Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e103cad6-d0b9-4f8b-93e1-7cd5fca85bb5","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Egy közel félmillió kilométert futott egykori német taxi kombi E-osztállyal indultunk a 2025-ös Csillagtúrán, mely rangos oldtimer rendezvény jellemzően méregdrága csillogó autókat felvonultató mezőnye ezúttal Tokaj környékét vette célkeresztbe.","shortLead":"Egy közel félmillió kilométert futott egykori német taxi kombi E-osztállyal indultunk a 2025-ös Csillagtúrán, mely...","id":"20250414_7-szemelyes-dizel-kombitol-a-milliardos-siralyszarnyasig-a-mercedes-csillagturan-versenyeztunk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e103cad6-d0b9-4f8b-93e1-7cd5fca85bb5.jpg","index":0,"item":"1ccac4b4-cec1-4538-8e02-50640316cc30","keywords":null,"link":"/cegauto/20250414_7-szemelyes-dizel-kombitol-a-milliardos-siralyszarnyasig-a-mercedes-csillagturan-versenyeztunk","timestamp":"2025. április. 14. 09:55","title":"7 személyes régi dízel kombitól a milliárdos sirályszárnyas kupéig: a Mercedes Csillagtúrán versenyeztünk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"71c1e2c9-26cd-497b-a6b1-87184248b148","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A hivatal elnöke szerint a fogyasztói kosár jelentős részét teszik ki ezek az élelmiszerek, az áraikban pedig nagy volt az „emelkedés, illetve a hullámzás”.","shortLead":"A hivatal elnöke szerint a fogyasztói kosár jelentős részét teszik ki ezek az élelmiszerek, az áraikban pedig nagy volt...","id":"20250415_A-tejtermekekre-es-a-tojaspiacra-is-raszall-a-GVH","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/71c1e2c9-26cd-497b-a6b1-87184248b148.jpg","index":0,"item":"144bd8b4-afb7-4a46-a95d-7f9a0700cba8","keywords":null,"link":"/kkv/20250415_A-tejtermekekre-es-a-tojaspiacra-is-raszall-a-GVH","timestamp":"2025. április. 15. 13:18","title":"A tej- és a tojáspiacra is rászáll a GVH","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db9124b3-8d14-4cbc-b8b3-8410dad4c3db","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Nem kapott róla kérdést a kormánypárti sajtótól, így aztán nem is beszélt Szijjártó Péter az ukrajnai Szumi ellen virágvasárnap elkövetett, 34 halálos áldozatot és több mint 100 sérültet követelő orosz támadásról. A külügyminiszter elmondta, hogy Magyarország semmilyen, Ukrajnába irányuló támogatást nem hajlandó támogatni – ezt a többi tagállam elfogadhatatlannak tartja.","shortLead":"Nem kapott róla kérdést a kormánypárti sajtótól, így aztán nem is beszélt Szijjártó Péter az ukrajnai Szumi ellen...","id":"20250414_Szijjarto_orosz-ukran-haboru_kulugyminiszterek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db9124b3-8d14-4cbc-b8b3-8410dad4c3db.jpg","index":0,"item":"d62301fc-8632-461c-8f94-0ec46a7dbb71","keywords":null,"link":"/eurologus/20250414_Szijjarto_orosz-ukran-haboru_kulugyminiszterek","timestamp":"2025. április. 14. 15:11","title":"Szijjártó ellenez minden Ukrajna-párti kezdeményezést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"69fddfc1-8e4b-4e66-8449-ce8f7a54f0d9","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Nem tudni, hogy ez befolyással lesz-e az ítéletre, de amióta az ügy kirobbant, azóta Zuckerberg és Donald Trump viszonya sokkal jobb lett.","shortLead":"Nem tudni, hogy ez befolyással lesz-e az ítéletre, de amióta az ügy kirobbant, azóta Zuckerberg és Donald Trump...","id":"20250414_mark-zuckerberg-meta-instagram","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/69fddfc1-8e4b-4e66-8449-ce8f7a54f0d9.jpg","index":0,"item":"71a104e1-4bbd-4916-b9ec-4c68569d6e46","keywords":null,"link":"/kkv/20250414_mark-zuckerberg-meta-instagram","timestamp":"2025. április. 14. 