szerző:
Dezső András (hvg.hu)
Tetszett a cikk?

Bár a légitársaságoknál tabuként kezelik, mégis tény: egy-egy elveszettnek hitt poggyász valójában nem is tűnt el, mindössze tulajdonosa próbál némi pénzhez jutni. Elveszett poggyász után ugyanis akár százezer forint kártérítést kaphatnak az utasok anélkül, hogy poggyászukra biztosítást kötöttek volna.

"Rengeteg trükk van arra, hogy hogyan lehet a poggyászokon nyerészkedni" – mondta a hvg.hu-nak egy harmincas éveiben járó férfi, aki bevallása szerint társaival néhány évvel ezelőtt több ízben "elveszett" bőröndök után járó kártérítésekből fedezte külföldi útjait. Mint mondja, nem ő az egyetlen, sokan folyamodnak ilyen csalásokhoz, főleg a sokat utazó hátizsákos turisták közül. "Az utastársam egyszerűen kisétál a bőröndömmel, én meg jelentem a légitársaságnak, hogy nem érkezett meg a poggyászom" – avatta be lapunkat a legprimitívebb technikába.

© sxc.hu
Az elveszettt poggyászok után jelenleg nagyon sok légitársaság - többek között a Malév is - a Varsói Egyezmény alapján fizet, kilogram-monként maximum 20 amerikai dollárt. Mivel egy poggyász alapesetben legfeljebb 20 kilogrammos lehet, így a csalók 400 dollárhoz, azaz nagyjából százezer forinthoz jutnak bőröndönként. A Malév idén februártól megváltoztatja kártérítési tarifáit, eszerint nem kilogramm alapú elszámolás lép életbe, azaz másfajta felelősség szabályozza a kártérítést. A magyar nemzeti légitársaság egyébként - köszönhetően poggyászkeze-lésének - viszonylag szerencsés helyzetben van: harminc európai légitársaság közül a második azon a listán, amelyet az ezer utasra számított elveszett csomagok 2004 első félévi összesítése alapján állított össze az Európai Légitársaságok Szövetsége (AEA).  A helyezés azt jelenti, hogy a Malév járatain kevés csomag tűnik el: ezer utasonként átlagosan 5,6 darab. De nem minden társaság ilyen szerencsés.

Hogyan veszhet el a csomag?

© sxc.hu
Több oka lehet annak, hogy egy poggyász elveszik. Például amikor a repülőgéphez szállítják, akkor  valamelyik kanyarban leesik a csomagokat szállító gépjárműről. Ebben az esetben akár több óra is eltelhet, mire a bőröndöt valamelyik reptéri alkalmazott megtalálja és az elveszett bőröndök osztályának átadja. Előfordulhat az is, hogy a csomagot véletlenül rossz repülőgépre pakolják fel, ebben az esetben is órákba telhet, mire az Elveszett Poggyász Szolgálathoz kerül a csomag. Ha az azonosító címke nem esett le a poggyászról, akkor okkal reménykedhet az utas: a bőröndkereső rendszerben ugyanis felbukkan az azonosítója, mihelyst valamelyik repülőtéren megtalálták és az illetékesek az adatokat begépelték a rendszerbe. De megeshet, hogy a bőröndről leesik az azonosító címke.

Ha név vagy telefonszám sincs a poggyászon, akkor rosszabb esetben csak a tartalma alapján tudják beazonosítani. "Vannak utasok, akik amikor elhagyják a poggyászukat és mi megkérdezzük, hogy mi volt benne, rögtön előállnak azzal, hogy a legdrágább cuccokat tették a bőröndjükbe. Azt hiszik ugyanis, hogy mi azért kérdezzük tőlük, hogy kártalanítsuk őket, holott a légitársaságok a biztosítókkal ellentétben súly alapján fizetnek kártérítést. Mi azért akarjuk tudni, hogy mi volt a poggyászban, hogy nagyobb esélyünk legyen megtalálni azt" – magyarázta a hvg.hu-nak egy reptéri alkalmazott. 

