Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0dc17555-15de-458b-8df8-4ac993de1b25","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"tudomany","description":"Minden előjel nélkül lépett működésbe a vulkán és kezdett el ömleni belőle a láva.","shortLead":"Minden előjel nélkül lépett működésbe a vulkán és kezdett el ömleni belőle a láva.","id":"20241224_Kilauea-vulkan-Hawaii-kitores","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0dc17555-15de-458b-8df8-4ac993de1b25.jpg","index":0,"item":"a84636fb-7aeb-4599-97c1-72bce46131bd","keywords":null,"link":"/tudomany/20241224_Kilauea-vulkan-Hawaii-kitores","timestamp":"2024. december. 24. 16:25","title":"Videón, ahogy kitört a Kilauea vulkán Hawaiin","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cc433128-0b2e-42fb-a08a-5fc94008003f","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Január elsejétől meghatározatlan ideig. Az ok: “átmeneti humánerőforrás-szervezési nehézség.”","shortLead":"Január elsejétől meghatározatlan ideig. Az ok: “átmeneti humánerőforrás-szervezési nehézség.”","id":"20241224_Megszunik-a-serultek-hetvegi-es-unnepnapi-surgossegi-ellatasa-az-oroshazi-korhazban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cc433128-0b2e-42fb-a08a-5fc94008003f.jpg","index":0,"item":"381177a3-b811-45b7-9b10-68616a9c6002","keywords":null,"link":"/itthon/20241224_Megszunik-a-serultek-hetvegi-es-unnepnapi-surgossegi-ellatasa-az-oroshazi-korhazban","timestamp":"2024. december. 24. 07:46","title":"Megszűnik a sérültek hétvégi és ünnepnapi sürgősségi ellátása az orosházi kórházban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a3bbfe0e-bb35-40a8-b302-b97c915dd3c4","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Ez még nem az ünnepi Facebook-poszt, de már majdnem az.","shortLead":"Ez még nem az ünnepi Facebook-poszt, de már majdnem az.","id":"20241224_Orban-Viktor-Tallai-Andras-karacsony-Facebook-Jezuska","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a3bbfe0e-bb35-40a8-b302-b97c915dd3c4.jpg","index":0,"item":"87a49bdd-5815-4387-bcca-79a37f604b26","keywords":null,"link":"/itthon/20241224_Orban-Viktor-Tallai-Andras-karacsony-Facebook-Jezuska","timestamp":"2024. december. 24. 09:44","title":"Orbán Viktor Tállai mellett jézuskázott egyet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8db34ae1-9f43-4217-b6d1-fbe19f55f596","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Járőrhajókat, drónokat és kutyaszános egységeket szerelnek fel a dánok. Az szerintük véletlen, hogy azután jelentették be, hogy ","shortLead":"Járőrhajókat, drónokat és kutyaszános egységeket szerelnek fel a dánok. Az szerintük véletlen, hogy azután jelentették...","id":"20241224_dania-gronland-vedelem-Trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8db34ae1-9f43-4217-b6d1-fbe19f55f596.jpg","index":0,"item":"c403198c-6932-47f8-9fa7-af7368517c37","keywords":null,"link":"/vilag/20241224_dania-gronland-vedelem-Trump","timestamp":"2024. december. 24. 18:51","title":"Dánia megerősíti Grönland védelmét, pont miután Trump ismét szemet vetett a szigetre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d4a89444-8605-4829-97be-c4e94dd1c951","c_author":"Mastercard","category":"brandcontent","description":"Kijött a Mastercard legfrissebb, 2023-as adatokat feldolgozó Digitális Fizetési Indexe (DFI), amely 2020 óta vizsgálja a magyarok fizetési szokásait. A jelentés alapján Magyarország a digitális fizetési megoldások széles körű elterjedése felé tart, a készpénz szerepe azonban még mindig erős. Az elmúlt négy évben 11 ponttal nőtt a DFI-index, főként a mobiltárcák és az érintésmentes fizetések előretörésének köszönhetően. Az infrastrukturális fejlődés ellenére a készpénzhez ragaszkodó rétegek és a pénzügyi tudásbeli