szerző:
Szántó Péter
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A kávéházak közepes zajszintje elősegíti a kreatív gondolkodást, és ma már az irodák kialakítása során is törekednek az egyre több közösségi tér kialakítására, a közös munka ösztönzésére. Ön tud zajban dolgozni?

Két féle ember létezik, aki csendben tanul és aki nem. Részemről sosem voltam könyvtárba járós vagy elvonulva tanulós. Inkább a Közgáz aulájának körasztalait preferáltam, ahonnan tanulás közben lehetett a nyüzsgő tömeget vizslatni, de egy kávéházban is sokkal produktívabbnak éreztem magam. Így van ez ma is. Utazás és hosszú értekezletek közben is remekül tudok dolgozni. Érdemes magunkat néha rákényszeríteni egy hosszú de kellemes vonatútra, amikor ráfokuszálhatunk elmaradásainkra.

A szerzőről
Szántó Péter igazi közösségi ember. Szakterülete a személyes tartalom a tömegkommunikációban. A University of Southern Californián, a világ egyik legjobb StartUp képzésén tanult, és ért el sikereket, kudarcokat. Cége, a B Creative, digitális üzletfejlesztéssel foglalkozik. Péter kis-, és nagyvállalatoknak - mint OTP, Fashion Street és TripTrotting - ad közösségi média-, és mobil területen tanácsokat; előadója a Kürt Akadémiának, Internet Hungary-nek, a 2013-as TEDxYouth-nak.

Tanulmányok igazolják, hogy a kávéházak közepes zajszintje elősegíti a kreatív gondolkodást. Nem véletlen, hogy a modern irodakialakításban egyre több közösségi tér van, amik nappalikra, kávéházakra hasonlítanak. Az emberek pedig nem hogy nincsenek rákényszerítve az asztaluknál való munkára, hanem külön motiválják őket, hogy közösségben dolgozzanak. Nem véletlenül, így lesznek a legproduktívabbak.

Felmerül a kérdés ugyanakkor, hogy mi az az optimális zajszint, ami jótékonyan hat a munkavégzésre. Ravi Mehta, az Illinoisi Egyetem munkatársa által vezetett kutatócsoport 5 kísérletet végzett el arra vonatkozóan, hogy a környezeti zaj hogyan hat a kreatív gondolkodásra. Az egyik tesztben azt vizsgálták, hogy különféle zajszintek mellett, az alanyok milyen hatékonyan tudnak ötletelni, valamilyen új termék kapcsán.

Az aránylag csendes - 50 decibeles - környezethez képest a közepes környezeti zajszint - 70 decibeles - elősegítette a kreatív feladatmegoldást, míg az ennél nagyobb - 85 decibeles - hátráltatta. A tudósok magyarázata szerint az enyhe háttérzaj elég „zavaró” volt ahhoz, hogy az embereket sokkal nagyobb ötletességre, kreativitásra ösztönözze.

Összefoglalva a kutatás arra biztat, hogy a bezárkózás helyett, törjön ki a komfortzónájából és keressen egy viszonylag zajos helyet, amely képes kiváltani az absztrakt gondolkodást, és előhívni a kreatív ötleteket. A teljes tanulmányt ide kattintva érheti el.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!