Tetszett a cikk?

Milyen lehetőségei vannak Magyarországnak a határon túli oktatás és sajtó támogatására. Szóljon hozzá Ön is!

Oktatás

A nemzeti identitás megőrzésének és megújításának hosszú távú célja egyrészt a határon túli magyar oktatás intézményeinek fenntartása, integrálásuk a többségi, a magyar és az európai oktatási térbe, másrészt a határon túli magyar köz-, felső-, és felnőttoktatás szellemi és anyagi bázisának biztosítása, a társadalmi kohézió, esélyegyenlőség és versenyképesség biztosítása; az oktatás szolgáltatási, közösségi funkcióinak, környezettudatos és minőségi dimenzióinak erősítése.

A tanulmány
A teljes tanulmány letölthető itt!
Az elmúlt 15 évben nem volt egy egységes, koherens, átfogó kormányzati elképzelés a határon túli magyar oktatás és kultúra alapelveit, hosszú távú céljait és prioritásait illetően, bár minden kormány határon túli magyarokat illető politikája nagy teret szentelt a kulturális-oktatási kérdéseknek. A határon túli magyar közösségek sem rendelkeztek kidolgozott jövőképpel saját társadalmuk intézményfejlesztését illetően

A szülőföldön maradás doktrínája elavult. A megsegítő támogatáspolitika helyett kétoldalú együttműködésre, a magyar–magyar viszonyok depolitizálására, a határon túli magyar intézmények modernizálására, a regionális fejlesztések uniós támogatására, a munkaerő-piaci pozíciók Kárpát-medencei javítására van szükség,

A határon túli magyar felsőoktatás fejlődésében a legkedvezőbb forgatókönyv az ún. teljesen integrált rendszer – teljes mértékben autonóm intézményként és európai akkreditációs rendszer keretei között problémamentesen integrálódik az adott országok nemzeti és az európai felsőoktatási terébe. Kevésbé pozitív forgatókönyv a részlegesen integrált felsőoktatás – nem sikerül szervesen integrálódni a nemzeti és nemzetközi felsőoktatási térbe, a kapcsolatok korlátozottak. A legkedvezőtlenebb forgatókönyv az etnicizált határon túli magyar felsőoktatás – magába fordulva és elzárkózva, a perifériákon működik, nincs kiegyensúlyozott kormányzati támogatás.

A közoktatásban a cél a környezetével jó kapcsolatokat fenntartó, autonóm, magas szakmai értéket képviselő intézményrendszer fenntartása, működtetése, ahol a kisebbségi célok szolgálatát felváltja a szolgáltatás, a közösségépítést a hatékony, minőségi intézményműködtetés. A magyar nemzeti integrációt, a nemzeti kapcsolati hálók kiépülését segítheti a korai kapcsolatfelvétel, a testvériskolai kapcsolatok, a Kárpát-medencei közös rendezvények, táborok támogatása, amely közel hozza, megismerteti egymással a határ két oldalán élőket. Szükséges a tanári képzések és továbbképzések rendszerének magyarországi mintára történő átszervezése is.

A szórványosodó vidékeken az anyanyelvi oktatás megoldása csak szórványközpontok, iskolaközpontok, illetve kollégiumok révén lehetséges, akár egyházi, akár civil szervezeti formában. Elengedhetetlen a csángók nyelvi revitalizációjának támogatása az oktatáson keresztül. Különös figyelmet kell fordítani a kis falvakban működő oktatás fenntartására, infrastruktúrájának fejlesztésére, ellátására korszerű tananyagokkal, a gyermekek és tanárok falvak közötti szállítására. Kiemelt e tekintetben a határon túli magyarul beszélő romák oktatási helyzetének javítása, mert e népcsoport a kisebbségen belüli kisebbségi helyzetéből adódóan a határon túli magyarokhoz és a többségi romákhoz képest is hátrányosabb helyzetben van.

A magyar kormány vállaljon aktív szerepet a magyar érdekek együttes képviseletében a közös európai felsőoktatási térben, a határon túli magyar felsőoktatási intézményekkel közös felsőoktatási és kutatási stratégia kidolgozásában. A határon túli magyar felsőoktatási tanácsok felállítása a magyarországi döntéshozatalt és a határon túli felsőoktatás fejlesztési stratégiáját segítené minden nagy régióban. Az oktatási és kulturális támogatások hasznosulásának követése és egy minőségbiztosítási/akkreditálási rendszer kidolgozása hasznos lenne nemcsak olyan nagy beruházásoknál, mint amilyen a magyar kormány által a határon túl létrehozott és működtetett egyetem, de bármely más intézmény, vagy intézményrendszer működésének támogatásánál is.

Sajtó, elektronikus média és internet (Oldaltörés)

A sajtó és média területén a magyar külpolitika támogatáspolitikai és fejlesztéspolitikai elvek mentén mozoghat. Támogatáspolitikai szempontból a sajtó fenntarthatóságára koncentrálhat, azaz azokat a szegmenseket kell megtalálnia, amelyek önfenntartásra kevésbé képesek. Fejlesztéspolitikai szempontból a humán erőforrásra, a sajtó munkásainak képzésére koncentrálhat, illetve olyan infrastrukturális beruházásokra, amelyek egyaránt szolgálják a helyi közösségek és Magyarország külpolitikai érdekeit.

1990 után az írott sajtó újszerű kibontakozását láthatjuk, részben új lapok indítása, részben korábban is létező lapok tartalmi megújítása által. Gyakran éppen ezek a médiumok szállították azt a szótárt, amellyel a változások értelmezhetővé váltak az olvasó számára. A sajtó ugyanakkor a kisebbségi elitek állandó ütközőzónájává vált, a tulajdonviszonyok átrendeződése gyakran politikai színezetet öltött.

