíró a 10 ezer kilométeres küldetéshez.
Az új kerekekhez nitinolt kell használni, ami a nikkel és a titán egy ötvözete. Earl Patrick Cole, a Smart Tire Company nevű cég vezérigazgatója a BBC-nek úgy nyilatkozott, a nitinol egy gumihatású fém, ami bárhogyan képes meghajolni, és mindig visszanyeri az eredeti alakját.
A Michelin más irányba kezdett el gondolkodni: a cég a nagy teljesítményű műanyagokra összpontosít. A vállalat jelenleg a rover egy prototípusán teszteli a megoldását a franciaországi Clermont közelében lévő vulkáni terepen.
A versenybe a Bridgestone is beszállt, méghozzá nem is akármivel: az általa fejlesztett kerekeket a tevék talpa inspirálta. A tevek lábán zsíros talppárnák találhatók, amelyek segítenek az állat súlyát nagyobb felületen elosztani. Ez segít nekik abban, hogy a laza homkos talajon is járni tudjanak anélkül, hogy elsüllyednének.
A Bridgestone végül egy fémalapú, filcszerű anyag mellett döntött, amiből az abroncsokat megalkotta. A kerekeket vékony fémküllőkkel is felszerelte, amelyek biztosítják annak rugalmasságát. Ez elosztja a holdjáró súlyát, megakadályozva, hogy az elakadjon.
A NASA várhatóan még az idei évben döntést hoz majd arról, melyik fejlesztést választja.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.
A több mint félmillió gépelt oldalnyi szöveg az Arcanum sajtóadatbázisában is megjelent.
Azt nem tudtuk meg, hogy ki, hol és mikor jelenti be az eredményt.
Hideg ételre lehet majd költeni az utalványt, pénzre nem váltható át.
A BKV belső vizsgálatot indított.
A létesítmény egyelőre arra vár, hogy újra kinyithassanak.