Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"42da984a-71a8-4948-9993-3684f1a54e36","c_author":"Hamvay Péter","category":"itthon","description":"Somogyi Péter, az Oxfordi Egyetem neurobiológia professzora levélben ment neki Gulyás Balázsnak, az egykori akadémiai intézetek, a HUN-REN elnökének.","shortLead":"Somogyi Péter, az Oxfordi Egyetem neurobiológia professzora levélben ment neki Gulyás Balázsnak, az egykori akadémiai...","id":"20250204_Kemeny-biralat-Oxfordbol-az-egykori-akademia-intezetek-vezetojenek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/42da984a-71a8-4948-9993-3684f1a54e36.jpg","index":0,"item":"e143c31d-201b-4b74-8937-7f837741e4ba","keywords":null,"link":"/itthon/20250204_Kemeny-biralat-Oxfordbol-az-egykori-akademia-intezetek-vezetojenek","timestamp":"2025. február. 05. 13:51","title":"Kemény bírálat Oxfordból az egykori akadémiai intézetek vezetőjének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6461a83f-4701-4ae2-a873-4f1d14406b03","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A NASA mérnökei több részletet is megosztottak arról a robotról, ami a jövőben szolgálhatja a küldetéseket a Hold felszínén. ","shortLead":"A NASA mérnökei több részletet is megosztottak arról a robotról, ami a jövőben szolgálhatja a küldetéseket a Hold...","id":"20250204_nasa-ipex-robot-banyaszat-hold-regolit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6461a83f-4701-4ae2-a873-4f1d14406b03.jpg","index":0,"item":"be46848f-f16d-432c-8463-a95a2cb1572b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250204_nasa-ipex-robot-banyaszat-hold-regolit","timestamp":"2025. február. 04. 14:03","title":"10 000 kg/nap sebességgel dolgozhat a Holdon a NASA bányászrobotja – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"85448957-993b-43a0-896b-443f4fa6ceae","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók szerint egyértelműen kimutatható, hogy az emberi szervezetben egyre több mikroműanyag halmozódik fel.","shortLead":"Amerikai kutatók szerint egyértelműen kimutatható, hogy az emberi szervezetben egyre több mikroműanyag halmozódik fel.","id":"20250205_mikromuanyag-felhalmozodasa-agy-maj-vese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/85448957-993b-43a0-896b-443f4fa6ceae.jpg","index":0,"item":"c14abfe4-08b7-47e8-963c-112b76b6cce5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250205_mikromuanyag-felhalmozodasa-agy-maj-vese","timestamp":"2025. február. 05. 13:03","title":"Az agyban, a májban és a vesében is felhalmozódik a mikroműanyag, az agynál a legnagyobb a baj","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32703613-8b12-46a0-9534-c54cf6a34083","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A fotói között turkál a SparkCat nevű kártevő, hogy az azokon lévő esetleges jelszavakat megszerezze. iOS mellett Androidon is feltűnt, de előbbi esetében ez lehet az első eset, hogy ilyet találnak.","shortLead":"A fotói között turkál a SparkCat nevű kártevő, hogy az azokon lévő esetleges jelszavakat megszerezze. iOS mellett...","id":"20250206_apple-app-store-fertozott-appok-ocr-jelszavak-lopasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32703613-8b12-46a0-9534-c54cf6a34083.jpg","index":0,"item":"63abbf4c-1b09-410f-87df-bca60a6b234b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250206_apple-app-store-fertozott-appok-ocr-jelszavak-lopasa","timestamp":"2025. február. 06. 11:03","title":"Ilyen még nem volt: veszélyes appok csúsztak át az Apple rendszerein, ellophatják a jelszavait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e7a968a9-d0e7-4f32-b6b5-80e33e9e7fc8","c_author":"Lidl Magyarország","category":"brandcontent","description":"Az ünnepi időszak hagyományosan a boldog családi együttlét, a pihenés és töltődés időszaka, ám a valóságban sokszor fárasztó és megterhelő is lehet. Nem csoda hát, hogy ezek után az évkezdés sokak számára kihívást jelent: mind szellemileg, mind fizikailag, de anyagi szempontból is. Íme néhány tipp, amivel abban segítünk, hogy könnyebben, nyugodtabban és olcsóbban induljon az új esztendő.","shortLead":"Az ünnepi időszak hagyományosan a boldog családi együttlét, a pihenés és töltődés időszaka, ám a valóságban sokszor...","id":"20250122_Tippek-hogy-konnyebben-induljon-az-uj-ev-lidl-kupon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e7a968a9-d0e7-4f32-b6b5-80e33e9e7fc8.jpg","index":0,"item":"0db688aa-f688-48ed-aa87-68d0550d4b66","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250122_Tippek-hogy-konnyebben-induljon-az-uj-ev-lidl-kupon","timestamp":"2025. február. 04. 13:30","title":"Ezeket érdemes most beszerezni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9b0dcbcb-50df-4d46-b2b0-956d3bc80b7c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A kivásárlás után még évekig folytatta függönybizniszét a cég, majd tavaly decemberben nyomtalanul eltűnt – épp azelőtt, hogy a telket felvásárló vállalkozás Habony Árpádhoz került volna.","shortLead":"A kivásárlás után még évekig folytatta függönybizniszét a cég, majd tavaly decemberben nyomtalanul eltűnt – épp...","id":"20250204_rakosrendezo-minidubaj-habony-arpad-fuggony","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9b0dcbcb-50df-4d46-b2b0-956d3bc80b7c.jpg","index":0,"item":"64b46c0b-7955-4764-a474-6c8b738e864c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250204_rakosrendezo-minidubaj-habony-arpad-fuggony","timestamp":"2025. február. 