Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ae7c872a-5637-428c-b023-be7346e0d8a8","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Mintegy 1200 embert kellett evakuálni.","shortLead":"Mintegy 1200 embert kellett evakuálni.","id":"20241224_Tuz-volt-az-Eiffel-toronyban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ae7c872a-5637-428c-b023-be7346e0d8a8.jpg","index":0,"item":"aca906d6-5a7b-488b-8c7b-fe08b736d64f","keywords":null,"link":"/vilag/20241224_Tuz-volt-az-Eiffel-toronyban","timestamp":"2024. december. 24. 14:23","title":"Tűz volt az Eiffel-toronyban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6ef5de55-03d2-4de2-a48d-1ecb7b75be35","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Svéd és amerikai kutatók fejlett technikák bevetésével mutatták meg, hogy milyen is valójában az a kis idegrendszer, ami a kifejezetten a szívnek van fenntartva és kizárólag arra összepontosít.","shortLead":"Svéd és amerikai kutatók fejlett technikák bevetésével mutatták meg, hogy milyen is valójában az a kis idegrendszer...","id":"20241225_a-sziv-belsejeben-levo-kisagy-felterkepezese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ef5de55-03d2-4de2-a48d-1ecb7b75be35.jpg","index":0,"item":"f3bb7277-13a1-4441-bf65-491d24f5059f","keywords":null,"link":"/tudomany/20241225_a-sziv-belsejeben-levo-kisagy-felterkepezese","timestamp":"2024. december. 25. 14:03","title":"A szív belsejében fészkel egy külön kis agy","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e266a9c-7097-4d82-a6f1-bfaf361efbf8","c_author":"Illényi Balázs","category":"360","description":"Rendszeresen át kellene gondolni viszonyunkat az ünnepeinkhez, az azokon közösen elfogyasztott ételekhez, hogy a személyiségünket formáló tradíciók ne váljanak béklyóvá – hangsúlyozza Czecz Fruzsina gasztropszichológus, aki elárulja azt is, hogyan szereljük le a traktálást.","shortLead":"Rendszeresen át kellene gondolni viszonyunkat az ünnepeinkhez, az azokon közösen elfogyasztott ételekhez...","id":"20241225_hvg-asztalnal-dol-el-czecz-fruzsina-gasztropszichologus-karacsony-unnepi-szerepek-elvarasok-hataratlepes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e266a9c-7097-4d82-a6f1-bfaf361efbf8.jpg","index":0,"item":"b46edc72-d643-456b-8612-4933f062e691","keywords":null,"link":"/360/20241225_hvg-asztalnal-dol-el-czecz-fruzsina-gasztropszichologus-karacsony-unnepi-szerepek-elvarasok-hataratlepes","timestamp":"2024. december. 25. 19:30","title":"„Csak apád kedvéért sütöttem meg ezt is” – hogyan ne rokkanjunk bele a karácsonyba?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"24468812-f386-40ad-947f-1d44c8bf5593","c_author":"Bedő Iván","category":"360","description":"Azoknak is partnerük lehet az MI, akik szakértő lelki segítségre szorulnak. Mivel a gép nem alkot morális ítéletet, és nem kell előtte szégyenkezni, ilyenkor az emberek könnyebben megnyílnak. Nem is pusztán szerelmi ügyekben.","shortLead":"Azoknak is partnerük lehet az MI, akik szakértő lelki segítségre szorulnak. Mivel a gép nem alkot morális ítéletet, és...","id":"20241225_hvg-mesterseges-intelligencia-pszichologus-gepesitett-terapeuta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/24468812-f386-40ad-947f-1d44c8bf5593.jpg","index":0,"item":"842bd2c7-1fac-4032-9988-0292b5470a19","keywords":null,"link":"/360/20241225_hvg-mesterseges-intelligencia-pszichologus-gepesitett-terapeuta","timestamp":"2024. december. 25. 15:45","title":"Egyszerűbb neki elmondani, mint egy pszichológusnak – a gépesített terapeuta esélyei és veszélyei","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"abf3cd8f-5c96-4f8b-9ded-d583e02fc320","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Rendelettel nehezítették a speciális kötszerek felírását.","shortLead":"Rendelettel nehezítették a speciális kötszerek felírását.","id":"20241224_Tovabb-rontotta-a-kormany-a-nehezen-gyogyulo-sebekkel-elok-gyogyulasi-eselyeit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/abf3cd8f-5c96-4f8b-9ded-d583e02fc320.jpg","index":0,"item":"81ecfe30-af51-4907-9025-5ebba0a87b23","keywords":null,"link":"/itthon/20241224_Tovabb-rontotta-a-kormany-a-nehezen-gyogyulo-sebekkel-elok-gyogyulasi-eselyeit","timestamp":"2024. december. 