szerző:
Balkányi Nóra
Tetszett a cikk?

Minden héten szabadzenélést hoznak össze, külföldi zenészeknek rakják fel a fővárost a térképre. Az ezernyi formában működő csoport stabil, ötfős zenekarként most ért új állomáshoz. A hvg.hu nagyobb figyelmet érdemlő magyar zenekarokkal foglalkozó egy.két.há- sorozatában bemutatjuk a SoulClap Budapestet.

egy.két.há

Sorozatunkban fiatal, tehetséges magyar zenekarokat mutatunk be, mert azt gondoljuk róluk, hogy nagyobb figyelmet érdemelnének.

Beszélgettünk a Mongooz and The Magnet, Muriel, Immgirants, Jónás Vera Experiment, Grand Mexican Warlock, iamyank, Esti Kornél, Blahalouisiana, Gustave Tiger, Mörk, The Luckies, Junkie, The Best Bad Trip, Twentees, Kamikaze Scotsmen, SoulClap Budapest, Antonia Vai, The Adolescens, Barbara Stahl, The nobody elses, mïus, Belau, Papaver Cousins, Szeder, Manoya zenekarok tagjaival.

Friss cikkek a témában

„Ha most ötünket random ledobnád bárhol játszani, az már nagyjából zenélésnek hangzana” – mondta a SoulClapben szempleres-dj-producerként működő Őrsi András a jelenlegi felállásról.

KERET BLOG VIDEÓ :

Őrsi és a többi fix tag – a zenekarvezető Bognár Szabolcs (billentyű), Zahár Fanni (fuvola), Boros Levente (dob) és Heilig Tamás (basszusgitár) – is sokféle jó projektben mozog még a csapaton kívül (portrékat lásd később – a szerk.).

A SoulClap hat éve laza, sokat imprózó kollektívaként indult, mostanra jazz triós fellépéstől kezdve DJ szetteken át elektroakusztikus élő zenekaros koncertig mindenféle felállást tudnak hozni. Az irány végig megmaradt: a hip-hop, a neo soul, a funk és a jazz.

Fazekas István

A SoulClap széles rokonsági körébe tartozik hasonló zenei vonalakkal az Amoeba, a Fixi4, a Slow Village (az egyik SoulClap alapító-producer, az absztrakt hip-hopban mozgó Zsigiri Bálint projektje) és az Ethnofil. Távolabbról kötődő a nemrég iszonyat mázlival a Red Hot Chili Peppers-szel bandázó, mostanában amúgy sajnos kevésbé aktív garázsrock The Qualitons, vagy az előző egy.két.há-ban lemezpremierező extrém-pop Mörk. De a csapat együttműködött korábban például az Akkezdet Phiaival és Senával is.

Ez itt holland Sarah-Jane-el felvett új szám. Hallgassák meg először a hvg.hu-n.

 

„Nem konkurens formációkról beszélünk” – mondta Kremer Sára, a SoulClap menedzsere. „Ez a közeg támogató, mindenki mindenhol játszik, sok a helyettesítés és a feat (közös fellépés – a szerk.). Ezek 'háztáji' bulik."

Pörög a szcéna

„Kicsi a kör, mindenki ismer mindenkit” – egészítette ki Őrsi András is. „Ha jön egy külföldi MC, rögtön össze tudjuk hozni öt jó projekttel. Lehet, hogy ebben a stílusban épp csak ennyi van az egész országban, de ő azzal a feelinggel megy majd vissza Londonba, hogy Pesten pörög a szcéna.”

A SoulClap kollektíva azon dolgozik, hogy erősítse ezeket a szálakat – ők is hívnak zenészeket, maguk is dolgoznak külföldi megjelenésen. „Ha jön például egy amerikai rapper, nem hozza magával a teljes zenekarát. Csapatra lesz szüksége, aki kíséri, és ismeri a színteret.” Vagyis a DJ-ket, a helyeket, a kiadókat, a szervező csapatokat.

Fazekas István

Őrsi helyszínként a budapesti művészközeg egyik emblematikus gócpontját, a Madách téri Telepet, szervezői oldalról pedig – a Bánkitó Fesztiválra erős lineupot összehozó, vagy a mostanában új kedvenc budapesti helyszínre, a Pontoonra népszerű jazzelős sorozatot vivő, régóta működő – S*10 kiadót említette. Kremer Sárával úgy tippeltek, hogy itthon körülbelül öt-hatezren ismerik és követik ezt a színteret.

Nem lesz se Volt nagyszínpad, se Petőfi

„Gyerekkoromban nagy hip-hopper voltam, elutasítottam mindent, ami nagyobb közönségnek szólt. De a mainstream-underground különbségnek mostanra nincs sok értelme. Olyan vagány és kísérleti popzenék jönnek ki, hogy elbújhat az underground. Homogénebb a kör, mint korábban, és ez jót tesz minden műfajnak. Az S*10 például a punktól house-on át kísérleti elektronikáig mindenfélét hoz.”

