Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3719d779-700a-4905-9104-5ae2703c6350","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Emily Calandrelli egy közösségi médiás posztja alatt annyira elszabadultak a macsó indulatok, hogy az őt az űrbe eljuttató Blue Origin inkább levette a videóját. ","shortLead":"Emily Calandrelli egy közösségi médiás posztja alatt annyira elszabadultak a macsó indulatok, hogy az őt az űrbe...","id":"20241126_emily-calandrelli-vilagur-szexista-komment-blue-origin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3719d779-700a-4905-9104-5ae2703c6350.jpg","index":0,"item":"4966f655-87e3-4af7-9c95-fafb9eb4ed19","keywords":null,"link":"/elet/20241126_emily-calandrelli-vilagur-szexista-komment-blue-origin","timestamp":"2024. november. 26. 11:54","title":"A világűrben sem tudott szabadulni a szexista megjegyzésektől egy női űrhajós","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f42d4307-8cce-45bf-88d2-bfd4346e9b70","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A motoron a fiatal hátul ült utasként, amikor a rendőrök elől menekülve a falnak csapódott a jármű. ","shortLead":"A motoron a fiatal hátul ült utasként, amikor a rendőrök elől menekülve a falnak csapódott a jármű. ","id":"20241126_olaszorszag-milano-ramy-elgaml-zavargas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f42d4307-8cce-45bf-88d2-bfd4346e9b70.jpg","index":0,"item":"df79611e-04a4-4b59-9ae2-cd24ade0c939","keywords":null,"link":"/vilag/20241126_olaszorszag-milano-ramy-elgaml-zavargas","timestamp":"2024. november. 26. 13:44","title":"Zavargások törtek ki Milánóban, miután rendőri üldözés közben meghalt egy 19 éves egyiptomi fiatal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dd830376-0ae4-404e-966f-4697ddaf8d3b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem, ez nem egy újabb hangtalan villanyautó, hanem egy Cosworth szívű benzinpusztító.","shortLead":"Nem, ez nem egy újabb hangtalan villanyautó, hanem egy Cosworth szívű benzinpusztító.","id":"20241127_igy-szol-a-v16-os-uj-bugatti-tourbillon-amit-horvatorszagban-tesztelnek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dd830376-0ae4-404e-966f-4697ddaf8d3b.jpg","index":0,"item":"5ea7ee2f-79f7-4289-ab54-7288eb8e114a","keywords":null,"link":"/cegauto/20241127_igy-szol-a-v16-os-uj-bugatti-tourbillon-amit-horvatorszagban-tesztelnek","timestamp":"2024. november. 27. 06:41","title":"Így szól a V16-os új Bugatti, amit Horvátországban tesztelnek – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1babf521-d9e8-46a6-adb0-538004934b75","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Félnapos program volt, nettó hat óra tekeréssel.","shortLead":"Félnapos program volt, nettó hat óra tekeréssel.","id":"20241126_Semmi-sem-lehetetlen-Bubi-bringaval-tekert-fel-a-Kekestetore-a-21-eves-egyetemistavideo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1babf521-d9e8-46a6-adb0-538004934b75.jpg","index":0,"item":"ed4b2656-caa7-4a47-96cb-1eaaeb7e1fe1","keywords":null,"link":"/elet/20241126_Semmi-sem-lehetetlen-Bubi-bringaval-tekert-fel-a-Kekestetore-a-21-eves-egyetemistavideo","timestamp":"2024. november. 26. 13:50","title":"Egy Bubi-bringával tekert fel a Kékestetőre egy 21 éves egyetemista – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a1e212e8-ac7b-4c23-b95a-a28d1042e37a","c_author":"Medvegy Gábor","category":"vilag","description":"Repteret és légvédelmi rakétaállásokat is találat ért a Kurszki területen.","shortLead":"Repteret és légvédelmi rakétaállásokat is találat ért a Kurszki területen.","id":"20241126_oroszorszag-kurszki-terulet-ukran-tamadas-atacms","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a1e212e8-ac7b-4c23-b95a-a28d1042e37a.jpg","index":0,"item":"847c3f40-d8f9-41e6-adb3-e0664976ce35","keywords":null,"link":"/vilag/20241126_oroszorszag-kurszki-terulet-ukran-tamadas-atacms","timestamp":"2024. november. 