24. 15:14","title":"Tovább rontotta a kormány a nehezen gyógyuló sebekkel élők gyógyulási esélyeit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f20f2cbb-5bf0-4977-b617-5be5d75117b1","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"360","description":"Próbálták már elképzelni, milyen nehéz lehet a zenészeknek, akik a legnagyobb nyári hőségben éneklik fel a karácsonyi dalokat? Vagy hogy nem is dőlnének össze a boltok, ha nem volna karácsony, sőt, akkor mindenki jobban ünnepelné a születésnapokat? És hogy még olyan ország is érzi az ünnep hasznát, amely amúgy üldözi a keresztényeket?","shortLead":"Próbálták már elképzelni, milyen nehéz lehet a zenészeknek, akik a legnagyobb nyári hőségben éneklik fel a karácsonyi...","id":"20241225_egy-masik-kozgazdasag-karacsony-ertek-ajandek-tulora-unnep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f20f2cbb-5bf0-4977-b617-5be5d75117b1.jpg","index":0,"item":"d3287379-1f64-4f9e-b632-e0d184d73702","keywords":null,"link":"/360/20241225_egy-masik-kozgazdasag-karacsony-ertek-ajandek-tulora-unnep","timestamp":"2024. december. 25. 07:00","title":"A ronda pulcsi értékétől a Mikulás manóinak túlórapénzéig – 7 meghökkentő karácsonyi megfejtés közgazdászoktól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c582cee8-1b33-4170-b5d7-fc00095dbf03","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A dupla kereklámpás Zsiguli három évtizeddel tekeri vissza az idő kerekét.","shortLead":"A dupla kereklámpás Zsiguli három évtizeddel tekeri vissza az idő kerekét.","id":"20241224_38-millio-forintert-arulnak-egy-10-kilometeres-regi-ladat-zsiguli","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c582cee8-1b33-4170-b5d7-fc00095dbf03.jpg","index":0,"item":"1e0d9241-4d5c-4682-b689-0bb021e39010","keywords":null,"link":"/cegauto/20241224_38-millio-forintert-arulnak-egy-10-kilometeres-regi-ladat-zsiguli","timestamp":"2024. december. 24. 07:21","title":"38 millió forintért árulnak egy 10 kilométeres régi Ladát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7572b4e6-3b62-47d6-a9c7-51ea3061e24e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Nem az embert próbálták leutánozni, csupán az emberi test működéséből indultak ki norvég kutatók, akik megalkották ZRobot, azaz a doboló robotot. Kreálmányuk tudása felülmúlja a legvirtuózabb zenészét is.","shortLead":"Nem az embert próbálták leutánozni, csupán az emberi test működéséből indultak ki norvég kutatók, akik megalkották...","id":"20241225_zrob-dobolo-robot-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7572b4e6-3b62-47d6-a9c7-51ea3061e24e.jpg","index":0,"item":"649b2981-1451-4bd9-b698-55727534301a","keywords":null,"link":"/tudomany/20241225_zrob-dobolo-robot-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2024. december. 25. 16:03","title":"Új értelmet nyer a dobpergés szó ezzel a doboló robottal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Rosszabb tanulási eredményeket ér el az a diák, aki rendszeresen a számítógép előtt ül, még akkor is, ha azt csak tanulási célból teszi. A nemrég közzétett OECD-jelentésen sokan meglepődtek, pedig nem egy új felismerésről van szó. De azért óva intenénk az iskolákat, hogy eltiltsák a gyerekeket az informatikai eszközöktől, ugyanis a munkaerőpiac által elvárt digitális írástudásban nagyon rosszul állunk. Van megoldás a látszatellentmondásra: az IKT-pedagógiában is felkészült tanár.
Az OECD honlapján megjelent Tanulók, komputerek és tanulás című tanulmány tételmondata úgy hangzik, hogy minél többet használja egy diák a tanulás során a számítógépet, annál rosszabbak az eredményei. A 2012-es PISA nemzetközi tanulói teljesítménymérés adatai alapján készült kutatásból sokan azt a következtetést vonták le, hogy ezek szerint minden iskolai IKT-beruházás, minden digitális tananyag, vagy minden e-mailen küldött házi feladat hiábavaló volt, sőt káros. Ennél azért árnyaltabb a kép.
