szerző:
MTI / hvg.hu

Minden eddig ismert jel szerint oroszországi felhasználók csaknem százezer dollárt, nagyjából 25 millió forintnyi pénzt költöttek a Facebookon, érzékeny társadalmi és politikai témákat érintő hirdetésekre – derítette ki a vállalat most befejeződött vizsgálata.

A Facebook jogbiztonságért felelős vezetője, Alex Stamos által kiadott közlemény szerint a fizetett hirdetések vizsgálata során fény derült arra, hogy 2015 júniusa és 2017 májusa között mintegy 470, feltehetően Oroszországból való, hamis profillal vagy oldallal bejelentkező felhasználó mintegy százezer dollárt költött közel háromezer hirdetés megjelentetésére. Mivel ez sérti a Facebook működési szabályzatát, ezeket a tartalmakat és oldalakat már törölték.

A The Washington Post jelentése szerint a hirdetések kis része említette név szerint a republikánusok által jelölt Donald Trumpot és a demokrata Hillary Clintont, arra viszont a nyilvánosság előtt nem válaszoltak a Facebook illetékesei, hogy melyik jelöltről milyen kontextusban volt szó a reklámokban. A hirdetések zömének nem volt közvetlen köze az amerikai elnökválasztáshoz, a szavazáshoz vagy egy bizonyos elnökjelölthöz, hanem társadalmilag vagy politikailag érzékeny témákat érintettek, mint például a fegyverviselés, a migráció vagy éppen a szexuális kisebbségek jogainak védelme.

A világ leggyakrabban használt internetes közösségi hálózata mindezt megosztotta az amerikai szövetségi hatóságokkal, amelyek azt vizsgálják, hogy Oroszország beavatkozott-e az amerikai elnökválasztási kampányba.

Mire lehet ez elég?

Ha volt is, 25 millió forintnyi hirdetés a Facebookon nem túl nagy tétel. Az összeg már a hazai politikai költéseket nézve is láthatóan alacsony, a nálunk sokkal nagyobb Egyesült Államokban pedig önmagában ezzel aligha lehet komolyabb hatást elérni. Nem szabad azonban elfelejteni, hogy egy lavina "belökéséhez" akár ennyi pénz is elegendő lehet, a hirdetéssel találkozó felhasználók potenciális organikus megosztásai miatt a hatás ugyanis sokszorozódhat.

Ráadásul a feltételezések szerint a facebookos hirdetésvásárlás csak egyetlen része az orosz trollgyárként is ismert propagandagépezetnek. Sok kamuprofillal hirdetés nélkül is hatékonyan terjesztik a dezinformációkat – nem véletlen, hogy az amerikai elnökválasztás során már régebben felmerült gyanú miatt a politikai döntés előtt álló országokban már a kampány során alaposabban átnézi a helyben aktív felhasználókat, és tízezrével töröl profilokat.

Ráadásul a Facebookon kívül is igen aktív az orosz gépezet, az USA-ban például már külön listázzák is az orosz propagandaoldalakat. Néhány, mindenféle szórakoztató tartalom közé rendszeresen orosz propagandát rejtő magyar oldal megtalálható az általunk összeállított nagy átverős listán.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Itt a hidegfront és az eső, szerdától már 20 fok sem lesz

Itt a hidegfront és az eső, szerdától már 20 fok sem lesz

Videóban mondjuk el, hogyan ismerheti fel az áljelölteket

Videóban mondjuk el, hogyan ismerheti fel az áljelölteket

Hajnalig dübörgött a hangpróba a Puskás-stadionban és környékén

Hajnalig dübörgött a hangpróba a Puskás-stadionban és környékén

Olyan dolgot talált ki a Snapchat, amit a Facebook azonnal le akar majd másolni

Olyan dolgot talált ki a Snapchat, amit a Facebook azonnal le akar majd másolni

Fideszes politikus kérte, hogy a Bomba energiaital perelje be Bomba Gábort

Fideszes politikus kérte, hogy a Bomba energiaital perelje be Bomba Gábort

Kövér: Magánügy, hogy Orbán Csányiék horvát szigetére ment-e nyaralni

Kövér: Magánügy, hogy Orbán Csányiék horvát szigetére ment-e nyaralni