szerző:
Gergely Zsófia
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Szinte pontosan két évvel ezelőtt került adásba a TV2 propagandacsatornává züllesztésének emlékezetes állomását jelentő riport Spéder Zoltánról, amelyben klasszikus paparazzófotókkal és manipulált beállításokkal próbálták lejáratni az üzletembert. Az emiatt indult per jogerősen véget ért, az elsőfokú ítélethez képest ugyan kisebb, de még így is jelentős sérelemdíjjal. Úgy tűnik, a bíróságokon (még) számítanak a személyiségi jogokat garantáló törvények akkor is, ha az állami támogatással Andy Vajnához került csatorna veszi ezeket semmibe.

Összesen 4,5 millió forint sérelemdíjat ítélt meg a bíróság Spéder Zoltánnak a Tények című műsor 2016 júniusában készített riportja miatt, amely a „rejtőzködő milliárdosok” címmel futó karaktergyilkos széria talán legbotrányosabb darabja volt – ez dőlt el két év után a Fővárosi Ítélőtábla pénteki tárgyalásán. A jogerős ítéletben arra is kötelezték a TV2-t, hogy a mostanra hírműsor jellegét erősen elvesztő Tények adásában főműsoridőben közzé kell tennie az ítélet rendelkező részét.

Az Orbán Viktorral korábban jó viszonyt ápoló, majd kegyvesztetté vált üzletembert – ahogy fogalmaztak – „intim pillanataiban” készített fotókkal, tendenciózusan szerkesztett állításokkal úgy ábrázolták, mint egy pénzéhes, cégeit „toldozó-foldozó” bankárt, kiteregetve magánéletét, sőt, egészségi állapotát is. A hvg.hu derítette ki, hogyan rakták össze tudatos csúsztatásokkal a riportot, például a kolléganőjének elköszönésképpen adott pusziból egyenesen smárolós jelenetet kreálva. A TV2 viszont a bíróságon azzal próbált védekezni, hogy fontos közügyek feltárása érdekében készítették a paparazzifotókkal spékelt anyagot.

Rekordösszegű sérelemdíj a privát szférában vájkálásért

A másodfokon eljáró ítélőtábla azonban szinte teljesen egyetértett az elsőfokú ítélettel, és pénteken kimondta: a TV2 valótlan állításokat híresztelve megsértette Spéder jóhírnevét, magánélethez és a magántitok védelméhez fűződő jogait. Egyedül a bankár-üzletember gazdasági tevékenységére, a cégeire vonatkozó állításokat nem értékelte olyan szigorúan, mint az elsőfokú bíróság, ezért a 2016 őszén született korábbi, 5,7 millió forintos sérelemdíjat 4,5 millió forintra csökkentette.

„Ez egy előremutató az ítélet, a bíróság tájékoztatása szerint ilyen mértékű sérelemdíjat korábban még nem állapítottak meg. Spéder Zoltán a teljes összeget jótékony célra fogja fordítani”

– kommentálta a döntést Bodolai László, ügyet végigvivő ügyvéd. Bodolai a jogi eljárás közben az Indexet tulajdonló alapítvány vezetője és az Index igazgatósági elnöke lett.

Az ítélet indoklása alapján Andy Vajna csatornája követéses fotók leközlésével mélyen megsértette a magánszférát, amit nem lehet azzal magyarázni, hogy Spéder közszereplő, és ezért ezt adott mértékben tűrnie kell. Ugyanis a közszereplő minősége elsősorban a gazdasági életre terjed ki a bíróság szerint, de még így is megengedhetetlen az ilyen mértékű beavatkozás a törvények által védett személyiségi jogaiba.

©

Jogerős, de felülvizsgálatot kérnek a Kúriától

A döntés jogerős, így a sérelemdíjat a TV2-nek ki kell fizetnie, bár ez valószínűleg nem okoz nehézséget az állami hirdetésekkel teletömött csatornának. A TV2 viszont nem akar beletörődni az ítéletbe, legalábbis ügyvédje szóban azt közölte pénteken Bodolai Lászlóval, hogy a Kúria elé viszi a már jogerős ügyet. Itt tudósítottunk egy korábbi tárgyalásról, ahol a tévé jogi képviselője helyenként egészen röhejes módon próbálta védeni a karaktergyilkos anyagot, egyebek közt arra hivatkozva, hogy Spéder „speciális közszereplő”, a róla készült riportra pedig „közéleti vita” miatt van szükség. Mire a bíró tárgyilagosan csak annyit kérdezett, mégis melyik közéleti vita szempontjából fontos mondjuk az, ahogy lesből kamerázva ráközelítenek Spéderre.

A lejáratás maradt és díjat érdemelt

A Tények műsora a hamar csúfosan megbukott „rejtőzködő milliárdosok” sorozat idején és jelenleg is annak a Kökény-Szalai Vivien hírigazgatónak az irányításával működik, akit jelenleg az előzetesben ülő Czeglédy Csaba perel rágalmazásért. Múlt héten írtuk meg, hogy a baloldali politikus-ügyvédről készült lejárató riportok miatt zajló perben a TV2 váratlanul a börtönviselt ex-MSZP-s Zuschlag Jánost vetné be tanúként. Állítólag ugyanis az akkor éppen szintén rács mögött lévő Zuschlag állításaira épültek a Czeglédyről készült lejárató anyagok, amelyeket egy elsötétítve bemutatott „tanú” csak ismertetett – vagyis most már nemcsak paparazzókat alkalmaz a revolvermédiaként működő TV2, hanem akár statisztákat is.

Ehhez képest tavaly ősszel állami támogatású Magyar Termék Nagydíjat kaptak a TV2 hírműsorai. Az elismerést a Parlamentben vette át Kökény-Szalai Vivien a „kiemelkedő magyar minőség kommunikációjáért”:

Kökény-Szalai átveszi a minőségért járó elismerést Jakab Istvánntól, az Országgyűlés alelnökétől
©

Csatlakozzon a HVG Pártoló Tagsághoz!

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!