szerző:
hvg.hu

Minden túlzás nélkül meghökkentő mélységekbe jutott ma az Origo nevű kézműves propagandaportál. Ha úgy gondolta, tudja, hogy kire fog szavazni április 8-án, várjon még egy kicsit: Zuckerbergék még csak most kezdik a kampányt.

Választás 2018
Diadalmámor és totális összeomlás - ez maradt a 2018-as parlamenti választás után. Magyarország tehát egyrészt olyan, mint volt immár nyolc évig, eközben mégis egészen más lett, mint április 8-án reggel volt. A nagy kérdés most az: hogy jutottunk idáig, és mi jön most. Igyekszünk válaszokat találni.
Friss cikkek a témában

Nem engedte a Facebook, hogy a meghirdessék az egyik cikküket a közösség oldalon – olvasható az Origón. A szörnyülködő írás szerzője szerint ez "durva cenzúrának" minősül. (Ha nem muszáj, ne hozza magát olyan kellemetlen helyzetbe, hogy átkattint, de a visszaellenőrizhetőség kedvéért azért itt linkeljük a forrást.)

Azt írják, "a közösségi portál mondvacsinált okokra hivatkozva nem közölte a hirdetést, a valódi ok az lehet, hogy a Facebook nem szeretné, ha az illegális bevándorlókról negatív hírek jelennének meg". Az írás leadjében meglebegtetett "cenzúrázásról" érdekes módon semmi nem derül ki a cikkben. Az Origo a Facebookról szóló cikkben is hosszasan tárgyalja Aryan Rashidi ügyét, azt viszont véletlenül sem említik meg, egészen pontosan milyen indokkal utasította el a Facebook a hirdetést.

Mivel ezt a Facebook aligha hozhatja nyilvánosságra, hogy egy-egy hirdetőjével kapcsolatban pontosan milyen kommunikációt folytatott, lehetséges okokat kerestünk a közösségi szolgáltatás Hirdetési szabályzatában. Mivel az Origo által feladni kívánt hirdetést nem láttuk, így csak az érintett cikkből tudunk kiindulni, amely a Facebook algoritmusa számára így néz ki.

A hirdetési szabályzatban ez a 2. A hirdetések ellenőrzésének folyamata című szakasz 11. és 12. pontjában foglaltakkal is szembemenni látszik.

11. A hirdetésekben nem szerepelhet sokkoló, szenzációhajhász, tiszteletlen vagy szélsőségesen erőszakos tartalom.

12. A hirdetésekben nem szerepelhet személyes tulajdonságokra vonatkozó állítások vagy azokra való utalás – ideértendők valamely személy faji hovatartozására, etnikai származására, vallására, meggyőződésére, korára, szexuális orientációjára vagy gyakorlatára, nemi identitására, fogyatékosságára, egészségügyi (azon belül fizikai és mentális) állapotára, pénzügyi helyzetére, szakszervezeti tagságára, büntetett előéletére vagy nevére vonatkozó közvetlen vagy közvetett állítások vagy utalások.

Érdekes kérdéseket vet fel az is, hogy a közpénzzel kitömött Origónál vajon miért tartják fontosnak azt, hogy egy afgán migráns – két évvel ezelőtt történt – nagy-britanniai erőszakos cselekményének peréről írt cikket fizetett hirdetésben népszerűsítsenek a Facebookon. (Ugyanitt forgalmi kérdések is felmerülnek: valószínűleg nem "eléggé" olvasottak az ilyen témájú cikkek, ezért lehet szükség facebookos hirdetéssel is megpörgetni a látogatottságukat.)

Lesifotó: Hódmezővásárhelyen kampányolt Magyarország következő miniszterelnöke
©

A Soros-párt után itt a Fiatal Zuckerbergek Szövetsége

De a cikk legszürreálisabb része csak ezután következik. Idézzük a jól értesült Origót:

Információink szerint a Facebook aktívan be akar szállni a magyar választási kampányba a kormánypártokkal szemben a bevándorláspárti ellenzék oldalán. Úgy tudjuk, hogy a közösségi oldal regionális vezetői a magyar pártok közül egyedül a Fidesz-KDNP képviselőivel nem akartak találkozni, és egyeztetni a különféle vitás kérdésekről. Mindez pedig azt mutatja, hogy a nemzetközi multi számára is fontosabb a bevándorlás erőltetése, a kerítés lebontása, mint a nemzetállamok védelme.

A hirdetés elutasításával, valamint az Origo információjával kapcsolatban megkérdeztük a Facebookot is. Amint megkapjuk a válaszukat, teret adunk neki. De legyen türelemmel, aligha érnek rá most a Facebooknál újságírói kérdésekre válaszolgatni. Talán már javában gyakorolják a március 15-ei kampánybeszédüket.

Csatlakozzon a HVG Pártoló Tagsághoz!

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!