Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9c04bf5f-b26a-44e3-85f5-ffb1437d198d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Jelentős állomásához érkezett az OpenAI mesterséges intelligenciával kapcsolatos fejlesztése: az egyik új MI-modell az emberi teljesítménynek megfelelő eredményeket produkált egy olyan tesztben, amellyel az „általános intelligenciát” mérik.","shortLead":"Jelentős állomásához érkezett az OpenAI mesterséges intelligenciával kapcsolatos fejlesztése: az egyik új MI-modell...","id":"20250104_openai-o3-eredmenye-a-mesterseges-altalanos-intelligencia-tesztben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9c04bf5f-b26a-44e3-85f5-ffb1437d198d.jpg","index":0,"item":"ad57864a-5150-4fbe-8571-69b50c6478b0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250104_openai-o3-eredmenye-a-mesterseges-altalanos-intelligencia-tesztben","timestamp":"2025. január. 04. 10:03","title":"Az OpenAI állítja: az új MI-je már megüti egy átlagember szintjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"317e652f-1e4f-470a-ba59-6123259f6c9a","c_author":"Kovács Bálint","category":"kultura","description":"Azért fest, hogy körülvegyék az emlékei, amelyeket csak ő maga lát a képeibe, és amelyektől nehezen is válik meg, ha jön egy gyűjtő: Osgyányi Sára festőművészt a műteremlakásában látogattuk meg, hogy a számára legfontosabb drogról faggassuk.","shortLead":"Azért fest, hogy körülvegyék az emlékei, amelyeket csak ő maga lát a képeibe, és amelyektől nehezen is válik meg, ha...","id":"20250105_osgyanyi_sara_fetomuveszinterju_festmeny_festeszet_kepzomuveszeti-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/317e652f-1e4f-470a-ba59-6123259f6c9a.jpg","index":0,"item":"44f2496d-3f44-4720-b7e2-cb00f75222bc","keywords":null,"link":"/kultura/20250105_osgyanyi_sara_fetomuveszinterju_festmeny_festeszet_kepzomuveszeti-ebx","timestamp":"2025. január. 05. 17:00","title":"„Nem engedhetném meg magamnak, hogy megvegyem a saját képeimet”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"975574fa-7261-4d8d-ab43-dfc461c6ab7b","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A következő egy évben a jubileumi szentévre érkező, több mint harmincmillióra becsült zarándoktömeg egy része a Termini központi pályaudvaron keresztül lép majd be Rómába, ahol már eddig is magas volt a biztonsági készültség.","shortLead":"A következő egy évben a jubileumi szentévre érkező, több mint harmincmillióra becsült zarándoktömeg egy része a Termini...","id":"20250105_Roma-belvarosaban-rendkivuli-voros-zonat-vezetnek-be","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/975574fa-7261-4d8d-ab43-dfc461c6ab7b.jpg","index":0,"item":"1eabc76e-8604-4866-8c6b-97f520b867f9","keywords":null,"link":"/vilag/20250105_Roma-belvarosaban-rendkivuli-voros-zonat-vezetnek-be","timestamp":"2025. január. 05. 12:59","title":"Róma belvárosában vörös zónát vezetnek be, ami tiltott terület lesz a veszélyes személyeknek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cc74853b-d52a-4196-9f5b-0b1dc0f4d0bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A birkózás a következő amerikai kormányzattal próbára teszi Varsót, amely Budapestet váltja az EU soros elnökségében.","shortLead":"A birkózás a következő amerikai kormányzattal próbára teszi Varsót, amely Budapestet váltja az EU soros elnökségében.","id":"20250105_Financial-Times-Trump-Orban-Magyarorszag-Lengyelorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cc74853b-d52a-4196-9f5b-0b1dc0f4d0bf.jpg","index":0,"item":"81ac4404-c2b1-4289-9a8b-dda8f63c0309","keywords":null,"link":"/360/20250105_Financial-Times-Trump-Orban-Magyarorszag-Lengyelorszag","timestamp":"2025. január. 05. 09:15","title":"Financial Times: Trump árnyéka vetül Magyarországra és Lengyelországra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"712b134c-c406-44ab-9378-daa3ab703115","c_author":"MTI","category":"kkv","description":"Megvolt az első idei sorsolás.","shortLead":"Megvolt az első idei sorsolás.","id":"20250104_Megvannak-az-otos-lotto-nyeroszamai","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/712b134c-c406-44ab-9378-daa3ab703115.jpg","index":0,"item":"0efc4046-0444-46de-86ce-ce6d364c41d0","keywords":null,"link":"/kkv/20250104_Megvannak-az-otos-lotto-nyeroszamai","timestamp":"2025. január. 04. 20:00","title":"Megvannak az ötös lottó nyerőszámai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3218eb49-52b0-4ee6-acec-bf5bacbd39ce","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Tíz éve van a “királyi televízióban”.","shortLead":"Tíz éve van a “királyi televízióban”.","id":"20250104_Fabry-Sandor-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3218eb49-52b0-4ee6-acec-bf5bacbd39ce.jpg","index":0,"item":"3179b850-ecf1-4d6e-9e28-5ad67b20fb8c","keywords":null,"link":"/elet/20250104_Fabry-Sandor-interju","timestamp":"2025. január. 