Balogh Csaba
Balogh Csaba
Tetszett a cikk?

Váratlanul érkezett egy napja a hír: a Google 2,91 milliárd dollárért eladja a másfél éve 12,5 milliárdért megvásárolt Motorolát. A vevő a Lenovo, a kínai vállalatnak több szempontból is kapóra jött az üzlet. A felvásárlás hátteréről és következményeiről Lukács Anitát, a Lenovo Magyarország ügyvezető igazgatóját kérdeztük, aki azt is elárulta, mikor lép be a cég a hazai okosmobilos piacra.

hvg.hu: Ha végignézünk a mobilpiacon, első ránézésre nem egy másfél éve gazdát cserélt mobilgyártó tűnik csak esélyes felvásárlási célpontnak. Valószínű, hogy nem lett volna túl nehéz megszerezni a hánykódó BlackBerryt és az egyre komolyabb veszteséget termelő, a Motorolához hasonlóan Android-fókuszú HTC sem látszik levadászhatatlan prédának. Szóval: miért pont a Motorola?

Lukács Anita
Lukács Anita: Főleg az értékesítési területek elhelyezkedéséről van szó, a Motorola által birtokolt legerősebb pozíciók kitűnően illeszkednek a Lenovo stratégiájába. Mi jelenleg főleg Ázsiában, a Közel-Keleten és Kelet-Európában értékesítjük jelenlegi okostelefon-portfóliónkat, míg a Motorola elsősorban Észak- és Latin-Amerikában erős, itt a piac harmadik legnagyobb szereplője. A két cég egyesülése így inkább egymás kiegészítését jelenti, nem teremt házon belüli versenyhelyzetet. Ezzel a lépéssel meggyorsíthatjuk a Lenovo okostelefonok bevezetését is ezekbe az új régiókba.

hvg.hu: A régiós pozíciókkal, illetve azok mellett pontosan mihez jut a Lenovo a felvásárlással? Szabadalmak, alkalmazottak, gyártókapacitás, név...?

L. A.: Körülbelül 2000 szabadalom, a Motorola Mobility brand- és védjegyhasználata kerül a Lenovo tulajdonába. A Moto X és Moto G termékek, illetve a Droid portfólió is részét képezi a megegyezésnek. A felvásárlás során 3500 fő alkalmazott is átkerül majd a Lenovóhoz, ebből 2800 fő Amerikában. A dolgozók 2/3-a fejlesztő és műszaki kolléga, a többiek elsősorban az értékesítésben vesznek részt.

hvg.hu: Miért van szüksége a harmadik legnagyobb okosmobilgyártónak – aki egyben a második legnagyobb androidos gyártó – ilyesmire? Mit ad a Motorola-pakk, amit a Lenovo magától nehezebben tudott volna megteremteni?

L. A.: Főleg időt ad a Lenovónak a megegyezés. Sokkal korábban tudunk megjelenni az amerikai és nyugat-európai piacokon, mintha organikus fejlődés alapján kellene ezt véghezvinni.

hvg.hu: Ezeken túl jelent az üzlet valamiféle Google-höz közeledést is? Várható, hogy ezután egy kicsit szorosabb lesz a kapcsolat a két cég között?

L. A.: Igen, a két cég között szoros hosszú távú együttműködés tervezett, de ennek részletei még nem ismertek.

hvg.hu: Ebből máris adódik a kérdés, hogy lesz-e lenovós Nexus?

L. A.: A felvásárlás a Motorola Mobilityt érinti, más Google által birtokolt termékeket és brandeket nem.

hvg.hu: És Magyarországot? Arra gondolok, hogy tavaly nyáron még arról volt szó, hogy a Lenovo 2013 vége előtt behozza okostelefonjait a magyar piacra, ez láthatóan nem történt meg. A motorolás rakéták beindítása jelent-e felszabaduló energiákat, mikor várható a Lenofonok magyarországi piacra dobása?

L. A.: Egy brand minőségi felépítése az új régiókban egy hosszú folyamat, egy elhamarkodott lépés több kárt okozhat, mint hasznot. A magyarországi bevezetés már nincs messze, a következő negyedévben sor kerül rá, tehát pár hónapon belül megérkeznek a Lenovo okostelefonjai a hazai terepre.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!