Az utasbarátsággal élnek vissza (Oldaltörés)
A csalók a légitársaságok utasbarát kárkezelés-politikájával élnek vissza. Amennyiben ugyanis nem történik rajtakapás és száz-százalékig nem bizonyítható a csalás ténye, akkor a légitársaság szó nélkül kifizeti a kártérítést.
Ha az utas például Budapestről Párizsba repül és megérkezéskor a francia repülőtéren bejelenti, hogy elveszett a bőröndje, a párizsi reptér Elveszett Poggyászok Szolgálatánál annak a címkének a másik felét (baggage receipt) kérik el az utastól, amit a bőröndre Budapesten a check-in pultnál rátett az ottani kolléga.

Bevett gyakorlat?

Az EasyJet Budapestről Genfbe tartó repülőgépébe egy tonnával több üzemanyagot tankoltak január 2-án Budapesten, s emi-att túlsúlyos lett a gép. A kapitány úgy döntött, nem az üzemanyagból „vesz vissza”, inkább a csomagokból, ezért több mint 70 poggyász Buda-pesten maradt – tudta meg a hvg.hu egy utastól. Az utasok Genfben szembesültek azzal, hogy nincs meg a poggyászuk, igaz, ezeket még aznap EasyJet és Malév-gépekkel Budapestről a svájci városba szállították. Az ügyben megkerestük az EasyJetet is. A társaság PR-menedzsere, Vinczefy Virág el-mondta: az ominózus járaton sok utas túlsúlyos bőrönddel érkezett, ezért is döntött így a kapitány. Az EasyJet szerint a poggyászok hátrahagyása „be-vett gyakorlat a légitársasá-goknál”.

"Első körben, azaz 24 órán át az azonosító cimkére keresünk rá a rendszerben. Amennyiben 24 órán belül nincs hír, részletes keresést folytatunk a csomag tartalma alapján, mert előfordulhat, hogy például leszakadt a csomagról a légitársaság által adott azonosító címke” - mesélte a hvg.hu-nak egy elveszett csomagokkal foglalkozó alkalmazott  Mint mondta, a World Tracer nevű, a világ összes nemzetközi repülőtéren használatos és egymással összeköttetésben lévő poggyászkereső rendszerben számtalan  adat (lakcím, a csomag típusa, színe, fajtája, márkája, útvonal, járatok, stb) alapján lehet részletesen keresi, ezért legkésőbb néhány héten belül minden valószínűség szerint megtalálják az eltűnt bőröndöt.

Ha viszont a bőröndöt a tulajdonosának utastársa vagy ő maga  valamilyen trükkel már kijuttatta a reptérről, hiába keresik, soha nem lesz meg a poggyász. "Persze gyanús, ha az utas később nem érdeklődik a csomagja felől, csak ölbe tett kézzel arra vár, hogy a megfelelő idő lejárta után megkapja a kártérítést. De a legravaszabb csalók a bejelentést követően szinte óránként érdeklődnek, ezzel is elterelve magukról minden gyanút" - mondta az alkalmazott. Jóllehet a vámosok ellenőrizhetnék a bőrönddel távozó utasok poggyász-címkéit, a gyakorlatban erre ritkán kerül sor.

A poggyászkereső World Tracernél jóval hatékonyabb rendszer a British Airwaysnél használatos JBS (Journey Baggage System). Ezzel az intelligens csomagkövető rendszerrel 98 százalékos pontossággal meg lehet állapítani, hogy hol "olvasták le" utoljára a poggyász azonosító címkéjét. A JBS ugyanis össze van kötve több rendszerrel (checkin/worldtracer/poggyász szortírozó terminál), illetve azok szkennereivel. Tehát ha például a csaló Londonból érkezve azt állítja, hogy nincs meg a bőröndje, noha a rendszer jelzi, hogy a bőröndöt legutoljára a gépbe töltés előtt Londonban leolvasta egy szkenner, már gyanús lehet az illető. Természetesen ez még nem jelenti azt, hogy a légitársaság csalóval áll szemben, hiszen előfordulhat, hogy a csomag leesett a szállító járműről a gépállás és a terminál között. 

