Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az EU készülhet arra, hogy, miután elnökké választották Zoran Milanovicot, hamarosan Zágrábban is megkezdődik a támadás a liberális demokrácia alapjai ellen. A lap egy másik cikke felteszi a kérdést: Ausztriának miért esik nehezére felismerni azt a veszélyt, amit Herbert Kickl kancellársága jelentene. Trump és Putyin közti párhuzamokat pedzeget a Bloomberg szerzője. A hírügynökség egy másik szerzőjének Elon Muskról jut eszébe, hogy mostanság “a szupergazdagok alászállnak a vállalatbirodalmuk jelentette elefántcsonttoronyból és próbálnak kormányzati hatalomhoz jutni”. Gideon Rachman félőnek tartja, hogy Trump latorállamot csinált az USA-ból. Válogatásunk a világlapok cikkeiből.","shortLead":"Az EU készülhet arra, hogy, miután elnökké választották Zoran Milanovicot, hamarosan Zágrábban is megkezdődik a támadás...","id":"20250114_nemzetkozi-lapszemle-horvatorszag-milanovic-ausztria-kickl-trump-putyin-musk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f3e5c1c-3ba9-48df-a4ba-4286dd461900.jpg","index":0,"item":"a302cb09-cb2c-4f27-bb77-11a15e928cee","keywords":null,"link":"/360/20250114_nemzetkozi-lapszemle-horvatorszag-milanovic-ausztria-kickl-trump-putyin-musk","timestamp":"2025. január. 14. 10:30","title":"Süddeutsche Zeitung: Horvátországból már az EU következő populistája küldi üdvözletét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a29ffdbb-fb13-4b54-81c2-dec7ee1031f3","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Pedig a nő le is szállt, és tolta a járművét, amit ijedtében még visszarántott a kocsi elől.","shortLead":"Pedig a nő le is szállt, és tolta a járművét, amit ijedtében még visszarántott a kocsi elől.","id":"20250115_rendorkapitany-biciklis-zebran-kiskunfelegyhaza-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a29ffdbb-fb13-4b54-81c2-dec7ee1031f3.jpg","index":0,"item":"11ac4e8c-3056-4cd9-a52e-e166b60e3684","keywords":null,"link":"/cegauto/20250115_rendorkapitany-biciklis-zebran-kiskunfelegyhaza-video","timestamp":"2025. január. 15. 08:16","title":"Pont a rendőrkapitány előtt ütötték el majdnem a biciklist a zebrán – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"09b5fc96-3c96-4a89-a1f7-7017d0be26bd","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Teljesen egyedi módon próbálnak új kollégát toborozni az önkéntes tűzoltók.","shortLead":"Teljesen egyedi módon próbálnak új kollégát toborozni az önkéntes tűzoltók.","id":"20250114_allashirdetes-zsambeki-onkentes-tuzoltok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09b5fc96-3c96-4a89-a1f7-7017d0be26bd.jpg","index":0,"item":"013335ca-d678-4a8d-9d2c-cc585662fc5e","keywords":null,"link":"/elet/20250114_allashirdetes-zsambeki-onkentes-tuzoltok","timestamp":"2025. január. 14. 13:57","title":"Stabil létrák és 6 ezer köbcentis céges autó – az év álláshirdetését adták fel a zsámbéki önkéntes tűzoltók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5a170f1c-3450-4590-ab64-c633a6cf6225","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Miskolcon felújítanak 10 kilométernyi utat, és építenek egy felvonót is az Avasra.","shortLead":"Miskolcon felújítanak 10 kilométernyi utat, és építenek egy felvonót is az Avasra.","id":"20250115_Lazar-Janos-Junius-vegen-nyithatjak-meg-a-miskolctapolcai-Barlangfurdot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5a170f1c-3450-4590-ab64-c633a6cf6225.jpg","index":0,"item":"ffd2e33a-b654-469f-8bb2-5aef7f5b178e","keywords":null,"link":"/itthon/20250115_Lazar-Janos-Junius-vegen-nyithatjak-meg-a-miskolctapolcai-Barlangfurdot","timestamp":"2025. január. 15. 