szerző:
hvg.hu

Donald Trump megválasztása után személyesen is találkozott Barack Obama és Mark Zuckerberg, a megbeszélésükön pedig az álhír és az orosz propaganda terjedése volt az egyik legfontosabb napirendi pont. Kiderült: Zuckerbergék akkor már rég tudtak róla, csak nem foglalkoztak vele.

Az elmúlt hónapokban több fontos lépést is tett a Facebook az álhírek visszaszorítása érdekében. Egy új fejlesztés például megmutatja, melyik hír lehet kamu, könyörtelenül lecsapnak azokra, akik túl sokat posztolnak egy nap, illetve a hirdetési platformon is komoly szigorítást vezetnek be. Mindez azonban csak egy utózöngéje annak, amiről korábban Zuckerberg még úgy nyilatkozott, hogy nem igaz.

Az amerikai elnökválasztás után ugyanis keményen támadták a Facebookot, mondván, nem tett meg mindent az álhírek visszaszorítása érdekében, ennek köszönhetően pedig az oroszok képesek voltak befolyásolni az amerikai választás eredményét.

A Washington Post szerint azonban Zuckerbergék már 2016 júniusában is tudtak a befolyásolásról, komolyabban azonban csak akkor kezdtek el vele foglalkozni, miután Donald Trump beiktatása előtt nem sokkal Barack Obama személyesen is beszélt Mark Zuckerberggel. Az exelnök akkor arra figyelmeztette a Facebook vezérét, ha nem tesznek meg mindent a propaganda és az álhírek ellen, a következő elnökválasztás még súlyosabb eredményt hozhat.

©

Zuckerberg a beszélgetésen elismerte Obamának, hogy az álhírek problémája valós, ugyanakkor nem volt elterjedt és nem is tudtak volna mit tenni ellene. Megdönthetetlen bizonyítékot továbbra sem találtak az oroszok ellen, az információkat viszont annak ellenére megosztották az amerikai kormánnyal, hogy erre semmilyen törvény nem kötelezte volna őket.

Ettől függetlenül a Facebook valóban elkezdte komolyabban venni a problémát, de továbbra sem talált közvetlen kapcsolatot az orosz szervekhez. Nemrég azonban kiderült, 2015 júniusa és 2017 májusa között mintegy 470, feltehetően Oroszországból való, hamis profillal vagy oldallal bejelentkező felhasználó mintegy százezer dollárt költött közel háromezer hirdetés megjelentetésére. Mivel ez sérti a Facebook működési szabályzatát, ezeket a tartalmakat és oldalakat már törölték.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.