Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Mi az, hogy a kormányzat totálisan kiiktathatja gazdasági döntéseinek szempontjai közül emberek (hamarosan: regisztrált választók) fogyasztási szokásait, akár tetszik nekik az a szokás, akár nem?

"Trafiktörvény: előnyben a kicsik", "Trafikban a kis cégek a nyerők" - igyekszik jó képet vágni a legújabb kormányzati őrülethez a párt központi orgánuma, a címekben pozitívan kiemelve az államilag preferált célcsoportot: az egyéni vállalkozókat és a bt.-ket. Ők lennének ugyanis a nyertesei az úgynevezett trafiktörvénynek, amit hamarosan másképp kell neveznünk, mert a trafik szó, mint olyan, eltűnik. "Nemzeti Dohánybolt" - ezt kell majd kiírni a boltra, még az sem kizárt, hogy nagy d-vel, mint azt a lapokban láttuk.

A Magyar Nemzet sem hallgathatja el azonban, hogy a legújabb kormányzati őrület "gondot" is okozhat, éspedig a vegyesboltoknak, amelyeknek hamarosan el kell dönteniük, dohányt vagy mást árusítanak, a különös kegyetlenséggel elkövetett villamosjegy- és csokiárusítást, egyéb árukapcsolást a törvény hamarosan szigorúan tiltja. Tekintet nélkül arra, hogy a legtöbb mai elárusítóhelyen dohányt és mást is lehet kapni, mert a fogyasztó, amilyen hülye barom, ezt így szereti.

És itt van az, amit a trafiktörvény nemhogy tilt, de egyenesen előír: a fiatalság egészségének megóvása érdekében állami monopólium lesz a dohányárusítás, a nagy áruházláncokat erőszakkal kirakják a rendszerből, a jelenlegi negyvenezer árus helyett összesen hatezer koncessziót lehet megpályázni, rögtön húsz évre, hadd betonozódjanak be a mostani családi kisvállalkozók vagy betéti társaságok.

Várhatóan a jövő héten jelenik meg a Közlönyben az a törvénymódosítás, amely szerint - az ifjúság egészségének megóvása érdekében - állami monopólium lesz a kokaingyártás és terjesztés, a designer drog-laboratóriumok koncesszióba adása, állami kézbe kerül a McDonald's és a Burger King (egy személy hetente csak egy hamburgert vehet), központi alapba szervezik a szexuális szolgáltatások nyújtását, ezenkívül a jövőben kizárólag az Állami Egyház Nonprofit Kft. hirdethet vallási tanokat - végül is a lelki egészség is számít.

Az, hogy a lépéssel 10-15 ezer munkahely szűnik meg, semmilyen gondot nem jelenthet a Nemzeti Együttműködés Rendszerének, hiszen be lett ígérve az egymillió új munkahely, mindenkinek jut majd. Egy kis részük meg hamarosan abban reménykedhet, hogy a hatezer dohánybolt-koncessziónál előnyben kell részesíteni a legalább három hónapja igazoltan álláskeresőket - így nyilván azokat is, akik pont e törvény miatt lettek munkanélküliek.

Az új trafiktörvény potenciális nyertesei tehát adottak, de a vesztesekről sem hallgat a sajtó. A beszámolókban szó van mindenről, a tavaly 380 milliárdos cigibiznisz fideszesítésétől a drágulásig, a feketegazdaság elkerülhetetlen helyzetbe hozásáig (lásd a kormányzati körökben népszerűtlen kereslet-kínálat, piaci egyensúly törvényét). Meg hogy a kevesebb trafik kedvét szegi a fiataloknak, holott Lázár János is elismerte: "Ugye, senki nem gondolja komolyan, hogy emiatt az illegális forgalom megnő, akkor, amikor - pár méterrel odébb - ugyanúgy elérhető a legális termék?" Nem János, tényleg senki nem gondolja komolyan.

Felmerült aztán, hogy mi lesz a benzinkutakkal, hiszen a hülye barom fogyasztó annyira elkényelmesedett, annyira rátelepedett a globalo-komprádor háttérhatalom, hogy tankolás után hajlamos ott helyben, hogy ne mondjam egy füst alatt megvenni az esetleges cigijét is - na ennek most annyi. A töltőállomások a hivatalos verzió szerint "ugyanúgy pályázhatnak a dohányboltok felállítására", csak éppen azt kell elfelejteniük, hogy pár nappal korábban, az alkotmányügyi bizottság ülésén kiderült, a kormánytöbbség "nem engedélyezi, hogy a jövőben cigarettát árusítsanak a töltőállomásokon". De azért pályázzanak nyugodtan, az nem árt.

Arról a jelentős, alapvető problémáról azonban valamiért senki nem ejt szót, hogy (figyelem: a most következő mondatokat 12 évnél fiatalabbak csak felnőtt kíséretében olvashatják) EZEK BAZMEG HOGY JÖNNEK EHHEZ? Hol van ilyenkor a fogyasztóvédelem, a versenyhivatal, a TASZ? Mi az, hogy betiltják bárminek az árusítását, hogy ők mondhatják meg, milyen áruért mennyit kell gyalogolnom, hogy mit írhatok ki a boltomra, mit tehetek ki a kirakatba - lévén a Nemzeti Dohánybolt kirakatában minden lehet, csak dohány nem? A nemzetet csak nem rakhatom ki. Meg egyáltalán, mi az, hogy a kormányzat totálisan kiiktathatja gazdasági döntéseinek szempontjai közül emberek (egyébként: hamarosan regisztrált választók) fogyasztási igényeit, akár tetszik nekik az a szokás, akár nem? És majd vagy lenyelik, hogy jön a feketepiac, vagy államosított mozgóboltokkal tömik be azt a piaci rést, amit éppen ők ütöttek?

Azt eddig is tudtuk, hogy ez a kormány ismeri a piacot, de nem szereti. Tudtuk, hogy ha körbenéz és valamit meglát, azt vagy államosítja, vagy megadóztatja, vagy ha jól működik, ellehetetleníti. Az viszont csak most vált nyilvánvalóvá, mennyire tudatában vannak saját cinizmusuknak: "Lázár János, a javaslat egyik benyújtója, a tervezettel kapcsolatban többször hangsúlyozta, hogy annak három fő célja van: az egyik, hogy megnehezítse a fiatalok cigarettához jutását (ezt az érvet ugye ő maga cáfolta, lásd fent, S. L.), a másik, hogy az 500 milliárd forintos dohány-kiskereskedelem haszna magyar családokhoz kerüljön, a harmadik pedig, hogy támogassa a magyar dohány-előállítókat." Na, ide is eljutottunk.

Emlékezetes, hogy ez utóbbi szempontot egy ideig tagadták, de aztán a Népszabadság kiderítette, hogy a törvény szövegébe annak idején Lázár dohánylobbista haverja, Sánta János is beleszólhatott, sőt, "a legutolsó módosítást is tartalmazó olvasható verzióját egy 'Sánta János' névvel regisztrált felhasználó gépén hozták létre". Sánta történetesen az egyetlen magyar dohánygyártó, a Continental első embere, akit Lázár régóta szeretne helyzetbe hozni, mert az nem állapot, hogy a magyar piac 90 százalékát a multik (a Philip Morris, a BAT és az Imperial Tobacco) fedik le.

"A fanyalgók csak a multinacionális cégek érdekeit szolgálják" - közölte Lázár még tavasszal. Remélem, a jövő trafikosai ezt a mondatot keretezik be, és rakják ki a Nemzeti Dohányboltok kirakatába. A miheztartás végett.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!