04. 17:01","title":"Kossuth-díjnak örülne Fábry Sándor, de „ezektől” semmit nem vár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bc03fa79-beb6-4e1d-b3b8-773b0932a7f5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A mesterséges intelligencia használata jól jöhet a kutatóknak, segítheti karriercéljaik beteljesedését. A tudomány egészére nézve viszont van egy negatív hatása.","shortLead":"A mesterséges intelligencia használata jól jöhet a kutatóknak, segítheti karriercéljaik beteljesedését. A tudomány...","id":"20250104_mesterseges-intelligencia-hasznalata-kutatasokban-pozitiv-negativ-hatasa-kutatok-tudomany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bc03fa79-beb6-4e1d-b3b8-773b0932a7f5.jpg","index":0,"item":"272afa40-d960-432b-b88d-b661d3063160","keywords":null,"link":"/tudomany/20250104_mesterseges-intelligencia-hasznalata-kutatasokban-pozitiv-negativ-hatasa-kutatok-tudomany","timestamp":"2025. január. 04. 16:03","title":"Sokat ad az egyes tudósoknak, de a tudománytól el is vesz valami nagyon fontosat az MI","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"280bd26b-5d68-4250-9af2-4ae90307affb","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Németországban késésekre és járattörlésekre kell felkészülni, és Nagy Britanniában is több repülőteret állítottak, mert a pályákat ellepte a hó, Hollandiában szintén legalább 70 járatot töröltek és többet késve indítottak a zord idő miatt.","shortLead":"Németországban késésekre és járattörlésekre kell felkészülni, és Nagy Britanniában is több repülőteret állítottak, mert...","id":"20250105_Kesesekkel-es-jarattorlesekkel-kuzdenek-nagy-europai-repulotereken-a-ho-es-jeg-miatt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/280bd26b-5d68-4250-9af2-4ae90307affb.jpg","index":0,"item":"8a466472-b799-4e7b-935e-4b3ad74e5a32","keywords":null,"link":"/vilag/20250105_Kesesekkel-es-jarattorlesekkel-kuzdenek-nagy-europai-repulotereken-a-ho-es-jeg-miatt","timestamp":"2025. január. 05. 13:17","title":"Késésekkel és járattörlésekkel küzdenek nagy európai repülőtereken a hó és jég miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Csak egy apró jelölés az első ajtószárnyakon, amely az összkerékhajtásra utal, ugyanakkor ezzel igazán elit szintre ugrott minden szempontból az új MINI Clubman.
Jó, valóban nem éppen az az ország vagyunk, ahol az összkerékhajtásnak értelme igazán van. De mielőtt teljesen lemondanánk róla, vegyünk figyelembe más szempontokat. Manapság az összkerékhajtás az egyik legfontosabb státuszjegy a prémiumkategóriában. Ennek nyomán pedig egyre többet adnak el ezek a márkák ilyen hajtással. Csak példaként említve, a BMW-k 60 százaléka már négykerékhajtással megy el nálunk is. Egyébiránt, ahogyan az automataváltók rengeteget fejlődtek az utóbbi 10 évben, az összkerékhajtási rendszerek is legalább ennyit javultak ez idő alatt. A két egység fejlődését is nagyjából ugyan azon igények motiválták.
Mindig is hiányzott a MINI klasszikusnak nevezhető palettájáról, az elsőkerekes hagyományokat igen tisztelő hajtáslánc mellé az összkerékhajtással is rendelkező variáns. Persze a MINI Countryman-ben vagy a Paceman-ben kapható volt ilyen változat is, de azok nagyon más kategóriájú autók, a go-kartos eredeti élményhez nem sok párhuzammal köthetőek. Úgy tűnik viszont azzal, hogy a márka a Clubmant átpozícionálta, már belefért ez a prémium hajtásláncot kínáló változat is a portfólióba.
D.P.
Az idén bemutatott új Clubman eleve más szegmensnek játszik, mint a megszokott három vagy ötajtós MINI. Itt a célközönség a kifejezetten családi cégautós vevőkör, amelynek a helyszükséglete jelentősebb. Ennek megfelelően a Clubman szélessége 9 centivel több, mint egy ötajtósé és a tengelytávban is plusz 10 centivel nagyobb (2670mm). Teljes hosszban pedig nem kevesebb, mint 27 centimétert tettek hozzá az ötajtós változathoz. Ez, a 4253 milliméteres autó ezzel teljesen más karakterű is, mint az eddigiek. A csomagtere az All4-változat esetében is 360 literes, amire nem lehet különösebb kifogás egy általános használatú juttatásautónál, akárcsak az öt teljes értékű üléshelyre, amelyek közül a hátsók 40:20:40 arányban dönthetők, így akár 1250 literes szabad helyet is nyerve a kocsiban. Ráadásul továbbra is igen egzotikus formában nyílik az a csomagtért, a kettényíló ajtókkal.