Nem szeretnének ötleteket adni (Oldaltörés)

Ahogy minden más légitársaság, a magyar nemzeti légitársaság munkatársai is tudnak a visszaélésekről, ám ezekről nem szívesen beszélnek a sajtónak. "Ismerjük a legkülönfélébb módszereket, és felkészültek is vagyunk ezek kezelésére, de nem szeretnénk a sajtón keresztül ötleteket adni" – mondta a hvg.hu-nak Krebsz Adrien, a Malév szóvivője. Mint mondta, a visszaélések visszaszorítása érdekében a Malév többféle eszközt is igénybe vesz, ilyen például  az érkező tranzitot kamerákkal figyelik.

Poggyászát kereső utas egy repülőtéren
© sxc.hu
A lapunknak nyilatkozó reptéri alkalmazott szerint azonban ezzel a mód-szerrel nehézkes, szinte lehetetlen utánajárni egy-egy gyanús esetnek. Ha például a csaló Budapestről utazik a New York-ba és ott jelenti be, hogy eltűnt a csomagja, akkor a Varsói Egyezmény értelmében az a légitársaság fizet, ame-lyiknek a járatával az utas a célállomásra érkezett. A poggyászkereső World Tracer-ben azonban csak kb. három hét múlva válik nyilvánvalóvá, hogy a csomag sehol sincs, azaz csak ezt követően válhat gyanússá az utas. Ugyanakkor kétséges, hogy a kártérítést fizető légitársaság a New York-i repülőtérről elkérné a három héttel azelőtt, a tranzitban rögzített videofelvételeket, hiszen több energiába és pénzbe kerülne a "nyomozás", mint a kártérítés.

Úgy tudjuk, a kamerázásnál ésszerűbb megoldás, ha a légitársaságok listát készítenek azokról, akiknek végleg elveszett a poggyásza és ezért fizették ki nekik a kártérítést. A csalók ezt jól tudják, így ha egyszer már "elveszítették" egy a poggyászukat, akkor a csalást ugyanannál a légitársaságnál, illetve annak partnercégeinél nem ismétlik meg.  

 A biztosítókat is átvághatják

A csalók a légitársaságok által fizetett kártérítési összeget még megfejelhetik azzal, hogy előzőleg egy biztosítótársaságnál poggyászbiztosítást kötnek. A biztosítónak a repülőtéren készült jegyzőkönyvet nyújtják be, csatolva néhány számlával, ami igazolja, hogy a bőröndben méregdrága dolgokat vitt a "szerencsétlenül járt" utas. A biztosító pedig fizet.

"Sikeres csalás esetén a személy annyit nyer, amennyit a megkötött biztosítási módozata poggyászkár esetén fizet az utasnak általában" – tájékoztatta a hvg.hu-t Farkas Szilvia, a Credit Suisse alá tartozó Winterthur biztosítótársaság marketing és kommunikációs vezetője. Farkas arról nem kívánt beszélni, hogy a csalókat a Winterthur milyen módon próbálja meg kiszűrni, illetve lebuktatni. Sokat sejtetően azonban annyit elárult, hogy "keringenek különböző történetek a piacon".
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Itthon

Késsel akart repülőre ülni Schmitt Pál

Negyven centiméter pengehosszúságú papírvágó kést próbált felvinni a repülőgép fedélzetére Schmitt Pál, a MOB elnöke, de lebukott - írja a Blikk. A Fidesz alelnöke európai parlamenti képviselőként hetente repül Brüsszelbe. Korábban egy svájci bicskával fogták meg.