Balogh Csaba
Balogh Csaba
Tetszett a cikk?

Új kapcsolatokat kialakítani és kapcsolatban maradni - az alapító Mark Zuckerberg összegzése szerint ezen két kifejezés mentén bonthatók szét a Facebook szolgáltatásai. A magyar idő szerint kedd esti sajtóeseményen kicsit mindkettőről volt szó: a közösségi oldal egy valóban közösségi szemléletű, felhasználóbarátnak tűnő keresővel újít.

A facebookos tartalmak zömével az üzenőfalon és a timeline-os profiloldalakon találkozunk. Az 1 milliárd felhasználó, a köztük lévő 1 trilliárd kapcsolat, az oldalra feltöltött 240 milliárd fénykép, a rengeteg helyszínre becsekkolás, a még több lájk és komment - a Facebook egyre nagyobb adatmennyiséget kénytelen kezelni. Erre a problémára tekintett kihívásként a cég, a válasz pedig természetesen egy eddiginél jobb keresési szolgáltatást jelent a Facebookon belül.

Mire is jó pontosan?

Az egyelőre béta fázisban lévő Graph Search lényegét a valós idejű - a Google Instanthoz hasonló - keresés mellett a bemutató alapján profinak tűnő, felhasználóbarát szűrés jelenti. (A szövegbeírós, valós idejű keresés egyelőre persze nem működik majd magyarul.) Egy példával élve: könnyedén meg tudjuk keresni azokat az ismerőseinket, akik egy bizonyos városban élnek _és_ kedvelnek egy bizonyos tévésorozatot.

Facebook

A kedd esti bemutatón elhangzott másik példa szerint egy filmezős estéhez könnyen leszűrhetjük azokat az ismerőseinket, akik egy városban laknak velük, szeretik a Csillagok háborúját és a Harry Potter filmeket is. Vagy: ismerőseink ismerősei, akik velünk egy városban laknak és adatlapjuk szerint nincsenek kapcsolatban. És hogy a HR-esek is örüljenek: könnyen leszűrhetők jelenlegi munkatársaink azon ismerősei, akik szintén az iparágban dolgoznak és van tapasztalatuk az X nagyvállalatnál.

A kereső persze nem csak személyek vonatkozásában működik, ugyanígy rákereshetünk például arra, hogy ismerőseink Las Vegas-ban készült fényképei, vagy ismerőseink azon fotói, melyek nemzeti parkokban készültek - tehát nem csak egy konkrét helyszínre lehet szűrni.

A találati listában lévő embereket - közösségi szemlélet lévén - nem ábécé szerint rendezi a Graph Search, hanem a velük (a Facebookon) fenntartott kapcsolatunk intenzitása alapján.

Facebook

Az adatvédelemre figyeltek, az üzletre egyelőre nem

Mark Zuckerberg hangsúlyozta: a kereső fejlesztése során nagy hangsúlyt helyeztek az adatvételemre: mivel minden tartalomnak megvan a saját elérése - és mivel a tartalmak többsége nem publikus -, természetesen csak azt láthatja mindenki a keresőből is, amihez egyébként is hozzáférhet.

Az eseményen az is kiderült, hogy az új kereső egyelőre csak a felhasználói élmény fokozását szolgálja, közvetlenül nem szeretnének bevételi forrást jelentő hirdetéseket tenni bele - legalábbis egyelőre. Zuckerberg úgy fogalmazott: "idővel" lehet, hogy üzletként is tekintenek majd a keresőre.

Mikor kereshetünk így?

A Facebook közlése szerint a Grap Search nemhogy nem azonnal lesz elérhető mindenki számára, de kifejezetten lassan vezetik majd be a szolgáltatást. Így folyamatosan gyűjthetik az átlagfelhasználótól származó tapasztalatokat, és mire nagyobb tömegekhez elér az új kereső, már egy kiforrottabb verziót lehet majd használni. Kipróbálni viszont már ki lehet az új keresőt, erre külön oldalt hozott létre a Facebook.

Újságírói kérdésre Mark Zuckerberg nem tudta megmondani, hogy a szolgáltatás mikor tűnik majd fel a Facebook mobilos felületein. Úgy fogalmazott: nehéz megbecsülni ennek időpontját.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!