Beülve a kocsiba nincs szinte egyetlen olyan részlet, amibe minőségileg bele lehetne kötni. Persze eleve kell az attitűd, aminek alapján vonzónak találjuk ezt a fajta autót. Az utastérben mostanra, a Clubman esetében második generáció idejére, azt lehet mondani minden formai és kezelőelem nem csak dizájnos, de helyére is került, funkcionális. A kormányoszlopra költözött sebesség- és fordulatszámmérő, a középkonzol kijelzője 8,8 col képátlójú tányérja, a MINI saját "i-Drive-rendszere", a színes LED-gyűrű a kijelző körül, az egyedi billenő kapcsolók, a motorindító és más beállítások kettősállású kapcsolói egytől-egyig igényes és funkcionális megoldások.
D.P.
Az egyik legjobb benzinmotor jelenleg a placcon a Cooper S 192 lóerős, kétliteres kettős turbó fokozatú (TwinPower Turbo) motorja. A 1998 köbcentis motorból 4700-6000-es fordulat között igazán kijön a bugi. A motor nagyon alacsony fordulatról is húz, a műszer kiosztása 7000-es fordulatig tart, már hatezernél a vörös zónában vagyunk, a forgatónyomaték maximuma 280 Nm, ami már 1250-es fordulatszámnál megvan. Mindehhez pedig az összkerékhajtás révén aztán végképp felsőligás lett ez a változat. Ezzel a pakettel, a Clubmannel legalább olyan jó autózni mint a sima rövidebb, MINI Cooper S-sel. (És, ahogyan Kimi Räikkönent is megkérdezték persze nem a MINI-kapcsán: hátsókerékhajtás, vagy összkerékhajtás, ő bizony már csak az összkerékre szavaz. "Nagyobb tempó, nagyobb tapadás, nagyobb móka". Szóval komoly rajongótábora van mára az összkerék hatjásnak, jól látszik.) Lehet is a Clubman All4-ral csapatósan autózni és a rajtok külön fenomenálisak, ahogyan elrugaszkodik az autó. A menetdinamikára, semmilyen panasz nem lehet, pedig a Clubman S ebben a formában - minden kerekét hajtva 1450 kilós -, vagyis 90 kilóval nehezebb, mint 1360 kilós elsőkerekes testvére, nem is beszéve a Cooper S-ről, amelynél 230-cal nehezebb.
+: minden apró részlete rendben van kívül-belül, a hajtáslánc minden eleme prémiumligás
–: korántsem nagy csomagtér, kérdéses mennyire valós igény az összkerékhajtás
A hatfokozatú váltó mozgatásával viszont nagyon kell igyekezni, mert az első három fokozatot pillanatok alatt leforgathatjuk. Nem véletlen, hogy Sport-módban, amikor igazán harap a gázpedálra a Clubman S a 0-100-as sprintet 7 másodperc alatt lerendezi. (Igaz a sima elsőkerék-hajtással is megvan 7,2 másodperc alatt). A MINI Clubman All4 egyébként alapesetben az elsőkerékhajtást használja, mint a márka többi modellje, a Dynamic Stability Control (DSC) rendszer az, amely a tapadási tényezőknek megfelelően juttat akár 30 százaléknyi nyomatékot a hátsó tengelyekre is szükség esetén. Szóval azért, nem egy állandó összkerékhajtás képességeivel kell számítani.
D.P.
A rendszer nem csak a kerekek forgási sebességét, a hosszirányú és oldalgyorsulásokat veszi figyelembe, de a gázpedál helyzetét, a motor nyomatékát, a kormányzási szöget, valamint a vezető által éppen beállított menetmód beállításait is. Ennek megfelelően avatkozik be korábban, vagy később a rendszer a tapadási határokon. Ha ehhez, még azt az élményt is hozzácsapjuk, ahogyan a Clubman is bő gázzal húzatás után gázelvételre - illetve visszaváltás előtt - már zárja a gyújtást, de a szelepeket még nem, a rendszer szépen visszadurrog.
Az összkerékhajtás mindenképpen további értékeket rendel a megújult Clubmanhez. Hogy mindez megéri majd a felárát, arról inkább az eladások döntsenek majd, de ami az árakat illeti, nem csak képességeiben lett az egyik legkomolyabb MINI az összkerekes Clubman. A MINI Cooper Clubman All4 S-nek ugyan még nincs magyar ára, de például Németországban 29 500 euróról indul, a sima elsőkerekes Clubman S, 2000 euróval olcsóbb.