szerző:
Radovits Dávid
Tetszett a cikk?

A stuttgartiak a BMW X6 sikerén felbuzdulva piacra dobták a saját kupésított terepjárójukat, amely a szabadidő-autók praktikumát ötvözné a sportkupék eleganciájával és a közvetlenebb vezetési élménnyel. Utánajártunk, hogy az AMG-csomagos GLE Coupénak vajon sikerül-e megfelelnie az egymásnak ellentmondó kritériumoknak.

Amikor a BMW 2008-ban piacra dobta a kategóriateremtő X6-ot a többség értetlenül állt a jelenség előtt, hiszen meglehetősen ellentmondásosnak tűnt egy kényelmes luxusterepjáró praktikumát elrontani a kupésan lejtő tetőívvel és a feszesebb futóművel. Később persze a vásárlói visszajelzések és a modell sikere a BMW-t igazolta, hiszen az X6 szépen megtalálta a maga közönségét, akiknek korábban eszükbe sem jutott, hogy ilyen autóra lenne szükségük, amikor azonban meglátták azonnal beleszerettek a furcsa öszvérbe.

A konkurencia sikerén felbuzdulva, de csak egy generációnyi késéssel, a Mercedes-Benz is bemutatta a saját változatát GLE Coupé néven, amely ugyanarra a receptre épít, mint a bajor rivális, vagyis megpróbál valamiféle sportosságot és eleganciát csempészni a több mint kéttonnás rombolóba.

Az eredmény első pillantásra biztatónak tűnik, hiszen a második generációs X6 vaskos domborulatait a stuttgarti tervezőknek sikerült ellensúlyozniuk a meredeken ívelt tetőívvel, a lapos szélvédővel, a szépen elsimított fenékkel, valamint a karakteres orral, amelyen akkora csillag díszeleg, mintha direkt az amerikai rappereknek szánták volna nyakbavalónak. A légbeömlőket sem méretezték alul, amire szükség is van, hiszen a motorpaletta hat- és nyolchengeres turbómotorjai komoly hőleadással üzemelnek, de azért a megalománia itt is visszaköszön, mivel a két szélső rács a V6-os esetében csak optikai célt szolgál.

Mercedes-Benz GLE Coupé - galéria
R.D.

Az ügyesen megrajzolt formaterv ellenére nehéz csodát tenni, hiszen a tíz centi híján öt méter hosszú, két méter széles és 1,70 magas bódét akármennyire is lekerekítik, akkor is egy hatalmas és fenyegető fémtömb marad, amiben szinte elvesznek a 20 colos téligumik (a nyáriak pedig még ennél is nagyobbak). A keskeny üvegfelületek ráadásul drasztikusan csökkentik a kilátást belülről, amire az balesetvédelem miatt kellően vaskosra méretezett tetőoszlopok is rátesznek egy lapáttal, ezért erősen ajánlott az aktív holttér figyelő rendszert kipipálni az extralistán.

A luxusbunker hangulatot belül a fekete bőrkárpit is fokozza, de legalább a helykínálatra nem lehet panasz, hiszen az állítható deréktámaszos, fűthető első fotelekben még Fekete László is kényelmesen elférne. Ez mondjuk el is várható, az viszont már pozitív meglepetés, hogy a hátsó sorban is elegendő a hely két, átlagos méretekkel megáldott felnőtt számára. Ezt azoknak az ügyes kezű tervezőknek köszönhetjük, akik a lehető legmélyebbre süllyesztették a hátsó üléssort, ezzel ellensúlyozva a normál GLE-hez képest szűkebb fejteret.

A beltérről annyit még mindenképpen érdemes elmondani, hogy a csomagtartó a maga 650 literével az X6-ost is felülmúlja 70 literrel, vagyis furcsa módon a GLE Coupé remekül megállja a helyét családi autóként. Ezt a funkcióját erősíti az is, hogy a pohártartók fűthető/hűthető mélyedést kaptak, illetve tárolórekeszekből is akad elegendő, igaz arányában véve azért kevesebb, mint például egy Skodában, ezzel is éreztetve, hogy ez már nem annak az általam is képviselt közönségnek szól, akik előre csomagolt szendviccsel indulnak útnak.

R.D.

Pedig érdemes felpakolni elemózsiával, ha az ember több száz kilométeres autópályázást tervez a fedélzeten, ugyanis az AMG-sportcsomag ellenére sokkal inkább a pihentetően kényelmes felé hajlik a GLE Coupé karaktere, mintsem a kimagasló agilitás és sportosság irányába, amiben a nagy rivális BMW érezhetően jobban teljesít. És ezzel az égvilágon semmi baj nincsen, hiszen a Mercedes egyébként is a kényelmes német prémiumautóként van elkönyvelve, így nem éri akkora meglepetés az embert.

Az 585 lóerős, biturbó V8-as csúcsváltozat biztosan egy csillagromboló szörnyeteg, de ez a soft AMG kivitel a kifinomult V6-os turbómotorjával, az adaptív lengéscsillapítókkal, Airmatic légrugózással, valamint a 9G-Tronic (azaz kilencfokozatú) automataváltójával egyértelműen a nyugodtabb haladást preferálja. Mintha tudatosítani akarná a sofőrben, hogy egy bizonyos szint felett már úgysem kell sietnie az embernek, mert van akkora tekintélye, hogy megvárják.