hiányosságok akadályozzák a további fejlődést. A digitális fizetések népszerűsítésében ezért kulcsfontosságú szerep jut a pénzügyi oktatásnak és a mikrokereskedők digitális integrálásának.","shortLead":"Kijött a Mastercard legfrissebb, 2023-as adatokat feldolgozó Digitális Fizetési Indexe (DFI), amely 2020 óta vizsgálja...","id":"20241127_A-technologia-adott-de-a-megszokasaink-erosebbek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d4a89444-8605-4829-97be-c4e94dd1c951.jpg","index":0,"item":"766002eb-4452-4c3f-b6bc-4388c9f43eb0","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241127_A-technologia-adott-de-a-megszokasaink-erosebbek","timestamp":"2024. december. 25. 11:30","title":"Eldőlt már a készpénz és a bankkártya \"csatája\"?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25d06999-48d2-4fc0-ab09-d81d85caf32d","c_author":"Demény Péter","category":"360","description":"Egykor csak álom volt a hajós jogosítvány megszerzése az erdélyi pedagógus számára, most pedig már azon töri a fejét, hogyan kelhetne át az Atlanti-óceánon.","shortLead":"Egykor csak álom volt a hajós jogosítvány megszerzése az erdélyi pedagógus számára, most pedig már azon töri a fejét...","id":"20241224_szeretettel-erdelybol-es-a-tengerrol-lukacs-janos-hajo-hajozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25d06999-48d2-4fc0-ab09-d81d85caf32d.jpg","index":0,"item":"3a3a9d32-130f-4fef-b82f-961e13376a91","keywords":null,"link":"/360/20241224_szeretettel-erdelybol-es-a-tengerrol-lukacs-janos-hajo-hajozas","timestamp":"2024. december. 24. 17:30","title":"Szeretettel Erdélyből – és a tengerről: Így lett hajóskapitány a kolozsvári magyartanárból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"44180157-21a7-4e08-b1c2-9407a502d252","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"cegauto","description":"Egy hét alatt csaknem 140 ezer autóst ellenőriztek a járőrök.","shortLead":"Egy hét alatt csaknem 140 ezer autóst ellenőriztek a járőrök.","id":"20241224_ittas-sofor-rendorseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/44180157-21a7-4e08-b1c2-9407a502d252.jpg","index":0,"item":"50066810-8fc5-4f09-bf9f-b2f4f4f68ae5","keywords":null,"link":"/cegauto/20241224_ittas-sofor-rendorseg","timestamp":"2024. december. 24. 19:41","title":"Több mint kétszáz ittas, vagy bedrogozott sofőrt fogtak a rendőrök a magyar utakon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"95df9acd-d1e9-4e33-bd14-e3c008016a4c","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A kedd reggeli tragédia műszaki hiba miatt következett be.","shortLead":"A kedd reggeli tragédia műszaki hiba miatt következett be.","id":"20241224_Tizenketten-meghaltak-amikor-felrobbant-egy-loszergyar-Torokorszagban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/95df9acd-d1e9-4e33-bd14-e3c008016a4c.jpg","index":0,"item":"9bd8fb3e-dbd9-4558-8a35-870ff0dc2073","keywords":null,"link":"/vilag/20241224_Tizenketten-meghaltak-amikor-felrobbant-egy-loszergyar-Torokorszagban","timestamp":"2024. december. 24. 11:04","title":"Tizenketten meghaltak, amikor felrobbant egy lőszergyár Törökországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Körbeszimatoltuk a 13 tonnás magyar harci Komondort
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Alig másfél év alatt fejlesztette ki egy magyar cég lényegében a semmiből a könnyű páncélvédettségű RDO-3221 Komondort.
A Komondor a páncélozott terepjáró harcjárművek legújabb generációjának, az MRAP-eknek a magyar verziója lehet, bár vegyvédelmi felderítő járműként kezdték meg kifejlesztését. Az MRAP lényege az aknák, pokolgépek és rajtaütésszerű támadások elleni fokozott védelem. Ezek a terepjárók az afganisztáni és iraki háborúk tömeges robbantásai miatt terjedtek el a hadseregekben.