A televíziózás – a parabola antenna vagy kábelhálózat segítségével a magyarországi televízióállomások nézettsége is – robbanásszerűen fejlődött. 1993 óta a Duna TV valamennyi határon túli magyar régióban vehető. A magyarországi kereskedelmi csatornák is többé-kevésbé foghatóak. Mindezek mellett az egyes országok kereskedelmi televíziózása is látványos fejlődésnek indult, aminek következtében a magyar nyelvű tévézés is éles konkurenciának van kitéve.

A határon túli magyar sajtó megújulásának harmadik színterét az internetes hírportálok megjelenése jelenti. Mindegyik országban találhatunk olyan hírportálokat, amelyek komoly konkurenciát és/vagy kihívást jelentenek az írott sajtó számára, mivel gyakran új témákat újfajta hangvételben próbálnak megjeleníteni. Magyar kormányzati szempontból lényeges a korábbi ciklusban beindult hálózatépítési folyamat rögzítése, amelynek ambíciója szerint a magyar információs társadalom tízéves stratégiájába a határon túliaknak a nemzet részeként, természetes módon bele kell tartozniuk

Az egyes határon túli régiók magyar médiája valószínűleg eltérő utat jár be. Így például Kárpátalja, Vajdaság esetében fennáll a zárványosodás veszélye, míg Erdélyben egyre több jel mutat a hálózatosodás irányába. A magyar lakta régiókban nagy kihívás lesz az, hogyan fog megbirkózni a kisebbségi sajtó a globalizáció intenzív hatásával és a lokalitások felértékelődésével. Szembe kell nézni a jelenlegi, határon túli magyar újságíróképzés mennyiségi és minőségi korlátjaival. Felsőfokú intézményben csak Erdélyben, a kolozsvári BBTE-n zajlik újságíróképzés, újságíró iskola pedig csak Nagyváradon és Újvidéken van, a többi régióban kifejezetten újságíróképzés nincs. Visszatérő kérdés, hogy hol érdemesebb fiatal újságírókat képezni: otthon vagy Magyarországon? A jelenlegi globalizálódó feltételek között a több helyszínen zajló képzésekre és továbbképzésekre kellene helyezni a hangsúlyt, amelyeken belül nem csak a szűkebb értelemben vett szakmai képzés, hanem a médiagazdasági és menedzseri ismeretek is kiemelten fontosak lennének.

Ha tényleges együttműködési formák alakulnának ki a sajtó területén, az egymás közötti minta átadás is erősebb lenne, miközben Magyarország szakmai „felügyeletet” gyakorolhatna, és tudatos stratégiára épített támogatásokat foganatosíthatna. Mindezek eredményeképpen létrejöhetnének helyi autonómiák, ám kiteljesedhetnének a kárpát-medencei együttműködésben rejlő lehetőségek is, és a sajtó valóban a nemzeti identitáspolitika egyik hordozója lehetne.

Prioritásokat megfogalmazni a fenti célokkal összefüggésben lehet. Fontos lenne átfogó értékelést készíteni, a magyarországi hasonló tendenciákat feltárni. Sürgős lépéseket kellene tenni az internet hozzáférés minél szélesebb körű biztosítása érdekében, és olyan tartalomfejlesztők kiképzésére, akik kreatív módon járulhatnának hozzá a határon túli tematikák árnyalásához.

A kívánt médiahálózat elérése érdekében az együttműködés kiterjeszthető lehetne a nyugati magyarság sajtóorgánumaira is, aminek következtében a nyugati magyarság, az anyaországiak és határon túliak kulturális értelemben közelebb kerülhetnének egymáshoz.

Külkapcsolati stratégia

Szomszédsági kapcsolatok relációs bontásban

A tanulmány célja, hogy a legfontosabb szomszédsági relációkban a magyar külpolitika céljait, eszközeit és lehetőségeit felmérje, illetve az egyes bilaterális kapcsolatrendszerekre lebontva konkrét ajánlásokkal segítse annak kialakítását. Mondja el véleményét Ön is!

hvg.hu Külkapcsolati stratégia

Interaktív külpolitika - adjon ötleteket a külügynek!

A külügyminisztérium megbízása alapján a külügyi témákkal foglalkozó intézetek, alkotóműhelyek hét fő témában - biztonság, a biztonság gazdasági vonatkozásai, a globalizmus kihívásai, az EU-tagság sikerre vitele, szomszédsági kapcsolatok, nemzeti identitás, kulturális identitás, kultúrpolitika - témánként 5-6 résztanulmányt készítettek, amelyek alapul szolgálnak egy új külpolitikai stratégia kialakításához. Most a hvg.hu felületein Ön is elmondhatja véleményét, és hozzájárulhat az új stratégia megszületéséhez!

Szoboszlai Dominik egy félidő alatt gólt lőtt és gólpasszt adott a Manchester City elleni rangadón – videó

Szoboszlai Dominik egy félidő alatt gólt lőtt és gólpasszt adott a Manchester City elleni rangadón – videó

Enyhítették a vádat a kisfiút felrúgó karateedzővel szemben

Enyhítették a vádat a kisfiút felrúgó karateedzővel szemben

Rendkívüli csúcstalálkozón vitatja meg az EU, hogy mit kezdjenek Trumppal és Putyinnal

Rendkívüli csúcstalálkozón vitatja meg az EU, hogy mit kezdjenek Trumppal és Putyinnal

Az új egészségvallás a marhafaggyú – kár, hogy a tudomány mást mond

Az új egészségvallás a marhafaggyú – kár, hogy a tudomány mást mond