11:18","title":"Hétfőn kezdődik a per, ami miatt Mark Zuckerberg bukhatja az Instagramot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"40c7a3d0-2f27-403c-8781-6bd2e99fd18c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Külön blogbejegyzésben összegezte a Meta a WhatsApp legújabb funkcióit – ezek érintik a csevegéseket, a hívásokat, valamint a csatornákat is. ","shortLead":"Külön blogbejegyzésben összegezte a Meta a WhatsApp legújabb funkcióit – ezek érintik a csevegéseket, a hívásokat...","id":"20250415_meta-whatsapp-uj-funkciok-csevegesek-hivasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/40c7a3d0-2f27-403c-8781-6bd2e99fd18c.jpg","index":0,"item":"7700ead1-d8b9-4eb4-acbf-7552074b6161","keywords":null,"link":"/tudomany/20250415_meta-whatsapp-uj-funkciok-csevegesek-hivasok","timestamp":"2025. április. 15. 16:03","title":"Egy sor új funkciót kap a WhatsApp","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6da1829b-87a2-4d12-b5b6-194b8c1dbd3c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Úgy összeharapták a kutyák, hogy nyolc napon túl gyógyuló sérülései lettek a lánynak. ","shortLead":"Úgy összeharapták a kutyák, hogy nyolc napon túl gyógyuló sérülései lettek a lánynak. ","id":"20250415_Kutyafalka-tamadt-egy-iskolas-lanyra-Pest-megyeben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6da1829b-87a2-4d12-b5b6-194b8c1dbd3c.jpg","index":0,"item":"99f47227-4400-40f4-b923-446bdbdb9b7a","keywords":null,"link":"/itthon/20250415_Kutyafalka-tamadt-egy-iskolas-lanyra-Pest-megyeben","timestamp":"2025. április. 15. 15:37","title":"Közel negyven sérülést szenvedett egy iskolás lány, amikor rátámadt egy kutyafalka Pest megyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cfd6f03e-8234-4405-b2be-fddaf6fdcc50","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A párt fegyelmi eljárást indított Esze Tamás ellen.","shortLead":"A párt fegyelmi eljárást indított Esze Tamás ellen.","id":"20250414_Ittas-vezetesen-ertek-a-Mi-Hazank-budafoki-politikusat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cfd6f03e-8234-4405-b2be-fddaf6fdcc50.jpg","index":0,"item":"abf00976-0b92-47f3-9ba7-c4719e4db10e","keywords":null,"link":"/itthon/20250414_Ittas-vezetesen-ertek-a-Mi-Hazank-budafoki-politikusat","timestamp":"2025. április. 14. 14:00","title":"Ittas vezetésen érték a Mi Hazánk budafoki politikusát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b6e11e38-fd93-4b24-895e-02c8aa1e9e38","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Bemutatták az új PMÁP, BMÁP és FIXMÁP állampapírokat.","shortLead":"Bemutatták az új PMÁP, BMÁP és FIXMÁP állampapírokat.","id":"20250415_bejelentes-uj-allampapirok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b6e11e38-fd93-4b24-895e-02c8aa1e9e38.jpg","index":0,"item":"c099eea2-8549-4335-a3ba-4b2e61666b43","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250415_bejelentes-uj-allampapirok","timestamp":"2025. április. 15. 16:11","title":"Megtörtént a bejelentés, jönnek az új állampapírok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
„Ez nem légierő, ez légi erőlködés” – Hullanak a vadászgépek
szerző:
Szekeres Szabolcs
Tetszett a cikk?
Sorra esnek le a Magyar Légierő gépei, az elmúlt igen rövid időszakban három „repesemény” is történt, szerencsére egyik sem végződött tragédiával, bár két esetben súlyosan sérültek a pilóták. A balesetek okai egyelőre nem nyilvánosak, vannak, akik szerint a honvédség leplezni kívánja az esetek részleteit. A hvg.hu – katonai forrásokból – izgalmas részletekhez jutott hozzá.
Május közepén a csehországi Čáslav katonai repülőtéren érte baleset a kecskeméti repülőbázis kétüléses Gripen vadászgépét, leszállás közben túlfutott a leszállópályán, és a fűre érve többször megpördült, majd – a fényképek tanúsága szerint – kettétört, a gép „orra” elveszett. A fedélzeten tartózkodó két pilóta katapultált, sértetlenül élték túl a balesetet.
A hivatalos vizsgálatok eredménye azóta sem ismert, bár a katonai vezetés azt sugallja, fékhiba miatt történt a baj. Ezt is csak óvatosan, hiszen a kivizsgálásban részt vett a svéd gyártó is, akinek nem feltétlen ez a véleménye.
