Visszaélések a közbeszerzésben: a piac tudja, mi történt

Utolsó frissítés:

Szerző:

Címkék: korrupció; közbeszerzés; Tátrai Tünde; korrupcióellenes sorozat; keni nem keni;

A potenciális nyertes tanácsot ad a közbeszerzés kiírásához. Az ajánlatkérő részekre bontja a beszerzését, hogy értékhatár alatt ne kelljen közbeszereztetnie. Az esélyes ajánlattevő váratlanul visszalép. Rengeteg az egy-ajánlattevős eljárás. Sokan direkt már el sem indulnak közbeszerzésen, mert nem akarnak az állammal üzletet kötni. Tátrai Tünde közbeszerzési szakértő írása a hvg.hu korrupcióellenes sorozatában.

Érdemes tisztázni: ami nem etikus, az nem feltétlenül korrupt. A közbeszerzési piac sajátos helyzetben van, hiszen szem előtt vannak eljárásai, nyilvánosak szerződései. Sokkal többet tudunk erről a piacról, mint például a koncessziós szerződésekről. Mégis rossz a híre, szereplői saját magukról alkotott véleménye szerint kulturálisan közepesen, vagy kevésbé fejlett.

A közbeszerzési korrupciót definiálni lehetetlen vállalkozás. A spektrum széles az ajánlattevők összejátszásától egészen az előre lejátszott pályázatokig. A közbeszerzési hatékonyság szempontjából egyaránt veszélyes, ha az ajánlattevő nyomás, vagy valamilyen előny hatására visszalép és a lényegesen drágább második fél lesz a nyertes. Bizonyítani lehetetlen, de a piac pontosan tudja, mi történt.

Variációk közbeszerzés meghekkelésére

Szintén rossz üzenet, amikor az ajánlatkérőnek fogalma nincs arról, mit szeretne beszerezni, ellenben tárgyalni nem hajlandó. Gyakori, hogy eleve a potenciális nyertestől kér tanácsot, míg végül az előkészítést is teljes mértékben kiszervezi.

Dr. Tátrai Tünde

Fotó:

Tátrai Tünde, közgazdász, jogász, a Budapesti Corvinus Egyetem Logisztika és Ellátási Lánc Tanszékén egyetemi adjunktus. Ph.D-t 2006-ban szerzett, dolgozatának címe: A közbeszerzés mint speciális beszerzési tevékenység és fejlődési lehetőségei Magyarországon. Beszerzést, vállalatgazdaságtant, ellátási lánc menedzsmentjét, informatikai jogot, közbeszerzést oktat. A BCE közbeszerzési referens képzésének szakmai vezetője. Kutatási területe a beszerzéshez, közbeszerzéshez kötődik. Számos beszerzési és közbeszerzési témájú hazai és nemzetközi kutatás résztvevője, szakcikk szerzője. Tagja az MTA Logisztikai Bizottságának.

Az etikátlan magatartásformák tehát jóval sokrétűbbek, mint azt a közbeszerzésben gondolnánk, de ennek oka nem mindig az érintettek erkölcstelen magatartása. Ma véleményem szerint például nincs olyan állami kórház, amely képes teljesen törvényesen, minden előírásnak megfelelve beszerezni. Hol valamilyen előírás alapján a helyi börtöntől köteles rendelni, hol pedig kénytelen engedélyeztetni az utolsó pelenkát is, amit beszerez.

Más esetben egy éppen kialakuló, új központi közbeszerző szervezet kéri, hogy mondja fel hatályos szerződéseit és csatlakozzon az éppen kialakuló szervezet beszerzéseihez. Egy gyakran és gyorsan változó jogi környezetben nem lehet teljesen törvényesen eljárni, illetve aki megpróbálja, annak ellátatlan területei, hiányhelyzetei alakulnak ki. Ezt elkerülendő, kreatív megoldások, eredeti jogértelmezések látnak napvilágot.

Ha azonban a szabályozás nagyon liberális, esetleg túlzottan megengedő, azzal könnyen visszaélnek az ajánlatkérők. A kiskapuk kinyitása ugyanis bátorítólag hat, és rossz szokások kialakulását generálja. Ha például alacsonyabb becsült érték esetében nem kell közbeszerezni a hitelfelvételt, akkor a legegyszerűbb az ajánlatkérőnek mindig egy kisebb hitelt felvenni és nem hosszú távú megoldásban gondolkodni, netán esetleg versenyeztetni.

Előkészítés, bírálat, teljesítés: maga a fertő

Hogy milyen mértékben korrupt a hazai közbeszerzés? Valahol az erős középmezőnyben helyezkedünk el. Saját kutatásunkban, mely a közbeszerzési piac szereplőit kérdezte, a száz válaszadó közül – nem véletlenül – nagy számban az eljárások közvetlen ellenőrzését támogatják és igénylik, azaz hisznek a központi ellenőrzés elrettentő hatásában, annak ellenére, hogy lassítja, drágítja és ellehetetleníti a közbeszerzéseket.