26. 19:11","title":"A Kreml elismerte, hogy ATACMS rakétákkal támadnak az ukránok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"88d4b58b-b558-4386-836d-c7e4151debb2","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Legfeljebb a szoftpornóból és a végtelenül türhő szexista nyálcsorgatásból vehetnek majd vissza, nehogy zavart idézzenek elő a Bese Gergő atya keresztény értékeit képviselő olvasótáborban – jósolja az Origo következő hónapjainak tartalmi kínálatáról publicistánk.","shortLead":"Legfeljebb a szoftpornóból és a végtelenül türhő szexista nyálcsorgatásból vehetnek majd vissza, nehogy zavart...","id":"20241127_Para-Kovacs-Imre-A-foszerkeszto-aki-nem-tudott-semmirol-Origo-propaganda-Orban-media","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/88d4b58b-b558-4386-836d-c7e4151debb2.jpg","index":0,"item":"8cd7eebe-261d-46b5-85f3-d62414897b18","keywords":null,"link":"/360/20241127_Para-Kovacs-Imre-A-foszerkeszto-aki-nem-tudott-semmirol-Origo-propaganda-Orban-media","timestamp":"2024. november. 27. 12:38","title":"Para-Kovács Imre: A főszerkesztő, aki nem tudott semmiről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ab2d401b-059a-4246-8236-a68f6e0f62c7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A bíróság szerint a miniszterelnöknek tűrnie kell a közéleti vitákat.","shortLead":"A bíróság szerint a miniszterelnöknek tűrnie kell a közéleti vitákat.","id":"20241126_Orban-Viktor-per-masodfok-Hirklikk-spar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ab2d401b-059a-4246-8236-a68f6e0f62c7.jpg","index":0,"item":"4368e4cc-550d-478c-8801-64d6d7ac2b21","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_Orban-Viktor-per-masodfok-Hirklikk-spar","timestamp":"2024. november. 26. 14:21","title":"Jogerősen pert vesztett Orbán Viktor a Hírklikkel szemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4c2f008b-c732-410e-9c0a-80f6fee2d95e","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"A finnországi Rovaniemiben található Mikulás-falura még így is sokan kíváncsiak.","shortLead":"A finnországi Rovaniemiben található Mikulás-falura még így is sokan kíváncsiak.","id":"20241126_klimavaltozas-ho-havazas-mikulas-finnorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c2f008b-c732-410e-9c0a-80f6fee2d95e.jpg","index":0,"item":"98a9a360-883b-47f1-ae28-e88914d91fa5","keywords":null,"link":"/zhvg/20241126_klimavaltozas-ho-havazas-mikulas-finnorszag","timestamp":"2024. november. 26. 09:47","title":"Klímaváltozás: Hó helyett sár borítja a Mikulás otthonát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A nyugdíjasok ragaszkodnak a BKV egésznapos ingyenességéhez
szerző:
Kapcsándi Dóra
Tetszett a cikk?
Méltatlannak tartják a nyugdíjasok, hogy a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) azt javasolja, a BKV finanszírozásának rendezése érdekében ne használhassák a tömegközlekedést ingyen csúcsidőben. A BKV-sok abban nem értenek egyet a VEKE-vel, hogy a szervezet az ő munkaruhájukon is spórolna.
Tiltakoznak az érintettek a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) javaslata ellen, ami többek között megfizettetné a nyugdíjasokkal az utazást, ha csúcsidőben akarnak közlekedni Budapesten. „A nyugdíjas sok mindent eltűr, sok mindent megért. Besegít a családnak, viszi a gyereket óvodába, iskolába, reggel 8-ra hívják be a szakrendelésre. Ezért ne legyünk már büntetve. Nem hiszem, hogy annyi idős ember utazna reggel a buszokon, hogy ők jelentenék a nagy gondot. Igyekszünk a többi teendőnket nem csúcsidőben intézni” – mondta a hvg.hu-nak Véghné Reményi Mária, a Budapesti Nyugdíjasok Szövetségének elnöke.