R.D.

Természetesen, ha a szoborszerűen gyönyörű tapipad melletti módválasztó kapcsolóval Sport, vagy Sport+ üzemmódba kapcsolva érezhetően megváltozik az autó viselkedése. Valamelyest közvetlenebb lesz a kormányzás, érzékenyebb a gázreakció, az automata legalább két fokozattal magasabban tartja a fordulatszámot, a futómű pedig akár 55 milliméterrel is lejjebb engedheti a kasztnit. Emellett a 4MATIC összkerékhajtás az első és hátsó tengely között 40:60 arányú vonóerő-elosztással gondoskodik a még élvezetesebb kigyorsításokról, a pizza méretű féktárcsák pedig a lassításokról. Valahogy azonban mégsem esik jól kanyarból kanyarba dobálni ezt a 2,2 tonnát és az érte kifizetett 33 millió forintot.

Erre vannak sokkal testhezállóbb autók is, a tempós szerpentinezést és a fizika határainak feszegetését inkább hagyjuk meg nekik. Aki van annyira tehetős autóbolond, hogy megengedhet magának egy ilyen luxusterepjárót, azt megteheti azt is, hogy vegyen mellé egy játszós gépet is. Egyébként pedig a V6-os blokk 367 lóereje és az 1800-as fordulaton ébredő 520 Nm maximális nyomatéka már Comfort módban is fürgébbé teszi a 450 AMG-t a hazai autópark 99 százaléknál, és ehhez még trollkodni sem kell.

R.D.

Aki mégis ingerenciát érezne a sztereotípiák erősítésére az Sport+ módban csodálatosan riogathatja a járókelőket, mivel a kipufogó hangolása átvált egy sokkal öblösebb orgánumra, gázelvételre és a váltásoknál pedig olyan ordenáré durrogás, és ropogás hagyja el a csöveket, hogy az ember szinte belepirul. Lehet, hogy csak mesterségesen generált hangról van szó, vagy csak egy pillangószelep kinyitásáról, mindenestre felettébb szórakoztató tud lenni.

Egy-egy ilyen padlógázas, 5,7 másodperces 0-100-as gyorsulás persze komoly anyagi vonzattal jár, amiben nincsen semmi meglepő, ha tisztában vagyunk az autó méretével, tömegével és a hajtáslánccal. A gyárilag megadott fogyasztás említést sem érdemel, a valóságban minimum 13-14 literrel számolhatunk a városban, míg autópályán akár 10,5 literrel is elmegy. Utóbbi esetén érdemes azonnal aktiválni a Distronic Plus nevezetű radaros tempomatot, amely az aktív sávtartóval kiegészítve precízen vezeti az autót, épphogy csak rajta kell tartani az egyik kezünket a kormányon, azt is csak a jogszabályok miatt.

R.D.

A sztrádán még a városi használat során fölöslegesen soknak tűnő kilenc darab sebességi fokozat is értelmet nyer, hiszen 130-as tempónál még a 2000-es fordulatszámot sem éri el a főtengely. Ilyenkor a vezetés helyett élvezhetjük a Harman Kardon audio-rendszer nyújtotta kellemes hangzást, a magas üléspozíciót, a lágy suhanást és az elszigeteltséget a külvilágtól, ahonnan még a levegő is ionizálás után, vagyis megszűrve jut el a kabinba. Mivel Mercedesről van szó a legmodernebb biztonsági asszisztensek tömkelege is őrzi az utunkat, többek közt ütközésre figyelmeztető rendszerrel, keresztirányú forgalmat figyelő asszisztenssel, táblafelismerővel és fékasszisztenssel.

Mindennek viszont komolyan megkérik az árát a stuttgartiak, ugyanis a GLE Coupé 20 és fél millió forintról indít a konfigurátorban az egyetlen dízelmotorral, vagyis a 258 lóerős hathengeres V6-ossal. Ez pontosan félmillióval kerül többe az X6 ugyanekkora teljesítményű dízeles belépőmodelljénél, vagyis közel azonos árkategóriáról beszélünk, főleg úgy, hogy itt már könnyedén repkednek a milliók az extrafelszereltségre.

Erre bizonyíték, hogy az általunk kipróbált AMG-sportcsomagos kivitel teletömve az összes vezetéstámogató extrával, adaptív LED-es fényszórókkal, nagyképernyős Comand Online fedélzeti kommunikációs csomaggal és a nagyszerű 367 lóerős, turbós, V6-os benzinmotorral átlépi a 30 milliós határt, egészen pontosan 33.793.380 forint a listaára. Ennyi pénzből már a V8-as motorral hajtott, 449 lóerős BMW X6 xDrive50i-re is futná és még 8 millió forint maradna is az extrákra, de ez valószínűleg nem befolyásolja azokat, akik a Mercedest választják, hiszen ez ugyanolyan kinyilatkoztatás, mint bármilyen más, minőségi, de kissé túlárazott prémium termék mellett letenni a voksot. Végeredményben úgyis boldog lesz vele.

Még több autós tetsztért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!