04. 12:34","title":"Egyszer csak megjelentek Habonyék, és kivásárolták egy családi cég alól a telket – most ez ér nekik elővásárlási jogot Rákosrendezőn","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"55a3baa1-d318-41ed-ab06-3bd767813738","c_author":"Mérlegen","category":"kkv","description":"Miért baj, ha az állam túl sok pénzt szán a startupokra? És miért baj az is, ha nem szán sokat? Hol tartanak ma Magyarországon a kockázati tőkebefektetések, és mire figyeljünk, ha befektetőt keresünk?","shortLead":"Miért baj, ha az állam túl sok pénzt szán a startupokra? És miért baj az is, ha nem szán sokat? Hol tartanak ma...","id":"20250204_Merlegen-podcast-Oszko-Peter-kockazati-tokebefektetes-vallalkozasok-startup-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/55a3baa1-d318-41ed-ab06-3bd767813738.jpg","index":0,"item":"4a16ecba-5e4c-49c1-9765-a24f378377f1","keywords":null,"link":"/kkv/20250204_Merlegen-podcast-Oszko-Peter-kockazati-tokebefektetes-vallalkozasok-startup-ebx","timestamp":"2025. február. 04. 14:00","title":"Oszkó Péter: Nincs olyan cég, amelyik az első ötletével sikeres lesz, mert huszonötször át kell írni a terveket – Mérlegen podcast","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"09699d75-e2a9-4efb-949d-0e60c4c3edb6","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"El tudtuk volna képzelni tíz éve, hogy Simicska Lajosé lesz 35 évre a teljes magyar gyorsforgalmi úthálózat? Hogy az ország második legnagyobb bankjában tulajdont szerez? Vagy hogy alig lehet úgy nyaralni, hogy ne az ő érdekeltségeibe fussunk bele? A G-nap tizedik évfordulóján összeszedtük, mennyire volt Simicska Lajos megkerülhetetlen a 2015-ös bukása előtti időkben, és mennyire megkerülhetetlen ma a NER elitje.","shortLead":"El tudtuk volna képzelni tíz éve, hogy Simicska Lajosé lesz 35 évre a teljes magyar gyorsforgalmi úthálózat...","id":"20250206_Simicska-10-ev-g-nap-meszaros-tiborcz-garancsi-ner-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09699d75-e2a9-4efb-949d-0e60c4c3edb6.jpg","index":0,"item":"4f02edaa-3bae-4dfe-97ac-685aa96e6b35","keywords":null,"link":"/itthon/20250206_Simicska-10-ev-g-nap-meszaros-tiborcz-garancsi-ner-ebx","timestamp":"2025. február. 06. 07:00","title":"Gyenge kezdőnek tűnik Simicska Lajos ahhoz képest, amit az új NER-elit a G-nap óta elért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az utasok csaknem egyharmada a járvány után sem térne vissza a tömegközlekedéshez
szerző:
Lengyel Miklós
Tetszett a cikk?
A környezettudatos utasok menthetik meg a tömegközlekedést
Valósággal sokkolta a francia városok vezetőit az a jelentés, melyet most tettek közzé arról, ki hogyan látja a tömegközlekedés jövőjét. Eddig ugyanis a metró, a villamos és a busz irányába akarták terelni a francia polgárokat mondván a városok nem bírnak el ilyen nagy autóforgalmat.
A tömegközlekedés utazóközönsége inkább gyalogol, biciklizik vagy autóval közlekedik, de nem választja a metrót vagy az autóbuszt, illetve a villamost. Ez van most a járvány második hullámának idején, amikor a fertőzöttek száma meghaladta a 2 milliót, a halottaké pedig a 45 ezret Franciaországban.
Ha nem tömegközlekedés, akkor micsoda?
A megkérdeztek 16%-a visszatérne az autóhoz annak ellenére, hogy a forgalmi dugók meghosszabbítják a közlekedés időtartamát. 2% motorral érne a célpontjához. 19% a gyaloglást választja, 8% a biciklizést és 2% a rollert.
Ha minden harmadik utas eltűnik a tömegközlekedésből, akkor ki finanszírozza a rendszert? Erre a fogós kérdésre jelenleg nincsen válasz. Pedig szeptemberben és októberben, amikor viszonylag normálisak voltak az állapotok, már kiderült, hogy az utazóközönségnek csak a 60-80%-a tért vissza - írja a Le Monde.
Az első elzárás idején 2 milliárd eurót veszített a tömegközlekedés Franciaországban. Ha 30%-kal csökken az utazóközönség, akkor ennek komoly pénzügyi következménye lenne olyan cégek számára, amelyek amúgy is gyengélkednek.
Mi lesz a buszsávokkal?
Ha megnő a kerékpárosok száma, akkor lassul a tömegközlekedés. Ha az emberek visszatérnek az autózáshoz, akkor megint órákat lehet a dugókban üldögélni - fejtegeti a Transdev tömegközlekedési cég főnöke. Aki ki is számolta, ha csak 10%-kal csökken a metró és a gyorsvasutak utazóközönsége a párizsi övezetben, akkor csúcsforgalom idején 40-80%-kal több autó araszolgatna a forgalomban.
A jelentés szerint az utazóközönség 13%-a a jövőben gyakrabban kíván tömegközlekedési eszközt használni a járvány után. Miért? Nemcsak azért, mert gyorsabban jut el a céljához, hanem mert tisztában van azzal: ezzel kíméli a környezetet. A jelentés számokkal is szolgál: 60-szor kisebb így a szén-dioxid-kibocsátás, mint akkor, ha mindenki magányosan autózik a célja felé Franciaország városaiban.