„Az árkiegészítési és utazási kedvezményrendszer átalakítása a kormányzat hatáskörébe tartozó kérdés, amelyre a BKK csak javaslatot tehet. A szociális indokú, vagy üzletpolitikai alapú utazási kedvezményeknél a reggeli csúcsidőből való kizárásra vannak nemzetközi példák, azonban ez járhat indokolatlan konfliktusokkal is. A reggeli csúcsóra zsúfoltságát ma sem alapvetően a nyugdíjasok okozzák. Az viszont várhatóan komoly konfliktust szülne, ha például a nyugdíjasoknak akkor is drágább jegyet, bérletet kellene venniük a csúcsidőre hivatkozva, ha az erősebb irányú forgalommal ellentétes irányban utaznak reggel 7 órakor, például orvosi rendelőbe. Ezért, a kedvezményrendszerben a csúcsidő és a csúcsidőn kívüli időszak közötti különbségtételt nem vetjük el elvi alapon, arra a későbbiekben, az elektronikus jegyrendszer keretei között látunk egyáltalán elvi lehetőséget” – írta megkeresésünkre a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) sajtóosztálya.
Majd a BKK?
A VEKE többek között javasolja a reggeli csúcsidő széthúzását is. „A csúcsidő széthúzásával a BKV 2004-es háztartás-felvétele alapján végzett számításaink szerint 8-10 százalékkal lehetne csökkenteni a reggeli csúcsórában szükséges járműszámot, amennyiben az intézkedések megfelelő mértékben bevezethetők. Az intézkedés önmagában több milliárd forint megtakarítást jelentene az állandó költségekből” – közölte Feld István Márton, a VEKE alelnöke. ”A hivatali és iskolai munkarend egyelőre még önkormányzati kompetencia, így erre a kerületeknek és a Fővárosnak van leginkább ráhatása. Egy ilyen módosítást természetesen részletes vizsgálatoknak és az intézményekkel való egyeztetésnek is meg kell előzni. Pont arra teszünk javaslatot, hogy legyen ilyen gondolkodás. Nem a mi feladatunk a végrehajtás, arra ott van a BKK” – tette hozzá Feld.
Túry Gergely
„A lépcsőzetes munkakezdéssel valóban lehetne csökkenteni a reggeli csúcs leginkább terhelt 30-60 percében a forgalmat, de összességében a BKV szintjén érdemi költségmegtakarítással nem járna” – írta lapunknak a BKK. A központ szerint az iskolák és intézmények munkakezdésének csúsztatásával (esetenként 15-30 perccel) valóban csökkenne a reggeli terhelés. "Ez azonban csak egy központilag elrendelt, szigorú intézkedéssel volna lehetséges, hiszen a BKK-nak erre nincs önálló hatásköre, és a Fővárosi Önkormányzatnak is csak a saját intézményeire vonatkozóan, a kerületi és állami intézményekre nem, és a magánszféra munkahelyeire sem. Ezek alapján jelenleg konkrét intézkedési terv nem készül a lépcsőzetes munkakezdésre” – tették hozzá a BKK-nál.
A javaslatok közül nem támogatja a BKV a formaruhákon spóroló VEKE-tervet sem, mert bár évente 450 millió forintot költenek erre formaruhára (miközben "a BKV-dolgozók nagy részének jelentős tartalékai vannak a korábbi formaruhákból"), az újabb egyenruhákra sok dolgozó panaszkodik, mondván, kényelmetlen bennük a munka. A VEKE alelnöke viszont nem látna problémát abban, ha néhány munkakörben a dolgozók saját ruhát viselnének.
