Generali
Generali
Tetszett a cikk?

Inspiráció és marketingérték – ezek miatt értékesek azok a pályázatok, amelyeken a Grapoila is rendre megméretteti magát. A hidegen sajtolt olajairól, natúr élelmiszereiről és kozmetikai termékeiről ismert vállalat a Generali EnterPrize díját is elhozta 2021-ben, és azóta a verseny zsűrijének is tagja. A pályázat célja, hogy támogassa a kis- és középvállalkozásokat a különböző fenntarthatósági kezdeményezésekben. Az idei kiírásra június 13-ig lehet jelentkezni – ennek apropóján a Grapoila tulajdonos-ügyvezetője, Pinczés Marianna saját tapasztalatait és tanácsait is megosztotta velünk.

Egy főiskolai marketingfeladatként indult, ma már nemzetközi piacokon értékesíti hidegen sajtolt olajait és kozmetikai termékeit a Grapoila. Pinczés Marianna tulajdonos 15 éve döntött úgy, hogy elkezdi gyártani azt a terméket, amelyre egy piackutatást és egy komplett marketingstratégiát kellett készíteniük az egyik órára. Ahogy a cég neve is utal rá, szőlőmagolajat kezdett gyártani. Azt mondta, izgalmasnak találta, mivel a termék újdonság volt Magyarországon, de a legérdekesebb mégis az az elgondolás volt, hogy a bortermelés miatt nagy mennyiségben keletkező törkölyt mint mellékterméket hasznosítani tudnák és abból egy értékes terméket gyárthatnának.

Az ötlet pedig újabb ötletet adott: ha már egyszer egy másik iparág melléktermékéből indulnak ki, akkor a saját gyártásuk során keletkező összes melléktermékről is gondoskodnak, és további termékeket készítenek. Így születtek meg az őrlemények, gluténmentes lisztek, kozmetikumok, vagy akár a magolaj iszap, ami egy magas A-vitamin tartalmú pakolás. Ezt hívják upcyclingnak, amikor egy gyártási melléktermék vagy hulladék teljesen új életet kap. A termelés így teljesen zero waste, azaz hulladékmentes, tette hozzá Pinczés Marianna.

Pinczés Marianna, a Grapoila tulajdonos-ügyvezetője
Fotó: Mohai Balázs

Munkáját megannyi díjjal elismerték. Mint elmondta, különösen büszke arra, hogy a londoni Great Taste versenyen is számos elismerést bezsebeltek. Itt a bírák vakon tesztelik a termékeket, vagyis az ítéletüket semmilyen információval, marketingeszközzel, márkanévvel, csomagolással nem lehet befolyásolni, ezért az hiteles, pártatlan és megfellebbezhetetlen. A tulajdonos szerint ezeknek a díjaknak marketingereje van, megjelenést biztosítanak. Úgy fogalmazott: „kicsi cégként azt mondani, hogy nagyon finomat csinálunk, hát vagy elhiszik vagy nem. De hogyha van egy nemzetközileg elismert minősítő rendszer, az sokkal többet jelent a fogyasztóknak” – tette hozzá. Azt is fontosnak tarja, hogy a pályázatokon elinduló vállalkozások egymás ötleteiből is inspirációt meríthetnek.

2021-ben elnyerték a Generali akkor induló EnterPrize díját, mikrokörnyezet iránti felelősségvállalás kategóriában. Az irodaházuk körül kialakított permakulturális kerttel pályáztak, amelyben zöldségeket, gyümölcsöket termelnek fenntartható módon a vállalat dolgozói számára. Évente többször nyílt napokat is tartanak itt, ingyenes workshopokon beszélnek a permakultúráról, a biokert-művelésről, főzésről, natúr élelmiszerekről. És bár a pályázat ennek a kertnek a fejlesztéséről, az esővíz felhasználásáról szólt, a vállalatnak ez csak egy kicsi, nonprofit kezdeményezése – jelenlétük egészét az határozza meg, hogy élelmiszeripari gyártócégként hogyan tudnak fenntarthatóan működni.

Pinczés Marianna a díj elnyerése óta a Generali számos workshopjának, kerekasztal-beszélgetésének résztvevője. Azt mondta, ezeken gyakran szó esik arról, hogy egy cégnek melyek a már kötelező fenntarthatósági feladatai, mit jelent ez egy kis-, egy közép- és egy nagyvállalatnak, mennyire igényel tőlük elköteleződést és mennyi bürokráciával, papírmunkával jár. Sokszor előkerül az edukáció, hogy a fenntarthatóság fontosságát hogyan tudják átadni a fogyasztóknak is.

