Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3130e492-211a-49a7-958a-56e214140c30","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Helyette a Kossuth teret ajánlották fel a tüntetés helyszínének, mert ott nem zavarnának. ","shortLead":"Helyette a Kossuth teret ajánlották fel a tüntetés helyszínének, mert ott nem zavarnának. ","id":"20250422_hadhazy-majus-1-tuntetes-nem-engedelyezik","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3130e492-211a-49a7-958a-56e214140c30.jpg","index":0,"item":"4c24ade5-e539-46fe-b843-7e822ee93fda","keywords":null,"link":"/itthon/20250422_hadhazy-majus-1-tuntetes-nem-engedelyezik","timestamp":"2025. április. 22. 11:53","title":"Nem engedélyezi a rendőrség Hadházy május elsejére tervezett hídfoglalását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2b27f25d-9f17-446f-a59a-dd280fd37e91","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Berkeley Egyetem kutatói szerint egyetlen hónap leforgása alatt annyit javult a vasútvonalak és az állomások levegőminősége Kaliforniában, mint korábban 30 év alatt.","shortLead":"A Berkeley Egyetem kutatói szerint egyetlen hónap leforgása alatt annyit javult a vasútvonalak és az állomások...","id":"20250421_kalifornia-vasut-dizel-elektromos-mozdonyok-legszennyezettseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2b27f25d-9f17-446f-a59a-dd280fd37e91.jpg","index":0,"item":"0c1a8ab7-671b-4908-a6c9-af9c4f27291c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250421_kalifornia-vasut-dizel-elektromos-mozdonyok-legszennyezettseg","timestamp":"2025. április. 21. 12:03","title":"Villanymozdonyokra cserélték a dízeleket Kaliforniában, ami utána történt, arra korábban 30 évet kellett várni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"40e677b2-7c02-48f6-9702-36edb172f814","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Igen sok világlap kockáztatja meg, hogy felsorolja, ki lehet az új pápa, de a legtöbb elismeri, hogy a névsor nem több találgatásnál. Hiszen például az argentin Jorge Mario Bergoglio, azaz Ferenc pápa annak idején legfeljebb csak a futottak még-kategóriában került szóba.","shortLead":"Igen sok világlap kockáztatja meg, hogy felsorolja, ki lehet az új pápa, de a legtöbb elismeri, hogy a névsor nem több...","id":"20250422_vilagsajto-Ferenc-papa-legeselyesebb-utodjeloltjek-Erdo-Peter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/40e677b2-7c02-48f6-9702-36edb172f814.jpg","index":0,"item":"c4f5e22c-1807-4a89-9735-532cdd4de543","keywords":null,"link":"/360/20250422_vilagsajto-Ferenc-papa-legeselyesebb-utodjeloltjek-Erdo-Peter","timestamp":"2025. április. 22. 06:41","title":"„Pápaképes” konzervatív, ügyes diplomata – Erdő Pétert Ferenc legesélyesebb utódjelöltjei közé sorolja a világsajtó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f579e00d-0167-4e9d-bb2c-8cb47ffecfdb","c_author":"Kovács István","category":"360","description":"Hárommillió magyar zsírmájbeteg van, és a legtöbbjük nem is tud erről. A háttérben az elhízás és az alkoholfogyasztás áll, a következmény pedig akár halálos betegség is lehet, májzsugor és rák is kialakulhat – mondta Pár Gabriella belgyógyász, hepatológus. Jó hír, hogy a betegség egy ideig visszafordítható. De hogyan léphetünk fel mi magunk a zsírmáj ellen, mielőtt rosszra fordul? Mit tehetünk, ha már bekövetkezett a baj, és mennyi alkohol fogyasztása mellett tarthatunk a zsírmájtól?","shortLead":"Hárommillió magyar zsírmájbeteg van, és a legtöbbjük nem is tud erről. A háttérben az elhízás és az alkoholfogyasztás...","id":"20250422_magyarorszag-zsirmaj-beteg-alkoholista-majbetegseg-tulsuly-elhizas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f579e00d-0167-4e9d-bb2c-8cb47ffecfdb.jpg","index":0,"item":"776fb47d-705a-467f-930c-b43ed6fd4ece","keywords":null,"link":"/360/20250422_magyarorszag-zsirmaj-beteg-alkoholista-majbetegseg-tulsuly-elhizas","timestamp":"2025. április. 22. 