A formaruha varázsa
A formaruhákhoz viszont a BKV-dolgozók ragaszkodnak. "A formaruhákat régóta alkalmazzák a cégnél. Európában is formaruhában dolgoznak a közlekedési társaságok dolgozói, ez is mutatja a társaság egységességét" - reagált az ötletre Nemes Gábor, a Közlekedési Érdekvédelmi Körök Szövetségének (KEKSZ) alelnöke. Szerinte nem lenne jó, ha saját vagy nem egységes ruhában vezetnék például a járműveket. Minőségi kifogás viszont gyakran van a formaruhákkal kapcsolatban, például tisztításnál összemennek a ruhadarabok. Így a BKV-sokanak inkább "jobb minőségű, alapanyagú formaruhákra" lenne szükségük.
Indokolatlannak tartja a VEKE a közösségi közlekedéssel foglalkozó szervezeteknél (BKV, BKK, MÁV) „a személyes használatú cégautók ilyen tömegének alkalmazását” is. A VEKE szerint a vezetők ismerjék meg a céget, amelynél dolgoznak, „ennek a legkézenfekvőbb módja pedig a közforgalmú járműveken történő napi utazás” – állítják, hozzátéve, hogy a kérdés társadalmi üzenete sem elhanyagolható.
„A céges autók esetében szemléletváltásra van szükség: ez a lehetőség egy kiegészítő munkaeszköz, nem pedig magáncélú játék. Azt javasoljuk, hogy a közösségi közlekedést irányító, üzemeltető cégek egy darab sofőrös és két-három darab, úgynevezett kulcsos autóval rendelkezzenek, amelyeket szükség esetén használhatnak azok a dolgozók, akik a feladatukat éppen nem tudják közösségi közlekedéssel megoldani. Személyi, magáncélú használatra egyetlen autót sem tartunk elfogadhatónak közpénzből biztosítani” – közölte Feld.
A BKV megmentése érdekében bárkivel összefogna - mondta a főpolgármester a hvg.hu-nak. A kormányhoz benyújtott legújabb BKV-koncepció jelentős megszorításokat tartalmaz, felveti a dugódíj bevezetését, a jegyárak áfájának csökkentését, a kollektív szerződések felmondását, a parkolási díjak fővároshoz vonását.
Újabb közös demonstrációt tartanak február 22-én a BKV szakszervezeti szövetségei Budapesten, ezúttal a Főpolgármesteri Hivatal és a Parlament előtt is tüntetni fognak - mondta Nemes Gábor, a Közlekedési Érdekvédelmi Körök Szövetségének (KEKSZ) alelnöke csütörtökön.
Tavaly augusztus óta gyakorlatilag semmi nem történt annak a kormányhatározatnak a megvalósítása érdekében, ami a BKV reorganizációját, adósságának csökkentését, új tarifarendszer kidolgozását írja elő a Nemzetgazdasági, valamint a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak. A két tárca napok óta nem válaszol kérdéseinkre.
Az Index hírportál úgy értesült, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) szerint a BKV-nak öt év alatt 838 új buszt kellene beszereznie, a jelenleg 1300 buszt számláló flottából pedig ötszázat azonnal ki kellene vonnia a forgalomból.
A kormány nem tudja átvenni a fővárostól a BKV-ra vonatkozó tulajdonosi jogosítványokat, de fontosnak érzi, hogy Budapest kezelni tudja a közlekedési cég problémáját – ezt mondta pénteken újságíróknak Varga Mihály, a Miniszterelnökséget vezető államtitkár, miután tárgyalt Tarlós István főpolgármesterrel.
Ne legyen érvényes a reggeli csúcsidőben a nyugdíjasok ingyenes utazási lehetősége - ezt vetette fel a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE). A civil szervezet az évtizedekkel korábban már bevált lépcsőzetes munkakezdés egyik formáját állítaná vissza, így ugyanis szerintük kevesebb busz is elég lenne, járatritkítások helyett pénzt is spórolhatna a BKV, és a zsúfoltság is csökkenne.
A költések a közszolgáltatások színvonalában nem érzékelhetők, a hosszú távú növekedést pedig bizonytalanná teszi a magas eladósodás és az abból eredő kamatterhek.