Tavaly óta pedig már a Generali EnterPrize zsűrijének is tagja. Szerinte a verseny azért rendkívül fontos, mert kiemeli azt a globális szempontot, hogy a fenntarthatóságot be kell építeni a vállalati kultúrába. Pinczés Marianna szerint nem csak az EnterPrize díj nyertesei, de valamennyi résztvevő elkezd azon gondolkozni, hogy ő mit is tesz vagy tehetne a fenntarthatóságért. A pályázatok elbírálásakor a legfontosabb szempont számára a kreativitás. Azt mondta, szerinte nem kell, hogy egy cég hatalmas innovációt, technológiai újítást alkalmazzon, csak legyen jó az ötlet, fokozza a vállalati fenntarthatóságot. A Generali versenye azért is különleges, mert pénzdíjjal jár, vagyis ténylegesen hozzájárul ahhoz a projekthez, amit elismer, mondta. Azért is különösen büszke arra, hogy cégével az elsők között nyerte meg ezt az elismerést, mert a Generali azóta is fenntartja a díjat, amire évről évre pályázhatnak a kis-és középvállalkozások.

Az idei pályázati időszak június 13-ig tart. Három kategóriában lehet jelentkezni, a pályázat összdíjazása 15 millió forint. A környezetvédelem kategóriában 7 millió forint jár a győztesnek. A Generali célja, hogy támogassa a kis- és középvállalkozásokat olyan projektek megvalósításában, amelyek hozzájárulnak a környezet védelméhez és fenntarthatóságához. Ez a kategória olyan kezdeményezéseket támogat, amelyek például hulladékcsökkentést céloznak meg vagy energiahatékonysági fejlesztéseket valósítanak meg – akár megújuló energiaforrások használatával vagy energiahatékony technológiák bevezetésével. A környezetbarát termékek és szolgáltatások fejlesztését ösztönzik, amelyek csökkentik a környezeti terhelést.

A munkavállalói jóllét kategóriájának díja 4 millió forint. Erre azoknak a vállalkozásoknak érdemes pályázniuk, akik olyan programokat szeretnének megvalósítani, amelyek javítják a dolgozók és családjaik életminőségét. A győztes kkv olyan cégek közül kerülhet ki, amelyek például egészségmegőrzési programokat kínálnak, képzéseket és tréningeket szerveznek a dolgozók számára, szabadidős programokat biztosítanak, illetve amelyek segítik a munka és a magánélet egyensúlyának megteremtését. A cél, hogy a díj segítségével megvalósuló programnak köszönhetően a munkavállalók jobban érezzék magukat a munkahelyükön, és ezáltal motiváltabbak és produktívabbak legyenek.

A harmadik kategória a mikrokörnyezet iránti felelősségvállalás. Ide azon kis- és középvállalkozások jelentkezését várják, akik projektjükkel a helyi közösségek életminőségét tervezik javítani. Ez a kategória olyan kezdeményezéseket karol fel, amelyek például helyi jótékonysági akciókat szerveznek, helyi sport- és kulturális közösségeket támogatnak, vagy közösségi programokat indítanak, a helyi lakosok összefogása és támogatása céljából. A kategóriában benyújtott pályázattal a vállalkozások aktívan hozzájárulnak a környezetükben élő emberek mindennapi életének javításához.

Pinczés Marianna a most jelentkező vállalkozásoknak azt tanácsolja, hogy gondolkozzanak nagyban, vállalati és ne csak projektszinten. A nemzetközi díj megnyeréséhez is fontos, hogy a pályázat komplex legyen, és ne csupán arra fókuszáljon, mit szeretne a vállalkozás a pénzből megvalósítani. Úgy véli, hogy a pályázatnak fenntartható módon kell kiegészítenie a cég tevékenységét. Nemcsak a beruházásnak, hanem a cég egész tevékenységének is fenntarthatónak kell lennie. Szerinte az is jó irány, ha a projekt olyan strukturális, előremutató változtatásokat tartalmaz, amelyek a vállalat egészét érintik, és hosszú távon fenntarthatóbb működést eredményeznek.

Az oldalon elhelyezett tartalom a Generali Biztosító megbízásából, a HVG BrandLab közreműködésével jött létre. A tartalom előállításában a hvg.hu és a HVG hetilap szerkesztősége nem vett részt.

Advertisement
Nem iszik szombat esténként whiskyt, mégis jobban ért hozzá az MI

Nem iszik szombat esténként whiskyt, mégis jobban ért hozzá az MI

Újabb magyar bank szűnhet meg, itt vannak a részletek

Újabb magyar bank szűnhet meg, itt vannak a részletek

Rémálom volt a brit nyugdíjasnak a korfui nyaralás, mert nem kapott angol ételt

Rémálom volt a brit nyugdíjasnak a korfui nyaralás, mert nem kapott angol ételt

Kurázsi díjat kaptak a Kolibri volt munkatársai, akik az új igazgató kinevezése miatt mondtak fel

Kurázsi díjat kaptak a Kolibri volt munkatársai, akik az új igazgató kinevezése miatt mondtak fel