Tetszett a cikk?

Lázár János kiadta az ukázt, a végrehajtásért Hegyi Zsolt MÁV-vezér lesz a felelős.

Lázár János építési és közlekedési miniszter pontos határidőkkel hosszú feladatsor végrehajtására kötelezte a MÁV vezérigazgatóját. Az utasítás a péntek esti Hivatalos Értesítőben jelent meg.

Június 1-től visszafizetik a vonatjegy árának felét, ha a járat legalább 20 percet késett. A havi bérletesek 10 százalékos mértékű kedvezményt vehetnek igénybe a következő vármegye- vagy országbérlet árából a megvásárlás módjára tekintet nélkül, amennyiben a vonat, illetve busz az adott hónapban legalább öt alkalommal alkalmanként minimum 20 percet késik.

A MÁV-csoport összes pályaudvari mosdóját felújítják 2025. december 31-ig. A WC- és mosdóhasználatért készpénzzel és elektronikusan is lehet majd fizetni, úgy, hogy a MÁV-csoport utasai – akár MÁV Plusz applikációval, akár érvényes jeggyel vagy bérlettel – az illemhelyiségeket ingyenesen használhassák. „A feladat teljesítése során a MÁV törekedni köteles a használat után beszedett minél nagyobb bevétel elérésére”, ugyanakkor köteles biztosítani az illemhelyiségek, bennük a szükséges fogyóeszközök és infrastruktúra folyamatos rendeltetésszerű használatát.

Április 1-től takarítószemélyzet lesz folyamatosan az IC vonatokon, illetve 1000 darab új autóbuszt szereznek be a jövő év közepéig, közülük 500-at már idén.

Korszerűsítik a mozdony-flottát. Az első ütem határideje 2025. december 31., a másodiké 2026. december 31. 2026. május 31-ig a flotta minden második mozdonya, az InterCity járatok esetén közel 90 százaléka esetében történjen meg a korszerűsítés úgy, hogy a 2025. évben legalább 55, a 2026. évben további 15 mozdony álljon szolgálatba. 2025. június 15-ig újítsanak fel és helyezzenek újból forgalomba 100 vasúti kocsit. Ennek részeként 50, alkatrészhiány miatt a forgalomból kivont InterCity kocsi, valamint 285 új vasúti kocsi beszerzésére irányuló előzetes piaci konzultációt írjanak ki 2025. február 28-ig. Ez a dátum így jelent meg a hivatalos lapban, pedig az utasítás kelte március 7.

A GYSEV „egyes erőforrásait beforgatják” a MÁV-hoz: 733 kilométer kijelölt vasútvonalat a pályaműködtetés tekintetében legkésőbb 2025. június 30-ig átadnak a GYSEV Zrt. működtetésébe, további néhány vonalon pedig a személyszállítási szolgáltatásokat adják át legkésőbb 2026. március 30-ig.

Bevezetik a MÁV-buszt mint szolgáltatást: 2025. április 30-tól a nyári szezonban álljon rendelkezésre legalább 200 db autóbusz, amelyek erősítő járatként tudják kísérni, szükség esetén pedig helyettesíteni a legnépszerűbb nyári vonatjáratokat.

Szintén április 30-tól (a nyári főszezonban) jegyvásárláskor egyértelműen tájékoztatni kell az utast, hogy egy-egy jármű rendelkezik-e klímával, és amennyiben az utas nem talál klímás vonatot az adott viszonylaton, a MÁV-csoport garantáljon számára ugyanolyan feltételekkel klímás erősítő buszjáratot.

Április 1-től új applikációt vezetnek be MÁV Plusz néven, beépített késés-ellenőrzési funkcióval. Lesz benne utastájékoztatási és ügyfélszolgálati funkció, a késés utáni kártérítés érvényesítését lehetővé tevő „késési biztosítás” funkció, valamint 2026. január 1-jei határidővel a WC és mosdó használatát biztosító beléptetési funkció.

Mindez szombattól hatályos, végrehajtásáért a MÁV tavaly kinevezett vezérigazgatója, Hegyi Zsolt felelős.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!