A Budapesti Corvinus Egyetem 2011-es kutatása alapján a korrupció szempontjából legfertőzöttebbek az építési beruházások, a nagyobb becsült értékű projektek. A legjobban az eljárás előkészítése, majd a bírálata és a teljesítés szakasza fertőzött. Ez jól mutatja, hogy egy közbeszerzési eljárás lefolytatásánál nem lehet abbahagyni a téma elemzését, hiszen nem mindegy, hogy a teljesítés például mennyire ellenőrzött. Ha az ajánlattevő tudja, hogy kevésbé fogják ellenőrizni, többet meg mer megtenni, könnyedebben mer ajánlatot tenni.

Léteznek olyan megközelítések, melyek szerint, ha az egy-ajánlattevős eljárások aránya nagy, az eleve nagymértékű korrupciót jelez. Mégis, ennek ellenkezője is igaz, hiszen ha eleve nagy a bizalmatlanság a piacon, úgy a szereplők eleve távol maradnak az eljárásokból, tehát kevesebb ajánlattevőre, mérsékeltebb versenyre lehet számítani. Az ok tehát lehet, hogy okozattá válik és eleve abban a helyzetben vagyunk, hogy a kiábrándultak a korrupció miatt maradnak távol a rendszertől.

A szabályozás betartásának is nehezen definiálhatók a határai. Létezik olyan jogorvoslati határozat, melyben maga az ajánlattevő próbál nyomást gyakorolni ajánlatkérőre, mert nem ő az egyetlen szóba jöhető ajánlattevő, azaz az ő szerződésmintáját alkalmazta a pályázat kiírója.

Az is előfordul, hogy egy közszolgáltató többszöri nekifutásra ír ki pályázatot azért, hogy biztosan elég ajánlattevője legyen, és ennek érdekében hosszan egyeztet ajánlattevőkkel, annak ellenére, hogy ezt nem tehetné meg a törvény szerint. De törvény szerint az eljárás előkészítésében részt vevő tanácsadót sem lehetne foglalkoztatni a teljesítés során, mégis az esetek többségében ez történik. Tökéletes szabály és tökéletes eljárás tehát nincs, de erősen adminisztrált és ellenőrzött eljárás van. Mi ezt az utóbbi modellt követjük, az európai direktíváknak megfelelően.

Európa: szociális és zöld szempontok

Hogy hová tart Európa? A megoldás kulcsát ott sem sikerült megtalálni. A közbeszerzési irányelvek jelenleg renoválás alatt vannak, ami nem jelenti azt, hogy az EU szakértői tisztában lennének vele, hogyan lehetne a versenyképességét vesztett európai közbeszerzést helyre billenteni. A legizgalmasabb téma ma a fenntartható közbeszerzés. Szociális szempontok, zöld közbeszerzés és talán a leggyakrabban hangoztatott kis- és középvállalkozások támogatása az irány, azaz erre kívánja az EU a közbeszerzést felhasználni.

Korrupciós témák a hvg.hu-n

Korrupcióban külön kategória a magyar törvényhozás - Interjú Tóth István Jánossal, a Corvinus Egyetem Korrupció-Kutató Intézetének vezetőjével

 

"Jobban jársz, ha inkább tejelsz" - Jancsics Dávid szociológus írása a korrupciós kényszerekről

A hazai piac válaszadói ettől racionálisabbak. Véleményük szerint elsődleges cél a hatékonyság javítása, ami elsősorban azon múlik, hogy sikerül-e javítani a közbeszerzési kultúrát és visszaszorítani a korrupciót. Minden más célt hátrébb sorolnak. Valamit tudhatnak a válaszadók. Vagy olvassák a világ közbeszerzési szakirodalmát, vagy egyszerűen ráéreznek a jó irányra.

A hazai közbeszerzés tisztításán tehát egyszerűen szólva a hatékonyabb közpénzköltés múlik. Hogy ehhez hogy érdemes hozzáfogni? Az USA-ban a watchdog szervezetek azért küzdenek, hogy közvetlenül elérhető és feldolgozott adatokhoz juthassanak a közbeszerzésről. Az új EU irányelv-tervezetek a közbeszerzésben másolják a magyar szabályokat, azaz nyilvános szerződés-közzétételt sürgetnek.

A nyilvánosság és a transzparencia ugyanakkor nem az ész nélküli információ-közzététel. Érdemes lenne jelezni, hogy attól, hogy pdf-formában elérhető egy szerződés, még hiába teljesül a transzparencia, valójában nagy mennyiségben értékelhetetlen, feldolgozhatatlan információhoz jutunk. A hibásan szkennelt, rosszul feltöltött anyagok, a megnyithatatlan dokumentumok világában vagy értelmes adatbázist építünk, vagy feleslegesen töltögetünk fel információkat holnapok eldugott zugaiba, ahol garantáltan egyetlen újságíró nem találja meg.

Az elektronikusan támogatott, automatizmusokra épülő, adatbányászatra alkalmas informatikai rendszerépítés a kulcs. Ebben az irányba érdemes tehát elmozdulni, az európai szabályok ugyanis nem fognak nekünk segíteni abban, hogy hogyan szabjuk saját arcunkra azt, ami nem a hazai viszonyok ismeretében került szabályozásra. Legjobb megoldás tehát nincs, de ha a hazai korrupció jelenlegi szintjét képesek vagyunk visszaszorítani, akár beszélhetünk más célokról, és talán saját közbeszerzésünket is fenntarthatóvá tehetjük.

Friss állások Jobline.hu

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X