szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A nagy bevásárlási szezon idején sokkal átverhetőbbek vagyunk, mint máskor. Éppen ezért nem árt néhány dologra ügyelnünk, hogy a vásárlás végül ne szomorú arccal végződjön.

Az elmúlt években Magyarországon is egyre népszerűbbé vált a Black Friday, azaz a fekete péntek, ami hagyományosan a hálaadást követő péntekre esik, és a karácsonyi bevásárlási szezon kezdetét jelenti. Ilyenkor az üzletek mindig komoly akciót hirdetnek a termékekre, amivel természetesen már hetekkel előtte teleszórják a Facebookot és az internetet. Sajnos ilyenkor hajlamosabbak vagyunk a figyelmetlenségre, és könnyen átverés áldozatai leszünk. A Thats nonsense ezért összeállított egy listát, hogy mi az, amire ilyenkor is feltétlenül figyelnünk kell.

1. A megosztós átverés

Sok átverős oldal operál azzal, hogy a bejegyzések lájkolásával és megosztásával különböző értékes nyereményeket: okostelefont, televíziót, hűtőt, mosógépet, autót, lakást stb. lehet nyerni. Ezek többsége azonban valójában spam, ami később kéretlen posztokkal árasztja el az ember üzenőfalát, arról nem is beszélve, hogy a felhasználók adatlapján található információkat harmadik félnek adják tovább.

2. “Szétosztjuk a felesleges iPhone-okat”

Klasszikus átverés, amikor azt próbálják meg elhitetni a felhasználóval, hogy egy véletlennek köszönhetően irgalmatlan mennyiségű értékes holmihoz jutottak, de ami nekik nem kell, azt szeretnék “elosztogatni”. Mostanában ez iPhone-nal megy, de korábban hasonló elven működött a “Bill Gates úgy döntött, szétosztja a vagyonát” típusú bejegyzések is. A szomorú valóság: a felhasználók semmit sem kapnak, kivéve egy rakás spamet az adatlapjukon feltüntetett e-mail-címre, vagy a Facebook-oldalukra.

3. Átverős weboldalak

Általában az e-mail-fiókba érkező spammel vagy kéretlen hirdetéssel próbálják a saját weboldalukra terelni a gyanútlan felhasználókat, ahol irreálisan alacsony áron kínálják a különböző műszaki és egyéb termékeket. Ezek mögött azonban a legtöbbször illegálisan beszerzett, vagy silány minőségű áru áll, rosszabb esetben pedig a pénzért semmit sem adnak cserébe, viszont ellopják az ember adatait.

Szerencsére van néhány szempont, amit figyelembe véve elkerülhető, hogy belesétáljunk a csapdába. Az átverős weboldalnak nincs semmilyen “története” a Google-ben (érdemes rákeresni), a fizetést pedig valamilyen pénzküldő szolgáltatáson (pl. Western Unionon) keresztül akarják intézni. Emellett érdemes csekkolni az oldalt egy "who is" domainkeresővel is. Ez lekéri a begépelt weboldal legfontosabb adatait, a tulajdonossal és a bejegyzés dátumával együtt. Ha utóbbi mostanában történt, érdemes elkerülni. Emellett a weboldalt üzemeltető cégnek minden esetben kell, hogy legyen valamilyen telephelye, ahonnan az árut szállítják ki. Ha nincs, valószínűleg átverésről van szó.

4. Fertőzött csatolmányok

A hackerek e-mailen keresztül is igyekeznek átverni a vásárlókat. Az általában spamként érkező levelekhez egy fertőzött csatolmány is tartozik, ami vagy rosszindulatú kódot tartalmaz amin keresztül aztán ellopják a felhasználó adatait. A vásárlós időszakban általában olyan elnevezéssel illetik a mellékleteket, hogy arra biztos rákattintsunk. Ilyen lehet, ha “a közelmúltban történt vásárlásra” hivatkoznak, vagy ha “elutasították az online fizetést”.

5. “Gyanús fióktevékenység”

Az átverés egy másik módja lehet, ha olyan spameket küldenek szét az áldozatoknak, amiben azt sejtetik, hogy a felhasználó valamelyik webáruházas fiókját feltörték. Ilyenkor arra kérik a felhasználót, az általuk küldött linkre kattintva adja meg újra az adatait, ez azonban egy álweboldalra vezet, ahol az adatok egyenesen a csalók kezére kerülnek.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!