15:08","title":"Lázár János: Június végén nyithatják meg a miskolctapolcai Barlangfürdőt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7b8c356f-246e-4cbe-b553-42cb1ad4a24a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Hiányos, pontatlan és rossz műszaki megoldásokat tartalmaz az a terv, amit a Városliget autómentesítésére készíttetett az állami projektcég – legalábbis a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szerint. Ezért nem járulnak hozzá a megvalósításhoz, ami blokkolhatja az egész kivitelezést – írja a Népszava.","shortLead":"Hiányos, pontatlan és rossz műszaki megoldásokat tartalmaz az a terv, amit a Városliget autómentesítésére készíttetett...","id":"20250114_Elkeszult-az-automentes-Varosliget-terve-de-a-BKK-nem-bolint-ra","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7b8c356f-246e-4cbe-b553-42cb1ad4a24a.jpg","index":0,"item":"6f1aa111-3775-41ed-8af2-847ea7884844","keywords":null,"link":"/itthon/20250114_Elkeszult-az-automentes-Varosliget-terve-de-a-BKK-nem-bolint-ra","timestamp":"2025. január. 14. 08:21","title":"Elkészült az autómentes Városliget terve, de a BKK nem bólint rá","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7a0f53a9-0d17-4ac8-96f6-567c622ec6a7","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"A csapatok versenyében a női kézilabda-válogatott és a férfi párbajtőr-válogatott győzött. Milák Kristóf nem ment el a gálára.","shortLead":"A csapatok versenyében a női kézilabda-válogatott és a férfi párbajtőr-válogatott győzött. Milák Kristóf nem ment el...","id":"20250113_ev-sportoloja-gala-gulyas-michelle-kos-hubert-kezilabda-valogatott-golovin-vlagyimir-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7a0f53a9-0d17-4ac8-96f6-567c622ec6a7.jpg","index":0,"item":"0ffc9ffb-6a9e-43b0-8707-6dac490145b0","keywords":null,"link":"/sport/20250113_ev-sportoloja-gala-gulyas-michelle-kos-hubert-kezilabda-valogatott-golovin-vlagyimir-ebx","timestamp":"2025. január. 13. 22:36","title":"Gulyás Michelle és Kós Hubert lett az év sportolója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"48b0f469-f298-48ba-9c5d-a195a26bcf94","c_author":"EUrologus","category":"eurologus","description":"Január 23-án tárgyalja Magyar Péter mindkét mentelmi ügyét az Európai Parlament jogi szakbizottsága – értesült parlamenti forrásokból az EUrologus. Döntés azonban most még nem fog születni.","shortLead":"Január 23-án tárgyalja Magyar Péter mindkét mentelmi ügyét az Európai Parlament jogi szakbizottsága – értesült...","id":"20250113_mentelmi_jog_magyar_peter_europai_parlament-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/48b0f469-f298-48ba-9c5d-a195a26bcf94.jpg","index":0,"item":"17074e4d-7070-4ff8-b5d2-3b714a9e6133","keywords":null,"link":"/eurologus/20250113_mentelmi_jog_magyar_peter_europai_parlament-ebx","timestamp":"2025. január. 13. 20:05","title":"Még januárban tárgyalják az EP-ben Magyar Péter mentelmi jogának felfüggesztését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7ca27487-7019-4413-86f2-ecfe596f80d0","c_author":"Imre Réka","category":"itthon","description":"A tavalyi év súlyos egyházi botrányai – pedofil- és gyerekbántalmazási ügyek, szexbotrányok és gyermekvédelmi esetek – után aligha elég a bocsánatkérés, ráadásul az újév újabb hasonló üggyel indult. ","shortLead":"A tavalyi év súlyos egyházi botrányai – pedofil- és gyerekbántalmazási ügyek, szexbotrányok és gyermekvédelmi esetek –...","id":"20250115_egyhazi-botranyok-szexualias-zaklatas-Bese-Pajor-2025-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7ca27487-7019-4413-86f2-ecfe596f80d0.jpg","index":0,"item":"a15f6637-8b64-4d00-9f1c-abaaac280c03","keywords":null,"link":"/itthon/20250115_egyhazi-botranyok-szexualias-zaklatas-Bese-Pajor-2025-ebx","timestamp":"2025. január. 15. 05:30","title":"2024-et végigkísérték az egyházi botrányok és 2025 is ilyen üggyel indult","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Sorra hárulnak el a repülőgépen való mobilozás sokáig ledönthetetlennek hitt technikai akadályai. A legfőbb nehézség azonban megmaradt: a csöndet előnyben részesítő utasok ellenállása.