Sok informatikai pénz ≠ jobb matektudás
A tanulmány azt mutatta ki, hogy az infokommunikációs eszközökbe invesztált erőforrások és a szövegértés, valamint a matematikai és természettudományos műveltség javulása között nincs kapcsolat. Sőt, általában, ahol kevesebb az iskolákban a PC, ott jobbak a tanulói teljesítmények. Magyarország, sajnos nem kivétel: viszonylag jó az egy tanulóra jutó (igaz szörnyen elavult) számítógép-ellátottság, és mind a szövegértésben, mind a matekban átlag alatt teljesítenek a diákok.
Mellesleg Horváth Ádám, az IVSZ oktatási igazgatója vitatja az OECD Magyarországra vonatkozó adatait. Ebben ugyanis az szerepel, hogy 2,2 magyar gyerekekre jut egy PC, miközben a hazai ellátottság ennél jóval rosszabb. Az iskolákban nem 600 ezer, hanem körülbelül 300 ezer gép van, és azok egy része is használhatatlan, vagy elavult. A szakember arra is felhívta a figyelmet, hogy jellemzően Magyarországon csak az informatikaórán kerülnek gép elé a gyerekek, más órán, így matekórán nem, így természetes, hogy nincs hatása az iskolai PC-ellátottságnak a matekos teljesítményekre.
AFP / Jerzy Modrak
Ha csak a tanulók internethasználatára szűkíti az OECD a vizsgálatot, hasonló eredményt kapunk. A PISA „éltanulóiban” – Dél-Koreában, Sanghajban, Hongkongban és Japánban – fordítanak a legkevesebb időt iskolai internetezésre. Ezzel szemben az internet segítségét gyakran igénybevevők közül három országban – Ausztráliában, Új-Zélandon és Svédországban – kifejezetten romlottak az utóbbi években a diákok olvasási és matematikai képességei. A mutatók szerint "egyetlen olyan ország sincs, ahol a diákok többsége rendszeresen használja az internetet az iskolában és ezzel együtt javul a diákok teljesítménye".
Nincs új a nap alatt
Hogy az iskolai számítógép-használat és a tanulói teljesítmény javulása között negatív a kapcsolat, már a 2009-es PISA-vizsgálat is kimutatta – mondta el a hvg.hu-nak Lannert Judit oktatáskutató. De ekkor még pozitív kapcsolatot találtak az otthoni számítógép-használat és a teljesítmény között. Ezt akkor azzal magyarázták, hogy az iskolai kötött környezetben nem jól használják a számítógépet, míg otthon kreatív módon teszik ezt. Idén már azt találták, hogy az otthoni számítógép-használattal sem pozitív ez a kapcsolat.
Tíz évvel ezelőtt, szintén az akkori PISA-eredményekből, ugyanezt állapította meg két német kutató. Thomas Fuchs és Ludger Woessmann, a müncheni egyetem IFO gazdasági kutatóintézetének tagjai kijelentették, hogy minél kevésbé használják a diákok a számítógépet otthonukban, illetve az iskolában, annál jobban teljesítenek a különböző műveltségi és matematikai teszteken. A kutatók ezt azzal magyarázták, hogy a számítógép elvonta ezeknek a gyermekeknek a figyelmét a házi feladatról.
Dombgörbe
A most megjelent kutatásról szóló híradások ugyanakkor kevésbé emelték ki azt az ábrát, ami azt is bemutatja, hogy a kevés IKT-használat szintén rosszabb iskolai teljesítményeket eredményez: ez tehát egy „dombszerű kapcsolat”. Sem a sok, sem a kevés számítógép nem szerencsés. A tanulmány szerint valamennyivel a mostani OECD-átlag alatt van az optimális iskolai számítógép-használati arány.
A tanulók olvasási készsége és az iskolai számítógép-használat
OECD
Hogy mi lehet az oka, hogy a sok – akár iskolai, tanulási célú – számítógép-használat rontja a tanulási teljesítményeket, erre az OECD-tanulmány nem tér ki. De könnyen belátható, hogy könnyű „eltévedni” a digitális világban, és rengeteg időt eltölteni például netes kereséssel, chateléssel, zenehallgatással, közösségi médiahasználattal – teljesen feleslegesen. Ilyenkor a diák nyilván más, hasznosabb tevékenységtől fosztja meg magát. Lannert Judit arra hívja fel a figyelmet, hogy sokkal könnyebb volt – ráadásul az uniós fejlesztési források is ezt erőltették – az eszközökbe invesztálni, mint a pedagógusképzésbe, -továbbképzésbe, vagy ne adj' isten a tanárok bérébe. Számos nemzetközi tanulmány foglalkozott vele, hogy önmagában a legkorszerűbb IKT-eszközök semmit sem jelentenek a tanulásban az ahhoz kapcsolódó hatékony tanítás nélkül.