A pilóták így tudják
Katonai forrásból úgy értesültünk, hogy a csehországi baleset oka úgynevezett repüléstechnikai hiba, mely gyakorlatilag pilótahibát jelent. Lapunknak név nélkül nyilatkozó katonai pilóták elmondták, hogy a légi bázis parancsnoka által vezetett repülőgépen – mint az összes többi Gripenen – a hajtóműnek kétféle alapjárata létezik, az egyik a „légi alapjárat”, a másik a földi. A kettő között az a különbség, hogy a légi alapjárat hagy egy bizonyos tolóerőt a repülőgép hajtóművén, épp annyit, hogy az a levegőben tudjon maradni. A földi alapjárat pedig ténylegesen lecsökkenti a hajtómű teljesítményét annyira, hogy az már tolóerőt nem fejt ki. A kecskeméti vadászhajózók szerint parancsnokuk balesetét az okozhatta, hogy leszállás közben nem a földi, hanem csak a légi alapjáratra húzta vissza a hajtómű vezérlőkart, így a gépet tolta még a hajtóműve, és ez ellehetetlenítette a fékezést.
MTI / EPA
De feltehetően nem ez az egyetlen ok, mely a balesetet okozta. Szintén repüléstechnikai hiba, hogy a gép parancsnoka „hosszúra szállt”, azaz nem a leszállópálya elején, az ún. „touchdown zone”-ban ért földet a géppel, hanem valahol a pálya közepén, így nem maradt elegendő hely lelassítani a nagy sebességgel földet érő harci gépet. Ehhez járult hozzá a cseh katonai reptér sajátos kifutópályája, melynek eleje és a vége egy-egy dombon van, a közepe viszont egy mélyedésben, mondhatni egy völgyben. Amikor a pilóták letették a gépet, akkor a völgybe érkeztek, és az előttük lévő dombtól nem látták, mennyi helyük is van még. A dombtetőre érve észlelték csak, hogy elfogyott a hely, a gép nem fog megállni a pálya végéig, így a gépelhagyás mellett döntöttek, és katapultáltak.
Nem csukódott a futó
Alig egy hónappal a csehországi baleset után a kecskeméti harcászati repülőtéren is katapultált egy Gripen pilótája. Ő sem a levegőben kényszerült elhagyni a gépet, hanem már leszállás után, a kifutópályán húzta meg a katapultkioldót. Ez esetben a gép orrfutója okozta a vészhelyzetet, rendellenes módon akarta azt becsukni az automatika, így előbb zárta be a rendszer a futómű helyének fedlapját, mintsem behúzta volna a kereket.
A pilóta a repülőgépet igyekezett menteni, mikor úgy döntött, nem a levegőben katapultál, hanem a meghibásodott orrfutóval megkísérli letenni a gépet. Előbb több mint egy órán át fogyasztotta a gép üzemanyagát, hogy a legkevesebb gyúlékony anyaggal érjen földet, majd csak ezután fordult rá a leszálló irányra. A hosszú idő alatt számtalan kísérletet tett a hiba kijavítására, mely annak ellenére sem sikerült, hogy ehhez komoly segítséget kapott a földről is.
Bár Kádár Sándor őrnagy lapunknak nem nyilatkozott, ám hozzá közel álló forrásból megtudtuk, hogy mi vezetett a katapultáláshoz. A meghibásodással küzdő gép pilótája eldöntötte, hogy ha a hasra szállás után a gép egyenesen csúszik a pályán, és nem sodródik semerre, akkor nem katapultál. Azonban tudta, hogy erre nagyon kevés esély van. A gyakorlat az, hogy a nagy sebességgel sodródó, a hasán csúszó gép valamerre kitör, és akkor megjósolni sem lehet a végkimenetelt. Az alábbi videón egy ugyanilyen típusú vadászgép hasonló balesete látható, melyet a kecskeméti pilóta is nagyon jól ismert. Pont e videó hatására döntött a katapultálás mellett, amikor gépe balra kitört a felszállópályán.
A svéd pilóta balesete, amit Kádár is ismert:
Ekkor azonban egy újabb szerencsétlen fordulatot vett a landolási folyamat, ami végül kórházba juttatta az őrnagyot. A katapult sem működött ugyanis az előírtak szerint. A vadászgépek katapultrendszere úgy működik, hogy amikor a pilóta elindítja a folyamatot, elsőként a kabintető robban le a feje fölül, hogy szabaddá váljon az út. Ezzel közel egy időben működésbe lép végtagok behúzásáért felelős rendszer (leegyszerűsítve: bovdenek behúzzák a pilóta kezeit, és lábait az üléshez), hogy a hatalmas sebességgel elinduló katapultszékkel akadálytalanul el tudja hagyni a kabint.