A dohányzás tilalma már olyannyira természetes a repülőgépeken, hogy az erre figyelmeztető, alkalmanként fölvillanó feliratokat már le is szerelhetnék. Akár szükség is lehet a helyükre: több terv is készült arra, hogy a fedélzeten újra használni lehessen a mobiltelefonokat, márpedig akkor a tilalmas időszakokat is jelezni kell.
Az ír Ryanair fapados légitársaság augusztusban jelentette be, hogy jövőre megkezdi egy távközlési rendszer fölszerelését Boeing 737-es gépekből álló flottájára. A szállító, a genfi székhelyű OnAir cég - az Airbus európai repülőgépgyártó konzorcium és a SITA információtechnológiai társaság vegyesvállalata - elképzelése szerint a fedélzeten egy vevőberendezéssel összegyűjtik a kimenő mobilhívásokat, majd egy műholdra sugározzák, amely továbbítja azokat a földi hálózatra. Az OnAir rendszerét jövőre kipróbálja az Air France francia légitársaság is egy Európa és Észak-Afrika között közlekedő Airbus A318-ason, de ismerkedni akar a technológiával például a BMI brit regionális társaság és a portugál TAP is.
Az Atlanti-óceán túlpartján is kísérleteznek. Az American Airlines már két éve tesztelt egy, az OnAir által kínálthoz hasonló megoldást. A repülőgépek kommunikációs rendszerével foglalkozó coloradói AirCell ötlete szerint a közvetítő nem műhold lenne, hanem speciális, az óránként akár ezer kilométeres sebességgel haladó utasszállító gépről érkező jeleket venni képes földi tornyok hálózata. A tenger feletti mobilozásra persze ez nem kínál megoldást, előnyt jelent viszont a jelenlegi helyzethez képest, amikor csak kis magasságból érhető el a hagyományos mobilhálózat, amelyet ráadásul a repülőről érkező hívás az átlagnál jobban leterhel.
A gond minden esetben az, miként lehet felülírni a légi mobilozás világszerte érvényes tilalmát, amit arra hivatkozva vezettek be - az Egyesült Államokban például 1991-ben -, hogy a készülékekből kibocsátott jelek zavarják a repülőgépek navigációját. A tiltás eredetileg más elektronikai eszközökre, például a hordozható cd-lejátszókra is vonatkozott. Ezekről azonban bebizonyosodott, hogy ártalmatlanok, ezért mind több légitársaság engedélyezi használatukat.
Vitatják a kifogásokat (Oldaltörés)
Az elektronikai eszközök használatának veszélye már a légi irányítási, illetve repülési navigációs és rádiótechnikai kérdésekben tanácsadó szerepet betöltő amerikai nonprofit társaság, az RTCA 1963-as tanulmányában felmerült. Két évtizeddel később újabb mérésekkel állapították meg, hogy ez a kockázat rendkívül alacsony, legfeljebb olyan, a repülőgép számára "megpróbáltatást" jelentő helyzetekben jelenthet valós veszélyt, mint a fel- és leszállás. A tilalom így ma már a világ legtöbb légitársaságánál a repülésnek erre a fázisára szorítkozik, az utazómagasság elérése után általában be szabad kapcsolni a cd-lejátszókat, a videojátékokat vagy a hordozható számítógépeket.
