szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Négyféle különböző számsor, négyféle ütemterv kering a felsőoktatási vezetők között arról, hogy milyen felvételi keretszámokkal tervezhetnek a következő években az intézmények. A kiszivárgott tervek csak a szereplők kedélyét borzolják, miközben hivatalos változat még jó darabig nem lesz.

Kétféle verzióban küldte meg az egyetemeknek a felsőoktatási létszámkeretre vonatkozó javaslatait a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM). A különbség lényegében annyi, hogy ugyanazt a közel tízszázalékos létszámkeret-szűkítést, illetve a finanszírozás tartalmi súlypontjainak a radikális megváltoztatását kettő vagy három év alatt vezénylik le.

A változtatás alapelvei a Széll Kálmán-terv, a modell sarokkövei pedig későbbi sajtóhírek alapján már részben ismertté váltak. A műszaki, természettudományi és informatikai keretszámok kettő vagy három év alatt megduplázódnának, az állami oktatás- és orvos-egészségügyi képzések keretszámai szinten maradnának, minden egyéb terület keretszáma pedig három év alatt kilencven százalékkal csökkenne.

Az általunk megkérdezett felsőoktatási vezetők csak a fejüket kapkodják, jelenleg ugyanis – egy terjedelmes háttéranyag mellékleteiként – összesen négy keretszámtábla is kering az érintettek között, eltérő számokkal, eltérő ütemezéssel. Eközben az NGM semmit nem kommunikál az ügyben, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium (Nefmi) felsőoktatási államtitkársága pedig azt hangsúlyozza, hogy nincs hivatalosan elfogadott tervezet. „Ez csak a dolog egyik része, a másik, hogy a felsőoktatási törvény mellé 26 kormányrendeletet kell majd még elfogadni. Olyan ’apróságokról’ például, mint hogy ki választja meg az egyetem rektorát, ezekről még csak szó sem esik” – mondta a hvg.hu-nak egy intézményvezető.

Mérnökök, informatikusok és biokémikusok országa

A most részletesen ismertetett NGM-tervezet is egy „dinamikus” és egy „áttörést” jelentő ütemtervvel számol (előbbi érdekessége, hogy jövőre 47 300 férőhelyre vágná vissza a felvehető hallgatók számát az állami képzésben, majd ezt két év múlva 49 695-re emelné vissza), miközben a Nefmi egyik tervezete szerint jövőre 40 ezer, 2013-ban már csak 35, végül 2014-ben 30 ezer hallgató tanulhatna állami támogatással. A Nefmi egy másik szcenáriója csak 25 300 hellyel számol, ami még a Széll Kálmán-tervben megfogalmazottnál is alacsonyabb. A közös nevező csak annyi: a tervben előírt 38 milliárdos forráskivonással számol mindegyik forgatókönyv. Az NGM munkaanyaga a preferált képzési területek létszámkeretének a két éven belüli megduplázását "áttörésnek" keresztelte el, míg a másik verziót, amikor ugyanezt három év alatt valósítják meg, "dinamikus cselekvési tervnek" nevezi.

Elszáll az államilag támogatott bölcsész-, jogász-, gazdasági képzés: ezt hozza a Nemzeti Felsőoktatás Rendszere
Stiller Ákos

A tervezet szerint az államilag támogatott képzés létszámkerete 2014-ig 3755 hellyel csökken (a jelenlegi  53 450 helyről 49 695 helyre). Ez az államilag támogatott helyek több mint hét százalékos csökkentése. (A létszámkeret a nappali tagozatos hallgatókra átszámított létszámot jelenti: ebben minden nappali tagozatos egy egységgel, az esti, levelezős, táv- vagy részképzéses hallgató pedig féllel számít. Vagyis a ténylegesen felvett létszám általában több, mint a létszámkeret.)

Mi harminc?

A következő lista az NGM tervezete szerint 2014-ben felvettek létszámát mutatja az adott szakokon, a zárójelben a jelenleg államilag támogatott hallgatói létszámot láthatják. A lista érdekessége, hogy idén van olyan szak, amit nem indítottak be, mert nem minden évben szokták – ezek automatikusan kiesnek a támogatási listáról.


állatorvos 10 (96), állattenyésztő mérnöki  9 (95), erdőmérnöki 6 (59), földmérő és földrendező mérnöki 12 (116), informatikus és szakigazgatási agrármérnöki 5 (51), kertészmérnöki 5 (51), mezőgazdasági és élelmiszeripari 13 (133), gépészmérnöki 9 (94), mezőgazdasági mérnöki 17 (172), mezőgazdasági mérnöki 2 (18), szőlész-borász 4 (38), tájrendező és kertépítő mérnöki 12 (120), természetvédelmi mérnöki 15 (146), vadgazda 7 (68), keleti nyelvek és kultúrák 11 (113), néprajz 4 (42), ókori nyelvek és kultúrák 2 (21), pedagógia 10 (102), romanisztika 20 (211), szlavisztika 19 (195), alkalmazott közgazdaságtan 11 (160), emberi erőforrások 16 (221), bűnügyi igazgatási 12 (176), igazságügyi igazgatási 2 (27), munkaügyi és társadalombiztosítási igazgatási 7 (102), nemzetközi igazgatási 10 (147), rendészeti igazgatási 16 (213), alkotóművészet és muzikológia 0 (18), animáció 0 (12), design- és művészetelmélet 0 (12), előadóművészet 20 (252), építőművészet 5 (48), fémművesség 1 (6), festőművész 15 (47), filmdramaturg 0 (7), formatervezés 0 (26), fotográfia 0 (20), grafikusművész 5 (32), gyártásszervező  0 (4), intermédia-művész 0 (10), operatőr 0 (5), képzőművészet elmélet 0 (8), kerámiatervezés 0 (8), médiadesign 0 (12), mozgókép 0 (13), alkalmazott látványtervezés 0 (14), restaurátorművész 7 (19), színművész 8 (30), színházi daramturg 0 (0), színházi rendező 0 (0), szobrászművész 7 (21), táncművész 7 (39), táncos 0 (13), televíziós műsorkészítő 0 (9), tervezőgrafika 0 (29), textiltervezés 0 (22), üvegtervezés 0 (3), elektronikus ábrázolás 0 (32), ének zene 10 (84), képi ábrázolás 10 (147), kézműves 5 (13), környzetkultúra 5 (36), mozgóképkultúra 10 (60), plasztikai ábrázolás 0 (5), humánkineziológia 3 (30), rekreáció 14 (137), sportszervező 18 (182), testnevelő-edző 15 (150), kulturális antropológia 3 (40), politológia 5 (103), szociológia 5 (154), társadalmi tanulmányok 5 (146)

