szerző:
Tetszett a cikk?

14 év szünet után új albumot hozott ki az egyik legfontosabb neo-soul előadó, D'Angelo.

Ha azt vesszük, az 14 év van majdnem másfél évtized is, hiszen lassan vége a 2014-es évnek, D'Angelo legutóbbi albuma, a Voodoo pedig 2000-ben jelent meg. Addig sem szórta az albumokat, hiszen azon a nagy hatású lemezen kívül csupán egyetlen másik stúdióalbumot hozott ki: az ugyancsak fantasztikus, 1995-ös Brown Sugart. Ő volt a kilencvenes években feltűnt egyik legfontosabb új soul-előadó.

A Michael Eugene Archer néven 1974-ben anyakönyvezett muzsikus - aki az elmúlt tizenöt évben néhány közreműködéstől eltekintve egyáltalán nem volt aktív, egészségügyi- és drogproblémákkal is küzdött, sőt a törvénnyel is meggyűlt a baja - 2009-re már ígért egy visszatérő albumot, de az a lemez sosem jelent meg. 2010-ben ismét arról szóltak a hírek, hogy a zenész stúdióban dolgozik az akkor már tíz évvel korábban megjelent előző album folytatásán (ki is szivárgott egy 1000 Deaths című dal a netre) - ám a lemez sem abban az évben, sem 2011-ben nem került a boltokba.

Egy évvel később - bár lemez továbbra sem jelent meg - D'Angelo turnéra indult, többek között a legendás basszusgitárossal, a Who-ban és a Nine Inch Nailsben is zenélő Pino Palladinóval zenekarában.

Egy évvel később a hazánkban többször is járt funk-hiphop-klasszikus, a Roots dobosa, Questlove az amerikai Billboard magazinnak nyilatkozott arról, hogy az új D'Angelo-album - melyen ő maga is közreműködik - már kilencvenkilenc százalékban elkészült. Az album persze tavaly sem jelent meg - többek közt azért, mert a zenészt kórházba kellett szállítani, "komoly egészségügyi problémák miatt".

Idén januárban néhány minivideó került ki a netre, melyeken D'Angelo és Pino Palladino basszusgitáros a stúdióban dolgoznak. Néhány napja, december 10-én, pedig egy titokzatos üzenetet hoztak nyilvánosságra - ugyancsak a youtube-on -, mely szerint a Black Messiah című lemez hamarosan megjelenik. És meg is jelent.

A tizenkét dalos Black Messiah elképesztően zseniális, klasszikus funk-hagyományokat és modern hangzásokat keresztező mestermunka, amire érdemes volt akárhány évet várni. D'Angelo szerint a cím nem kifejezetten vallási, inkább afféle közéleti, vagy még inkább - elnézést a tökéletlen szóért - "világhangulati" utalás.

"Sokan azt fogják gondolni, hogy ez a lemez a vallásról szól. Sokan arra a következtetésre jutnak majd, hogy Fekete Messiásnak nevezem magam. Számomra ez a cím mindnyájunkról szól. A világról. Egy olyan elképzelésről, amelyre együtt kell törekednünk. Legyünk mindnyájan Fekete Messiások! A lemez azokról az emberekről szól, akik felkeltek Fergusonban, Egyiptomban, vagy lázadtak az Occupy Wall Streeten, és mindenhol másutt, ahol egy közösségnek elege van, úgy dönt, hogy változtatni akar és tesz is a változásért. Nem egy karizmatikus vezető dicsőítéséről szól, hanem ezrek dicséretéről. (...) A Fekete Messiás nem egy ember, hanem egy érzés, hogy mi mindnyájan lehetünk vezérek." - nyilatkozta a zenész.

Az album a Spotify-on itt található.

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!