IKT-pedagógia nélkül nem megy
Lassúak és nem kitartóak a magyar diákok
Lannert Judit egy másik aggasztó eredményre is felhívta a figyelmet a Kölökneten. E szerint a magyar fiatalok lassan fogják fel a digitális formában adott feladatokat, és nem is próbálnak szívósan végigmenni a lehetőségeken és eljutni a megoldásig. Az angolszász országok ebben a gyorsasággal, az ázsiaiak a kitartással érnek el jó eredményeket.
Mi viszont se gyorsak, se kitartóak nem vagyunk. Ez arra utal, hogy nálunk már az olyan alapok sincsenek meg, mint a jó szövegértés és a motiváció.
Az angolszász országokban az utóbbi években lezajlott kutatások kimutatták, hogy az iskolai számítógép-használat alapvetően javítja a diákok problémamegoldó, matematikai és algoritmikai, valamint az önkifejezési készségeit, de csak abban az esetben, ha ez a tevékenység megfelelő tanítási módszertannal párosul. Továbbá nem szorítja ki a csoportos, "offline tevékenységeket", és nem merül ki médialejátszásban, feleletválasztásos tesztfeladatok kitöltésében – magyarázta az IVSZ oktatási igazgatója egy vitában. Horváth Ádám hozzátette, ennek épp ellenkezőjét érjük el, ha az IKT-eszközök átveszik a pedagógus szerepét, valamint ha szabadon, irányítás és feladat nélkül használhatják a gyerekek az eszközöket. Azaz a döntő: az IKT-val támogatott pedagógia.
Beszédes egyébként, hogy a mostani OECD-vizsgálatból kihagyták Dél-Koreát. Ott ugyanis rengeteget invesztáltak IKT-eszközökbe, gyakorlatilag informatizálták a közoktatást. Ennek ellenére (vagy e mellett) kiválóan teljesítenek a PISA-vizsgálatokon. Ott az IKT-pedagógia fejlesztése párhuzamosan zajlott az eszközfejlesztéssel. Ehhez Lannert Judit azt teszi hozzá, hogy az oktatásban sikeres keleti országokban a digitális tanulás terepe elsősorban az otthoni munka, az iskolában a hangsúly a hagyományos nevelésen van.
Siralmas állapotban a digitális írástudás
Hogy milyen káros lenne a mostani tanulmány hatására hátradőlni, és nem finanszírozni az iskolai IKT-eszközöket, azokat használni – a fentieknek megfelelően: szakszerűen – a tanításban, arra idézzük fel a nyáron kiadott Az iskolai digitális oktatás megújítási terve című IVSZ-tanulmány néhány mondatát.
Ebben a szakemberek rámutatnak, hogy a munkavállaláshoz (sőt, a mindennapi életben való eligazodáshoz is) ma már elengedhetetlenek a digitális készségek, ezért ezek fejlesztése kiemelt jelentőségű (lenne) a közoktatásban. Ez a Nemzeti Alaptantervben ugyan megjelenik, de a köznapi tapasztalat az, és a vállalkozások is arról számolnak be, hogy a diákok nem rendelkeznek megfelelő digitális ismeretekkel, és ezért kevésbé állják meg a helyüket a világban. Nem tudnak olyan állásokat betölteni, amelyek igénylik az ilyen jártasságot, vagy – informatikai szakmák esetében – az informatikai szaktudást. Mindez visszafogja a gazdasági fejlődést és rontja a foglalkoztatást.
A digitális szövegértés problémáit ebben az ábrában foglalták össze:
IVSZ
Tehát – a PISA-adatokból most (megint) kibányászott eredmények szerint – az olvasás-szövegértés, illetve a matematikai teljesítmények javulásához sokkal kevesebbet kellene a diákoknak számítógépet használni a tanulmányaik során. A digitális írástudás megszerzéséhez pedig sokkal többet.
Ez az ellentmondás ugyanakkor csak látszólagos, és megint a pedagógusoknál kötünk ki: az (IKT-pedagógiával is) jól felkészült tanárokon múlik, hogy a diákok minden területen megszerezzék a biztos alapkészségeket.