Az NGM felsőoktatási reformműhelyében kidolgozott struktúra szerint húszezer mérnöki, tízezer-négyszáz természettudósi (biológus, földrajzos, környezettanos, kémikus, matematikus, fizikus és geológus) és tizenegyezer informatikusi helyet finanszíroznának központilag. Gépészmérnökből így egy évben 4110, műszaki menedzserből 2410, építőmérnökből pedig 1847 hely lenne, mérnök-informatikusból 5910, gazdaságinformatikusból 2383 – csak hogy a legnagyobb nyerteseket említsük.

A korai gyermeknevelésben, illetve a közoktatás alsó évfolyamain a keretszámokat szinten tartanák, míg a köz- és felsőoktatásban dolgozó tanárok utánpótlását minden tudományterületen brutálisan visszafognák. A nem preferált képzési területeken a piacképeseket átterelnék a költségtérítéses képzési programokba, illetve mindenütt maradna egy jelképes mértékű (a maihoz képest nagyjából tízszázalékos) keretszám.

Megtizedelt tömegszakok

A fűnyíróelven működő kilencven százalékos visszanyesés olyan, jelenleg államilag finanszírozott tömegszakokat néptelenítene el, mint a jogász (a jelenlegi 834 hallgató helyett 59), a gazdálkodás/menedzsment (1315 helyett 90), a nemzetközi gazdálkodás (980 helyett 120) vagy a turizmus-vendéglátás (969 helyett 70). 23 szakon tíz alá csökken az államilag finanszírozott helyekre felvehető hallgatók száma (ha közöttük van nem nappali képzéses hallgató, akkor az államilag támogatott létszámkeret még kevesebb), és további 19 szakon húsz vagy annál kevesebb lehet a felvett hallgatók száma. (A szakokról és a jelenlegi, illetve tervezett hallgatói létszámról lásd keretes írásunkat.)

A művészeti szakok közül több olyan képző- és iparművészeti szak is lenne, amelynek a hallgatóit egyáltalán nem támogatná az állam. Így a kormány szerint nem érdemelnek támogatást a színház- és filmes szakra (színház- és filmdramaturg, operatőr, színházi rendező, televíziós műsorkészítő, animáció), a formatervezői szakok többségére (tervezőgrafika, textil, üveg, kerámia) járó egyetemisták. Nem lenne államilag finanszírozott hely egyes nemzetvédelmi-katonai szakokon sem.

Az anyag a piacképes szakokat átterelné a költségtérítéses képzési programokba – bizonyos szakok alacsony létszámkeretét mindesetre lehet ezzel magyarázni. De például a bölcsészszakok hallgatói létszámának brutális redukálása nyilván nem tartozik ebbe a körbe.

A rendszerben ugyanúgy csak az államilag támogatott helyeken tanuló hallgatók kaphatnának ösztöndíjat. Ugyanakkor arról nem lehet eddig tudni, hogy a kormánynak milyen elképzelései vannak az állami ösztöndíjprogramok megújításáról, illetve független ösztöndíjalapok esetleges ösztönzéséről, az ösztöndíj-kínálat élénkítéséről.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Kapcsándi Dóra Itthon

Felsőoktatási reform: többféle keretszám-verzió is kering

Nem tudni, megjelenhet-e október 15-ig a keresztféléves felsőoktatási felvételi tájékoztató, mert az oktatási államtitkárság – a reformra hivatkozva – egyelőre jegeli információink szerint a felvételi folyamatot. Jelenleg senki nem tudja, mi lesz azokkal, akik februártól szeretnének továbbtanulni. A Nefmi szerint időben utcán lesz a kiadvány. A jövő évi keretszámokról négy tervezet is kering a szereplők között.

hvg.hu Itthon

Ügyvéd vagy mérnök? - Mostantól a pénztárca dönt

Csökkentené az Orbán-kormány az állami ösztöndíjasok számát a bölcsész, a közgazdász, és a jogi képzések esetében. Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár csütörtökön vázolta a rektoroknak elképzeléseit, a hvg.hu információ szerint azonban létezik egy másik keretszámtervezet is.

Dezső András (hvg.hu) Itthon

"Nemzeti középosztályt" gyúr a kormány, munkanélküliség lesz az ára

Növekvő munkanélküliséget, a fiatalok további elvándorlását és súlyosbodó szakemberhiányt jósol Réthelyi Miklós nemzetierőforrás-miniszter a hvg.hu birtokába került felsőoktatási törvénytervezet legfrissebb koncepciójában arra az esetre, ha mindaz megvalósul, amit egyébként a saját tárcája akar. De cserébe legalább a "nemzeti középosztály színre lép" – állítja a miniszter.