12:30","title":"Minden harmadik magyarnak zsírmája van – ha az elhízás és az alkoholfogyasztás nem lenne elég","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c8fa1c77-7307-4d71-941f-16e41cf9c19d","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Magyarország az európai adófizetőkkel tol ki, ha nem szavazza meg az Oroszország elleni szankciók meghosszabbítását – erről a Financial Times ír, miközben a Guardian arról, hogy miért van értelme tüntetni Donald Trump ellen.","shortLead":"Magyarország az európai adófizetőkkel tol ki, ha nem szavazza meg az Oroszország elleni szankciók meghosszabbítását –...","id":"20250421_orban-putyin-esztorszag-magyarorszag-diktatura-minta-nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c8fa1c77-7307-4d71-941f-16e41cf9c19d.jpg","index":0,"item":"66ae64e4-241f-45a7-847b-15b609155bfb","keywords":null,"link":"/360/20250421_orban-putyin-esztorszag-magyarorszag-diktatura-minta-nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. április. 21. 13:35","title":"Orbán és Babis példája: a különbség drámai – nemzetközi lapszemle","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"66790440-0974-4c10-9221-30b10fe22532","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"Mintegy 300 millió forintot szórt már szét idén az állami Szerencsejáték Zrt. támogatásosztó leánycége. Az igazán nagy szponzorpénzek menetrend szerint landoltak a külügyminiszter testvérének cégénél és a Rogán Antalt helikoptereztető családi vállalkozásnál. Egy gyerekkórház is kapott, de ehhez képest csak aprópénzt.","shortLead":"Mintegy 300 millió forintot szórt már szét idén az állami Szerencsejáték Zrt. támogatásosztó leánycége. Az igazán nagy...","id":"20250421_szerencsejatekzrt-tamogatas-szijjarto-testvere-rogan-ner-korrupcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/66790440-0974-4c10-9221-30b10fe22532.jpg","index":0,"item":"9403db53-90a3-49a1-9318-a053d472e057","keywords":null,"link":"/itthon/20250421_szerencsejatekzrt-tamogatas-szijjarto-testvere-rogan-ner-korrupcio","timestamp":"2025. április. 21. 10:00","title":"Szijjártó testvérének cége és a Rogánt reptető családi vállalkozás is megkapta a szokásos tízmillióit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dd285c76-e2cc-42a2-ba51-f06e7f3e1e18","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"360","description":"Adnak pénzt a telepítéséhez, aztán azért, mert ott van, de hoz még sok egyéb hasznot is: már a termőtáblák mentén is támogatják az ökológiai szolgáltatásokat nyújtó, nem termelő mezőgazdasági beruházásokat. Az erdősávok szerepe fontos, de az sem mindegy, mit vetünk a sorok közé.","shortLead":"Adnak pénzt a telepítéséhez, aztán azért, mert ott van, de hoz még sok egyéb hasznot is: már a termőtáblák mentén is...","id":"20250421_hvg-agrarpolitika-mezovedo-erdosavok-sorok-kozott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dd285c76-e2cc-42a2-ba51-f06e7f3e1e18.jpg","index":0,"item":"26cf2c8d-3ec5-4da8-b137-e5a8bc27c26e","keywords":null,"link":"/360/20250421_hvg-agrarpolitika-mezovedo-erdosavok-sorok-kozott","timestamp":"2025. április. 21. 10:30","title":"Ez a beruházás nem termel, mégis támogatja a kormány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2cabb893-b21e-429a-92a0-529a69795de5","c_author":"Ballai Vince","category":"360","description":"Élelmiszereink harmadát nem esszük meg – gyakran még az asztalunkra sem kerül –, és veszendőbe megy. Megelőzés, akciózás, adomány, állatok és biogáz – így mentenek a kereskedők. Körkép a Föld napján.","shortLead":"Élelmiszereink harmadát nem esszük meg – gyakran még az asztalunkra sem kerül –, és veszendőbe megy. Megelőzés...","id":"20250422_hvg-elelmiszerpazarlas-hulladek-karosanyag-kibocsatas-fenntarthatosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2cabb893-b21e-429a-92a0-529a69795de5.jpg","index":0,"item":"7dd2ddac-ee59-45b3-9564-c5dcba70a1df","keywords":null,"link":"/360/20250422_hvg-elelmiszerpazarlas-hulladek-karosanyag-kibocsatas-fenntarthatosag","timestamp":"2025. április. 22. 13:00","title":"Felesleg vagy áruhiány: nem úszhatjuk meg az élelmiszer-pazarlást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kitalálná, hogy eddig hány Bubi-bringát loptak el?
szerző:
Torontáli Zoltán
Tetszett a cikk?
Állandó karbantartásra szorul a közbicikli-rendszer, de úgy látszik, hogy a rongálástól és lopástól való előzetes félelem alaptalan volt.
Nincs az az isten, hogy Budapesten a bicikliket el ne lopják, ha más nem, akkor kilóra eladják fémnek. Ez volt az általános félelem a közbringa rendszerrel kapcsolatban a Mol-Bubi 2014 szeptemberi indulása előtt. Akkoriban már számos nyugat-európai városban hosszú évek óta működtek hasonló rendszerek, és Budapest le volt maradva. A rongálást és a lopást a BKK is komoly kockázati tényezőnek tekintette, ahogy az egy 2011-ből származó szakmai előadásból is kiderül.