Az ejtőernyő nyílása előtt azonban a rendszernek el kell vágnia ezeket a bovdeneket, hogy a katapultszék leváljon a pilótáról. Ebben az esetben ez a művelet nem sikerült, a pilóta nem tudott megszabadulni a csaknem százkilós üléstől, az a jobb karján lógott a földet érésig. A fennakadt ülés hatalmas veszélybe sodorta a pilótát: a mentőernyő legfeljebb 100 kg súlyú pilótára van tervezve, és így is nagy, 5-6 m/másodperc sebességgel ér földet. Most azonban a pilótán lógott a mázsás ülés is, aminek köszönhetően a földetérési sebesség lényegesen megnőtt. Csak súlyosbította a helyzetet, hogy a pilóta ráesett az alatta lógó ülésre a földet érés pillanatában, ami végül a medence- és gerincsérüléseit is okozta.
Jól látszik, hogy a katapultülés nem oldott le a szerencsétlenül járt pilótáról:
Mindezekről hivatalos honvédségi forrás – ezidáig – nem számolt be, sokak szerint a HM igyekszik elhallgatni a balesetek okait. Nincs hivatalos információ a harmadik, szolnoki repülőbaleset okairól sem, amikor egy JAK-52-es kiképző repülőgép kadét pilótája égett meg leszállás közben, miután kigyulladt a gép motorja.
Hende Csaba honvédelmi miniszter értetlenségének adott hangot az esettel kapcsolatban, hiszen állítása szerint a növendék pilóta egy vészhelyzeti elemet gyakorolt, az úgynevezett álló motoros leszállást, és ilyenkor – mint a miniszter állítja – a repülőgép motorja ki van kapcsolva. Hihető magyarázat lehet ez a laikusok számára, ám a repüléshez csak egy picit is értő ember ezt megmosolyogja. Repülőképzésben köztudott, hogy működő motort semmilyen esetben sem állít le pilóta, az álló motoros leszállást úgy gyakorolják, hogy a gázkart alapra húzzák le, ezzel a motor teljesítményét elveszik annyira, hogy a gép csak vitorlázzon, így ha szükséges, bármikor ismét gázt adhat a pilóta.
Nem dicsérik
Lapunk több, katonai repüléssel foglalkozó szakemberrel beszélt, akik egyöntetűen arról számoltak be, hogy a vadászpilótáknak nagyon kevés az repülési idejük. Míg egy kereskedelmi utasszállító kapitánya egy hónapban 80-100 órát is simán repül, egy vadászpilóta nagyjából egész évben tölt ennyit a levegőben. Úgy tudjuk, hogy a kecskeméti légi bázis dandárparancsnoka, aki repüléstechnikai hiba miatt katapultált, májusig mindössze nyolc órát repült az évben.
Stiller Ákos
Arról, hogy bármi is megváltozna a magyar Gripen-flotta hetedének elvesztése miatt, a megkérdezett forrásaink nem tudtak beszámolni, érzésük szerint próbálják az ügyeket elhallgatni. Nem lehet tudni semmi konkrétumot a meglévő Gripenek repült óráiról, az élettartamukról és úgy általában a hadrafoghatóságukról. Az biztos, hogy azon kívül, hogy szépnek nevezték a Gripeneket, sokkal több pozitívumot szakértőink nem mondtak róla. Volt, aki Váry Gyula egykori MIG 29-es pilóta örökbecsű mondatát idézte, miszerint az még mindig jellemző, hogy "ez nem légierő, hanem légi erőlködés".
Az biztos, hogy a 2001-es vadászgéptender idején a katonai vezetés kikérte mind a műszaki, mind a hajózó személyzet véleményét, ők milyen gépeket szeretnének a kezük alatt tudni. Mivel sok típust ki is tudtak próbálni, volt összehasonlítási alapjuk. Valamennyien az F-16 típusra szavaztak, de senkit nem érdekelt a véleményük. Az Orbán-kormány 2001-ben döntött 14 JAS A/B Gripen-gép lízingeléséről, melyet a Medgyessy–Gyurcsány-kormányok idején tettek NATO-kompatibilissé – a lízing ára 2012-es áron 340 milliárd forint volt.
Kedd délutánra már ötödik alkalommal hirdetett demonstrációt Hadházy Ákos. Pankotai Lili, Rainer-Micsinyei Nóra és Iványi Gábor is felszólalt, majd papírrepülőkkel támadták Orbán Viktor munkahelyét.