Ugyanezt szeretnék elérni a mobiltelefonokkal is, amelyek a brit polgári légügyi hatóság (CAA) egy tanulmánya szerint főleg az 1984 előtti fedélzeti navigációs rendszerekben okozhatnak zavart. De még ez is csak elvi lehetőség - tromfolnak a tilalom feloldásának támogatói -, amit igazi bizonyíték nem támaszt alá.
Az USA űrkutatási hivatala, a NASA eddig csaknem 70 ezer repülés közbeni problémáról gyűjtött be anonim jelentéseket. Ezek között alig félszáz esetben gyanítottak elektronikus készülékek használata miatti interferenciát. 1995 májusában például egy Boeing 737-esen megbolondult az első tiszt elektronikus iránytűje, s miután kikapcsoltatták az egyik utas cd-lejátszóját, megjavult. Egy hat évvel ezelőtti washingtoni kongresszusi meghallgatáson viszont az RTCA és a CAA elismerte, hogy ellenőrzött körülmények között nem sikerült bebizonyítani az elektronikus készülékek zavaró hatását. Az amerikai Boeing repülőgépgyár például megvette egy utas laptopját, amely a kapitány szerint megbolondította a robotpilótát, ám ugyanazon az útvonalon ugyanazt a számítógépet ugyanazon az ülésen használva a hiba nem ismétlődött meg.
Lobbi mindkét oldalon (Oldaltörés)
Az üzemanyagárak emelkedésével küzdő légitársaságok persze azért lobbiznak a fedélzeti mobiltelefonálás engedélyezéséért, mert az emelt díjas tarifákból származó bevételeken osztoznának a távközlési szolgáltatókkal. A jelenlegi megoldás, az ülések háttámlájába épített, műholdas technológiát használó telefon ugyanis nem csábítja az utasokat. Az Egyesült Államokban például a Verizon Communications telefontársaság az idén bejelentette, hogy az év végéig fölszámolja az ilyen szolgáltatást kínáló Airfone vállalkozását.
A mobilkészülékek használata előtt azonban nem csupán technikai akadályok állnak. Az USA-ban például a belbiztonsági minisztérium azért sem pártolja a tilalom feloldását, mert attól tart, hogy ezzel megkönnyítenék a terroristák kommunikációját, esetleg egy, a fedélzeten elhelyezett pokolgép távolról történő beindítását. A legnagyobb ellenállást viszont egyes utasok tanúsítják: különböző felmérések szerint legalább a megkérdezettek háromnegyede irtózik attól a gondolattól, hogy a bezártság érzését keltő utastérben kénytelen legyen mások csevegését hallgatni. A légitársaságok persze erre is tudnának megoldást: ezt célozná a dohányzás tilalma helyén feltűnő felszólítás a mobiltelefonálás beszüntetésére vagy akár a hangátviteli szolgáltatás technikai letiltása például a hosszú utakon, alvásidőben.
Ám könnyen lehet, hogy a repülés közbeni mobilozás dilemmáját a technológiai fejlődés írja felül. A jövő sokak szerint a repülőgépen nyújtott nagy sávszélességű internetkapcsolaté, amelyre a világhálón keresztüli hangátvitelt lehetővé tevő - igaz, a többi utast ugyanúgy zavaró - VoIP telefonkészülékek csatlakoztathatók. A technológiai lehetőség már adott, ám egyelőre gondok vannak az üzleti modellel.
A Boeing például idén augusztusban bejelentette, hogy az év végéig - hacsak nem talál rá a finanszírozást vállaló vevőt - megszünteti a légi utasoknak nagy sávszélességű internetet kínáló, Connexion nevű szolgáltatását. A becslések szerint 1,5 milliárd dollárért kifejlesztett és 2004-ben nagy felhajtással elindított, műholdas kapcsolatot nyújtó Connexionhoz ugyanis csupán kilenc légitársaság csatlakozott, és a teljes útra mintegy 30 dollárért kínált lehetőségre nem akadt elegendő érdeklődő.