MTI / Kovács Tamás
Két és fél évvel az indulás után, a téli üzem végeztével rákérdeztünk a BKK-nál az amortizációra, és az alábbi válaszokat kaptuk:
Eddig egyetlen kerékpárt loptak el úgy, hogy nem lett meg, azt is még a 2014-es tesztüzem során (Ezen kívül pár eset volt, amikor megfújták a bringát, de ezek meglettek).
Összesen 1286 bicikli fut ma az utakon, de két és fél év alatt csak tízet kellett leselejtezni.
Ebből a tízből 9 darabot egy tűzkár miatt kellett kidobni, az eset 2014 júliusában történt a Kodály Köröndön.
A maradék egyetlen darabot azért kellett kivonni, mert 2015 novemberében a Dózsa György úti metrómegállónál egy autó belehajtott a gyűjtőállomásba.
Komolyabb rongálás mindössze 20 esetben történt, jellemzően a bringák oldaltáblája, kereke, villája sérült meg.
Ennyi tehát a közbringa-rendszer vandalizmus miatti amortizációja, miközben tavaly 645 ezerszer béreltek Bubit a felhasználók. A kiépítés 1 milliárd forintos költségéhez (az összeg 85 százalékát uniós támogatásból fedezték) képest vélhetően még a kerekítési hibahatárt sem éri el a kimutatásokban a vandalizmus miatti kár.
Epés megjegyzéssel lehet mondani, hogy a Bubi annyira nehéz és bumfordi, hogy bringának (vagy alkatrésznek) még lopni sem érdemes, de az igazsághoz valószínűleg közelebb áll, hogy nem éri meg. A kerékpárokon számos olyan egyedi alkatrész van, amelyet hagyományos szerszámokkal nem lehet eltávolítani, a gyűjtőállomásokon térfigyelő kamerák vannak, a biciklik pedig beépített GPS-szel is el vannak látva.
A BKK tájékoztatása szerint a bérletes regisztrációk száma tavaly 6 ezer körül volt, a napi, 72 órás vagy hetijegyet vásárlók száma pedig 12,7 ezer. A BKK számai szerint az eddigi felhasználók összesített száma meghaladta a 100 ezret.
Várhatóan kora nyáron 12 új gyűjtőállomással bővítik a rendszert a Margitszigeten és a XIII. kerületben a vizes vb-hez kapcsolódva. Ezeket a tervek szerint az idei év második felében újabbak követik majd, és 2018-ban is lesz bővítés. Az új gyűjtőállomásokkal párhuzamosan a bringák száma is növekszik. 2017 második felére csaknem két tucat új gyűjtőállomást és előreláthatóan több száz új bringát ígérnek.
Dokkolók építése a belvárosban 2014 márciusában.
BKK
A Bubi évente valamivel több, mint 100 millió forint bevételt generál, az összeg legnagyobb része az éves és a fél éves bérletekből tevődik össze, de legalább ekkora értéket képvisel az, hogy az ingyenes 30 perces használatot a bringások túllépik, és ezért "pótdíjat" fizetnek. Ebből pedig az is látszik, hogy nem a turisták, hanem a rendszeres használók vannak túlsúlyban. A korábbi felmérések arra is rámutattak, hogy a Bubi legfontosabb felhasználói táborát a közösségi közlekedési eszközök utasai alkotják, akik kiegészítőnek veszik igénybe a szolgáltatást.
A rendszer fenntartási költségét évi 250 millió forintra tették, vagyis jól látszik, hogy a Bubi működtetése szimpla üzleti megközelítésben piaci alapon egyáltalán nem éri meg, de természetesen nincs is értelme így kezelni a rendszert, vagy megtérülésről pusztán ezekből a számokból kiindulva beszélni. A BKK-n belül az üzemeltetés felügyeletén összesen csak hatan dolgoznak, az alvállalkozók átlagosan 20 alkalmazottat foglalkoztatnak. A téli üzem alatt van a nagygenerál, ekkor minden kerékpárt átvizsgálnak és javítanak, nyáron csak szükség esetén avatkoznak be.
Kétéves születésnapját ünnepelte pénteken a Mol-Bubi közbringarendszer, ez alkalomból már mi is teszteltük és kielemeztük a rendszer előnyeit és hibáit. Van még mit javítani, de alapvetően arra jutottunk, hogy a közbringaprogram bevált.
A Ferenciek terénél Szabó Bálint trollkodta szét Hadházy Ákos egyszemélyes demonstrációját, a momentumosok pedig a Szabadság hidat zárták le egy időre.