Magyarországnak afganisztáni szerepvállalása ellenére sem voltak ilyen járművei, miközben a Néphadsereg-érából örökölt könnyű páncélozott járműveket a rendszerváltás után nagyrészt leselejtezték. A Szekeres-éra idején három MRAP-et vásárolt a honvédelmi tárca, az amerikaiak pedig további darabokat adtak kölcsön az Afganisztánban szolgáló magyar erőknek. A közép-európai régió országai közül a lengyelek már több saját MRAP-verziót is kifejlesztettek, hasonlóval rendelkezik Németország is, illetve az olasz Ivecónak is van páncélozott terepjárója.
Képgaléria a "bevetésről".
D.P.
A Gamma Műszaki Zrt., amely a Komondor fejlesztését jegyzi, korábban vegyi felderítő műszerek gyártása révén szerzett magának nevet. Gyakorlatilag a gombhoz varrta a kabátot, ugyanis műszereikre megvolt az igény, azonban hazai bázisjármű hiányában nem tudtak elindulni nemzetközi tendereken. A piaci rés lényegében abból adódott, hogy valamelyest hasonlóan az autógyártáshoz, van néhány nagy szereplő, amelyek ontják a járműveket, azonban nagyon drágán vállalják egyedi igények kiszolgálását. (Az autóipartól eltérően azért nem jellemző a robotizálás a harci járművek továbbra is emberi munkaerő-igényes szerkezetek.)
A nagyobb piacokat persze a nagy gyárak igyekeznek maradéktalanul kiszolgálni, ám a kisebb országoknak - mint hazánk is - úgy tűnik, érdemes saját fejlesztésben gondolkodni. Egy gyorsan és rugalmasan, és nem drágábban működő gyártó pedig piacokat szerezhet. Kellett tehát egy hivatalosan könnyű-páncélvédettségű bázis jármű. A magyarok a teljesen független utat választották, szemben azzal, hogy elkötelezik magukat egy nagy külföldi vázgyártónak, hiszen ezzel lényegében kiszolgáltatnák magukat egy másik ország lobbiérdekeinek.
A Komondor megalkotásáról végül 2010-ben döntöttek és 2011-ben már első próbaútján gurult a gép. Egy ilyen ötlet nyomán a legnagyobb nehézség, persze a pénz mellett, egy kisvállalkozás számára, a fejlesztés végigmenedzselése, ugyanis 40 éve nincs hasonló komplexitású harcijármű-fejlesztés itthon. A projektben végül 70 magyar beszállító vett részt, és mint láthattuk, a kész mű igen meggyőzőre sikerült. A sötétzöld monstrumot egy reklámfilm forgatásán nézhettük meg.
A Komondornak technikai hátterét illetően nem kell szégyenkeznie. Alapfelszereltséggel a gép önsúlya 13,4 tonna a négykerék-meghajtású kocsit egy 280 lóerős turbófeltöltésű motor viszi meggyőző tempóval, ha kell. Mint láthattuk egy Volvo XC90-essel nem nagyon lehet elmenekülni előle. Normál úton a maximális sebessége 90 km/h, míg nehéz terepen 40 km/h. Földúton viszont simán tiport 60 km/h felett. Fontos paraméter még a túlélőképességét illetően, hogy a négyfős személyzet szűrt légterű kabinban ül és a kocsi keréktöltő rendszert kapott, éjjellátó rendszerrel is kérhető opcionálisan. Forgalomban a "P"-s rendszámmal mozgott, külön útvonalengedély nélkül.
Képeken a Komondor.
D.P.
A további feladat a vevők felkutatása maradt, annak elérése, hogy a külföldi hadiipari beszerzők legalább egy pillantást vessenek a magyar Komondorra. A potenciális jövőbeni vásárló Honvédség mellett a Komondor a rend- és katasztrófavédelmi szervek érdeklődésére is igényt tarthat. Magyarország a katonai járművek gyártásában jelenleg a Rábával szerepel a világpiacon. A győri cég többek közt az amerikai hadiipar számára gyárt futóműveket. Emellett a Honvédelmi Minisztériummal kötött hosszú távú szerződés alapján szállítójárműveket gyárt, illetve szállít be a Honvédségnek. Komplett harcjárműveket a Varsói Szerződés időszakában gyártottak utoljára Magyarországon. A Rába és az azóta megszűnt Csepel Autógyár által gyártott páncélozott szállító járműveket a magyar katonai és rendvédelmi szervek mellett Csehszlovákia, Lengyelország, az NDK és Irak használta.