Zenekarok általában örülnek, ha a szövegeiket random ordítják különböző szórakoztatóipari létesítményekben, lehetőleg minél többen. „Mikor Sári kérdezte, mit akarunk, megfogalmaztuk, hogy valami tök mást, mint általában a bandák. De a lehetőségeink is mások” – mondta erről Őrsi. „Frontember nélkül sosem lehetünk például tömegeket ugráltató fesztiválzenekar.” A SoulClap olyan helyekre szeretne menni, ahol értő közeg hallja, és olyan zenét rögzítene, amivel az egész csapat meg van elégedve.

Fazekas István

„Mivel főleg Pesten vagy külföldön működik az ő színterük, nem pörögnek rá annyira arra, hogy vidéki turnékat nyomjanak végig” – folytatta Kremer Sára. „Arra viszont igen, hogy elhívjanak egy csodás hangú külföldi énekesnőt, beköltözzenek vele a stúdióba, és ott szöszöljenek a cuccaikkal. Persze jó lenne, ha showcase fesztiválokra járhatnának, kipróbálhatnák magukat új közönség előtt (a showcase szervezések arra adnak lehetőséget, hogy a szakma és közönség új, fiatal formációkat ismerjen meg – a szerk).” Rádiós pénz és lemezeladás nélkül a fenntarthatóságot egyrészt a zenészek ezer projektje, másrészt az állam adja (a SoulClapet támogatja a Cseh Tamás Program).

Hétfőtől szerdáig SoulClap

A csapat minden héten fixen játszik sorozatokon, gyakorlatilag így próbálnak. Hétfőnként a Telepen a kezdetek óta játszanak SoulClapes DJ-k (Soul on Top), keddenként ugyanitt a Jazz Parfume-on folytatják instrumentális trió felállásban, szerdánként pedig a Bognár Szabolcs által indított Hip To The Game, Magyarország első egészestés élő hip-hop jam sessionje megy az Instant pincéjében.

Fazekas István
Egy.két.há

Tavasszal indítottuk el egy.két.há címen a több figyelmet érdemlő előadókról, zenekarokról szóló sorozatunkat. Főleg azért, mert azt gondoljuk, a magyar zenei élet jelenleg kifejezetten izgalmas időszakát éli, de ez nem feltétlen jelenik meg a mainstream felületeken. A sorozat eddig részei: Mongooz and The Magnet, Muriel, The Immigrants, Jónás Vera Experiment, Grand Mexican Warlock, iamyank, Esti Kornél, Blahalouisiana, Gustave Tiger, Mörk, Junkie Jack Flash, The Best Bad Trip, Kamikaze Scotsmen.
Grafika: Ferenczy Dóra.


Hungarian hip-hop

Bognár Szabolcs (billentyű)

A SoulClap egyik alapítója, az Amoeba zenekar tagja, rengeteg közreműködés szervezője. Öt-hat évesen találta ki, hogy dobolni fog, aztán volt úgy is, hogy inkább jazz vibrafonos lesz. Erősíti a külföldi szálakat, ingázik a kontinensek között. Mindeközben dolgozik szólóprojektjén is.

Bognár Szabolcs
Fazekas István

Zahár Fanni (fuvola)

Az Ethnofil tagja. Nyolc éves kora óta fúj, furulya után fuvola, aztán a szaxofon jött. Rossz magaviselet miatt a zeneiskola megvált volna tőle és idő közben tett népzenei kanyarokat is. Végül győzött a jazz.

Zahár Fanni
Fazekas István

Őrsi András (scratch, sampler, percussion)

ONE-AB néven DJ-producer, az Ethnofil tagja. Gyerek kora óta graffitizik, majd innen jött a breaktánc és a hip-hop zene. Rajztanárnak tanult, a zenélés mellett fotósként dolgozik.

Őrsi András
Fazekas István

Boros Levente (dob)

Az Amoeba, a Fixi 4, és a The Qualitons dobosa, és még követhetetlen mennyiségű formációban megfordul. „Édesanyám vette észre, hogy rá vagyok cuppanva a zenére. A zenetagozatos áltiban jött a zongora, aztán a Kőbányai Zenei Stúdióban a dob (...). Hamar belecsúsztam a freejazz és zaj furcsa fúzióiba, aztán rájöttem, hogy a gyökereim a funkban és hip-hopban vannak.”

Boros Levente
Fazekas István

Heilig Tamás (basszusgitár)

Basszusgitározik és szintin játszik rengeteg formációban „afféle populáris zenekarokkal is.” Heilig Tomi játszik egyebek mellett a Punnany Massiffal, Király Viktorral, Király Lindával, Kern Andrással és Hernádi Judittal.

Heilig Tamás
Fazekas István
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!