Rácz Tibor
Rácz Tibor
Tetszett a cikk?

Nemcsak a Continental csoport riválisainak, hanem a saját emberekként nyilvántartott dohányboltosoknak is keresztbe tesz a Fidesz-KDNP kormány az Országos Dohányboltellátó elindításával. Ráadásul, a csempész cigi egyre vonzóbb lehet a bagóra ácsingózó tömegnek.

Máris áruhiánytól tartanak a trafikosok, mivel az Országos Dohányboltellátó (ODBE) működése zökkenőkkel indult, mert a dihánypiac-egyelőre-nagy részét lefedő cégek, mint a Philip Morris, a Japan Tobacco és az Imperial továbbra sem hajlandók szerződést kötni az állami dohány-nagykereskedővel.

Egyelőre igyekszenek spájzolni az olyan kedvelt márkákból, mint a Marlboro, a Helikon, a Multifilter, vagy a Philip Morris, de a raktárkapacitásaik végesek az egyébként nagyrészt a Fidesz-KDNP kegyeltjeiként trafikhoz jutott tulajdonosoknak, akik attól tartanak, az eddigi extraprofitjukat elbukják az állami dohányellátó színrelépésével.

AFP / Kisbenedek Attila

Lesz azonban, aki ismét jól jár a kormány változtatásainak köszönhetően. Sánta János, aki bevallotta, hogy a trafiktörvény rajta is keresztül ment, segédkezett a megfogalmazásában- egyesek szerint egyenesen ő írta a törvényt - érdekeltségébe sorolható az állami dohányellátóval szerződött hat cég közül kettő, a Continental Dohányipari Zrt. és a Tabán Trafik. Ezeken kívül még a BAT Pécsi Dohánygyár és másik három apróbb vállalkozás paktált le az OBDE-vel.

Több ezer dohányboltos nemcsak azért retteg az áruhiánytól, mert a Philip Morris, a Japan Tobacco és az Imperial nem tárgyalnak az állami céggel, hanem azért is, mert az OBDE azt is bejelentette, hogy hetente egyszer szállít majd a trafikoknak. A többszöri szállítást is megoldhatják a dohányboltosok, saját szállítási költséggel, vagy bérelhetnek, vehetnek raktárhelyiséget, de ez szintén az ő profitjukat csökkenti.

Ezekkel a sajtóban megjelent információkkal csak annyira tudott szembemenni az Országos Dohányellátó Kft., hogy a honlapjukon közzé tették, hogy a cég "egyedileg vizsgálja meg az adott üzlet logisztikai paramétereit, valamint átlagos rendelési volumenét, és nennek alapján határozza meg a kiszállítások gyakoriságát, mely lehet akár egy héten ötszöri is, amennyiben indokolt.

Az indokoltságról azonban az Országos Dohányboltellátó dönt.

A körülményeket figyelembe véve egyelőre nem tűnik valószínűnek, hogy a felbőszült dohányóriások kötélnek álljanak az ODBÉ-nak. Ennek egyik oka, hogy a dohánynagyker állítólag monopolhelyzetét kihasználva nagyon kemény feltételeket támaszt feléjük – írja az Index. Szerintük a nagy cigarettaéhség borítékolható, mivel a dohánycégek számára jelentős veszteséget okoz az ODBE színrelépése.

Túry Gergely

Egészen novemberig, vagyis a nemzeti dohányellátó indulásáig úgy nézett ki, hogy egy 1000 forintos cigaretta árának 54,8 százaléka volt jövedéki adó, 21,3 százaléka áfa, 10 százalék maradt a nemzeti dohánybolt tulajdonosánál, és 13,9 százalék a dohánycégnél. Cserébe a dohánycég ebből oldotta meg az ellátást is.

"A dohányellátóval együtt a helyzet megváltozott: a 10 százalékos kötelező árrés 13 százalékra növekedett, ebből a kiskereskedő árrése 10-11,5 százalék, a dohánycégnél mindössze 10,9 százalék marad, a nemzeti dohányellátó pedig egészen 3 százalékot elvisz. A gyártók állítják, ők ennél eddig kevesebből hozták ki a szállítást, és most, hogy ne csökkenjen az árbevételük, akár 2-300 forintot is emelniük kell majd egy doboz cigaretta árán.

Sokallják a dohánymultik a bőre szabott, 60 napos fizetési határidőt is, amelyet az ODBE saját maga számára határozott meg, vélhetően azért, hogy a folyton náluk parkoló rengeteg pénzt befektethessék további profit reményében. Új információ, hogy a nagy gyártók az ODBE furcsa garanciaelképzelései miatt is berághattak: úgy tudjuk, hogy a dohányboltellátó azt a feltételt szabta, hogy a termékekért addig a pillanatig a gyártó vállal garanciát, amíg az nem érkezik meg a trafikba" – írja az Index.

A dohány mizéria azonban a költségvetésnek is rosszat tehet. Ha nem lesz elég cigi a boltokban, ráadásul, ha a gyér portékát csak sokkal drágábban, akár 200-300 forinttal borsosabb áron kínálhatják, a cigaretta csempész útvonalak - amelyeken az utóbbi hónapokon főleg migránsokat szállító slepperek közlekedtek - újra megtelhetnek az olcsó bagót szállító spílerekkel.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!